Tiry jak trolejbusy na szwedzkiej autostradzie

W Szwecji działa testowy odcinek autostrady wyposażonej w trakcję elektryczną do zasilania samochodów ciężarowych za pośrednictwem pantografów, jak ma to miejsce w tramwajach czy trolejbusach. Po e-autostradzie przez dwa lata jeździć będą doświadczalne ciężarówki o napędzie hybrydowym, skonstruowane przez firmę Scania we współpracy z Siemensem. W przypadku transportu masowego uniknąć można montowania ważących kilka ton akumulatorów, które i tak zapewniałyby bardzo ograniczony zasięg pojazdu. Do 2030 r. Szwedzi chcą uniezależnić od paliw kopalnych cały swój transport.

Posłuchaj
00:00

Szwedzki eHighway zbudowany pod Sztokholmem ma tylko dwa kilometry. Podczas jazdy tym odcinkiem ciężarówki będą podłączone do sieci za pomocą pantografu. W przypadku wyprzedzania lub zjechania na drogę bez trakcji pantografy będą obniżane i pojazd wykorzysta silnik wysokoprężny. Łączenie i rozłączanie pantografów z siecią możliwe będzie przy prędkości do 90 km/h.

Firma Siemens zrealizowała podobny projekt w Kalifornii, gdzie współpracuje z Volvo. Jeżeli wyniki prowadzonych na dwumilowej drodze testów będą korzystne, w Kaliforni powstanie trzydziestokilometrowa elektryczna autostrada łącząca porty Los Angeles i Long Beach. Rezultaty badań będą znane już w najbliższych miesiącach. Jeszcze jedna doświadczalna trasa Simensa działa również w Niemczech.

Założenia programu badawczego przewidują, że sześćdziesięciotonowa ciężarówka przejeżdżająca w Szwecji 200 tys. km po e-autostradzie oszczędzałaby na kosztach paliwa 75 tys. euro. Oszczędności w przypadku ciężarówki czterdziestotonowej na trasie 100 tys. km w Niemczech ocenia się na około 20 tys. euro. Do obliczeń przyjęto ceny paliw w obu krajach notowane w roku 2014.

źródło: WNP

Powiązane treści
Mercedes ma pierwszy na świecie w pełni elektryczny samochód ciężarowy
Porsche rywalizuje z Teslą w dziedzinie elektrycznych samochodów
Norwegia elektryfikuje motoryzację
Jest szansa na jedną wtyczkę do ładowania pojazdów elektrycznych
Francja planuje budowę elektrycznego samochodu za mniej niż 7500 dolarów
Samochody elektryczne nie budzą zainteresowania
Szybkość ładowania zdecyduje o przyszłości rynku samochodów elektrycznych
Tesla Motors będzie ładować samochody elektryczne w 5 minut
W Estonii powstanie największa sieć ładowania pojazdów elektrycznych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów