Brakuje półprzewodników dla motoryzacji

Sektor motoryzacyjny postawił na szybką elektronizację i elektryfikację pojazdów, i szybko się okazało, że na rynku pojawiły się niedobory podzespołów półprzewodnikowych, zwłaszcza teraz, gdy na skutek pandemii wielu producentów komponentów nie pracuje pełną parą. Dotyczy to podzespołów dużej mocy wykorzystywanych w systemach zasilania i przekształtnikach energii, ale również wielu innych układów scalonych, do systemów pokładowych (ABS, TSP, ESP i innych), a nawet chipów do systemów infotainment.

Posłuchaj
00:00

Wymagania jakościowe definiowane przez normy motoryzacyjne nie dają wielkiego pola do manewru i zmuszają do wstrzymywania produkcji w oczekiwaniu na dostawy. W przeciętnym samochodzie średniej klasy jest ok. 150 układów scalonych, przez co elektronika jest tak samo ważna, jak części mechaniczne.

Taki los spotkał Forda, który czasowo zamknął swoją fabrykę w Louisville, w Kentucky. Produkcję wstrzymały lub ograniczyły takie koncerny, jak Nissan, Honda i Volkswagen. Natomiast Toyota, GM i FCA na razie nie informują o spowolnieniu produkcji. Jednak sytuacja jest krytyczna. Przerwy zapowiedziano na cały pierwszy kwartał 2021 roku.

Powiązane treści
Wartość światowego sektora IC wyniosła w 2020 roku 439 mld dolarów
Wydatki producentów półprzewodników na R&D osiągną kolejny szczyt
Światowe przychody z półprzewodników wzrosły w 2020 roku o 7,3%
Zaopatrzeniowe problemy przemysłu motoryzacyjnego
W styczniu światowa sprzedaż półprzewodników wyniosła 40 mld dolarów
Braki w dostawach półprzewodników silnie uderzają w rynek samochodowy
Amerykańscy dostawcy sprzętu do produkcji półprzewodników odnotowali rekordowe obroty
Volkswagen wstrzymał linie produkcyjne z powodu braku chipów
Rynek półprzewodników SiC zwiększa dynamikę
Sprzedaż motoryzacyjnych MCU wzrośnie o 23% pomimo niedoborów
SIA i SRC publikują plan badań w dziedzinie półprzewodników - potrzeba 3,4 mld dolarów
2021 rok zapoczątkuje gwałtowny wzrost urządzeń opartych o półprzewodniki GaN
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
Informacje z firm
Spółka Inżynierów SIM ma wsparcie finansowe z UE
Gospodarka
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów