Firma Tesla była w stanie szybko przyspieszyć proces ładowania ponieważ sama projektuje i buduje wszystkie kluczowe komponenty, w tym ładowarki, elektronikę monitorującą stan akumulatora oraz układy jego chłodzenia. Obecne superładowarki Tesli dostarczają 120 kW energii elektrycznej a zwykłe stacje publiczne poniżej 10 kW.
Tesla znacznie wyprzedza w technologii ładowania swoich konkurentów. Aktualnie najbardziej popularną technologią szybkiego ładowania jest japoński standard Chademo pozwalający uzyskać na 50 kW. Nawet nowy standard SAE International, opracowany w październiku 2012 r. i przyjęty przez głównych producentów samochodów takich jak GM, przewiduje 100 kW.
Jednym z wyzwań szybkiego ładowania jest dostarczanie energii do baterii tak, by nie spowodować przegrzania. Aby uniknąć uszkodzenia baterii ładowarka musi komunikować się z elektroniką, która monitoruje stan akumulatora, w tym napięcie i temperaturę, i szybko dostosowywać odpowiednie dawkowanie energii. Osiągnięcie 5-minutowego ładowania będzie wymagało dalszej poprawy systemu regulacji mocy, a także poprawy współpracy stacji ładujących z siecią energetyczną. Wzrost liczby 120 kW superładowarek może doprowadzać do przeciążania sieci a konieczne modyfikacje podniosą koszt całego systemu.
źródło: MIT Technology Review