Tesla Motors będzie ładować samochody elektryczne w 5 minut
| Gospodarka ArtykułyPojazdy elektryczne ładują się zbyt długo. Aby w domu lub w publicznej stacji ładowania jedynie do połowy naładować model Tesla S należy podłączyć go na 5 godzin. Firma cały czas stara się szybko redukować czas ładowania. We wrześniu 2012 r. zaprezentowała sieć stacji doładowujących zaprojektowanych dla modelu S oraz przyszłych pojazdów, które mogą ładować baterię do połowy w 30 minut. W maju br. ogłosiła uaktualnienie - czas ten skrócono do 20 minut. Obecnie, wg dyrektora ds. technologii Tesli, JB Straybela, możliwe jest skrócenie czasu pełnego naładowania baterii do zaledwie pięciu minut.
Firma Tesla była w stanie szybko przyspieszyć proces ładowania ponieważ sama projektuje i buduje wszystkie kluczowe komponenty, w tym ładowarki, elektronikę monitorującą stan akumulatora oraz układy jego chłodzenia. Obecne superładowarki Tesli dostarczają 120 kW energii elektrycznej a zwykłe stacje publiczne poniżej 10 kW.
Tesla znacznie wyprzedza w technologii ładowania swoich konkurentów. Aktualnie najbardziej popularną technologią szybkiego ładowania jest japoński standard Chademo pozwalający uzyskać na 50 kW. Nawet nowy standard SAE International, opracowany w październiku 2012 r. i przyjęty przez głównych producentów samochodów takich jak GM, przewiduje 100 kW.
Jednym z wyzwań szybkiego ładowania jest dostarczanie energii do baterii tak, by nie spowodować przegrzania. Aby uniknąć uszkodzenia baterii ładowarka musi komunikować się z elektroniką, która monitoruje stan akumulatora, w tym napięcie i temperaturę, i szybko dostosowywać odpowiednie dawkowanie energii. Osiągnięcie 5-minutowego ładowania będzie wymagało dalszej poprawy systemu regulacji mocy, a także poprawy współpracy stacji ładujących z siecią energetyczną. Wzrost liczby 120 kW superładowarek może doprowadzać do przeciążania sieci a konieczne modyfikacje podniosą koszt całego systemu.
źródło: MIT Technology Review