Świat inwestuje w ultraszybkie ładowanie samochodów elektrycznych
| Gospodarka ArtykułyNa świecie szybko wzrasta liczba publicznie dostępnych ładowarek pracujących w standardzie CHAdeMO. Ten typ urządzeń pozwala obecnie na ładowanie pojazdów elektrycznych z mocą do 200 kW przy natężeniu 400 A. Dostawcy zakładają zwiększenie ich mocy do 400 kW jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku. W 2017 r. liczba ładowarek CHAdeMO zwiększyła się o 30%, a w samej Europie aż o 50%.
Liczba samochodów kompatybilnych ze standardem CHAdeMO osiągnęła w 2017 r. 775 tys. sztuk, z czego na Europę przypadło 330 tys. pojazdów. Liczba działających na świecie ładowarek CHAdeMO doszła w tym czasie do poziomu 17 700 sztuk, przy czym w Europie dostępnych było 6 060 tych urządzeń.
Najwięcej nowych stacji ładowania CHAdeMO zainstalowano w Norwegii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji oraz na Ukrainie. Pierwsze takie punkty ładowania uruchomiły też takie kraje, jak Andora, Barbados, Bułgaria, Gruzja, Indie, Jordania, Kazachstan, Filipiny, Serbia oraz Uganda. Z szybkiego ładowania w trybie CHAdeMO korzystać może między innymi Nissan LEAF i e-NV200 oraz Mitsubishi i-MiEV i Outlander PHEV.
Promowany przez BMW, Daimlera oraz Grupę Volkswagena standard szybkiego ładowania CCS Combo dostarczać ma docelowo moc 350 kW. W przeciwieństwie do CHAdeMO, standard CCS Combo nie obsługuje technologii Vehicle-to-Grid (V2G), czyli dwukierunkowego przesyłu energii między elektrycznym pojazdem a siecią energetyczną.
źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych