Czy zabraknie baterii?

Według źródeł branżowych, szybko rosnący globalny popyt na pojazdy elektryczne (EV) i systemy magazynowania energii, zwłaszcza te wykorzystywane przy elektrowniach fotowoltaicznych oraz morskich i lądowych farmach wiatrowych, doprowadzi do niedoboru baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) i trójskładnikowych.

Posłuchaj
00:00

Na rynku chińskim 18% pojazdów elektrycznych sprzedanych w 2020 roku było wyposażonych w akumulatory LFP, a 82% w akumulatory trójskładnikowe. Ponieważ Tesla wprowadza jako standard zestawy akumulatorów LFP do Modelu 3, rynkowy udział tego rodzaju baterii ma w 2021 r. wzrosnąć. Źródła wskazują, że ze względu na zwiększony popyt na akumulatory LFP podaż wykorzystywanych do ich produkcji materiałów wydaje się być niewielka, w związku z czym niektórzy chińscy dostawcy tych materiałów tymczasowo przestali przyjmować zamówienia.

Równolegle, szybko przebiega rozwój akumulatorów z elektrolitami stałymi - solid-state. Toyota Motor planuje zaprezentowanie prototypu EV wyposażonego w takie akumulatory w 2022 roku, a uruchomienie jego masowej produkcji w roku 2025.

W badania i rozwój akumulatorów solid-state zaangażowały się również firmy Nissan Motor i Volksagen, a także chiński producent akumulatorów Contemporary Amperex Technology oraz koreański LG Chem. Jednak w przypadku akumulatorów tego typu nadal istnieją wyzwania pod względem technologii i kosztów produkcji, a ich komercyjna produkcja może być rozpoczęta dopiero w roku 2025.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
BYD opracował ogniwa typu blade w technologii fosforanu litowo-żelazowego
W 2025 roku dziennie zużywanych będzie 78 mln baterii
Northvolt przejmie amerykańską firmę Cuberg
Delta dostarczy akumulatory LFP dla fabryki TSMC
Akumulatory LFP coraz częściej stosowane w pojazdach EV
Poza komponentami, brakuje też inżynierów
Polska liderem produkcji akumulatorów
Czy w 2022 roku zakończą się kłopoty z dostępnością półprzewodników?
Bateria z węgla organicznego może ładować się 10 razy szybciej
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Veeam finalizuje przejęcie Securiti AI
Komunikacja
VIOLA 200 – kompaktowe radio cyfrowe dla wymagających użytkowników
Zasilanie
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Zasilanie
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Mikrokontrolery i IoT
AAEON i DEEPX łączą siły, integrując ultraefektywny akcelerator AI z platformami UP
Projektowanie i badania
Tylko jedna doba i wspólny cel – usprawnienie działania państwa. Zakończył się HackNation 2025
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Gospodarka
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Targi krajowe
Targi napędów i sterowania Control & Drives Poland - 2. edycja

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów