Czy zabraknie baterii?

Według źródeł branżowych, szybko rosnący globalny popyt na pojazdy elektryczne (EV) i systemy magazynowania energii, zwłaszcza te wykorzystywane przy elektrowniach fotowoltaicznych oraz morskich i lądowych farmach wiatrowych, doprowadzi do niedoboru baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) i trójskładnikowych.

Posłuchaj
00:00

Na rynku chińskim 18% pojazdów elektrycznych sprzedanych w 2020 roku było wyposażonych w akumulatory LFP, a 82% w akumulatory trójskładnikowe. Ponieważ Tesla wprowadza jako standard zestawy akumulatorów LFP do Modelu 3, rynkowy udział tego rodzaju baterii ma w 2021 r. wzrosnąć. Źródła wskazują, że ze względu na zwiększony popyt na akumulatory LFP podaż wykorzystywanych do ich produkcji materiałów wydaje się być niewielka, w związku z czym niektórzy chińscy dostawcy tych materiałów tymczasowo przestali przyjmować zamówienia.

Równolegle, szybko przebiega rozwój akumulatorów z elektrolitami stałymi - solid-state. Toyota Motor planuje zaprezentowanie prototypu EV wyposażonego w takie akumulatory w 2022 roku, a uruchomienie jego masowej produkcji w roku 2025.

W badania i rozwój akumulatorów solid-state zaangażowały się również firmy Nissan Motor i Volksagen, a także chiński producent akumulatorów Contemporary Amperex Technology oraz koreański LG Chem. Jednak w przypadku akumulatorów tego typu nadal istnieją wyzwania pod względem technologii i kosztów produkcji, a ich komercyjna produkcja może być rozpoczęta dopiero w roku 2025.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
BYD opracował ogniwa typu blade w technologii fosforanu litowo-żelazowego
W 2025 roku dziennie zużywanych będzie 78 mln baterii
Northvolt przejmie amerykańską firmę Cuberg
Delta dostarczy akumulatory LFP dla fabryki TSMC
Akumulatory LFP coraz częściej stosowane w pojazdach EV
Poza komponentami, brakuje też inżynierów
Polska liderem produkcji akumulatorów
Czy w 2022 roku zakończą się kłopoty z dostępnością półprzewodników?
Bateria z węgla organicznego może ładować się 10 razy szybciej
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Pierwszy w Polsce hackathon wdrożeniowy HackNation 2025 - nagrody: 500 tys. zł
Produkcja elektroniki
TechInsights ukarany za dociekliwość
Komunikacja
Anritsu na rynku UE - wsparcie bezpieczeństwa i zgodności urządzeń bezprzewodowych 5G
Produkcja elektroniki
Chińscy producenci płytek krzemowych wywołują wstrząs na rynku
Projektowanie i badania
5 pytań przed wyborem uszczelki EMI - bezpłatny poradnik
Produkcja elektroniki
Niemcy ograniczają dotacje dla inwestycji w półprzewodniki
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
SiC i GaN zasilają rewolucję AI: półprzewodniki, które zmieniają oblicze centrów danych
Konferencja
Wrocław Bridge Energy & Industry Dialogue "Gospodarka pod napięciem kosztów energii"
Gospodarka
Eneris uruchomił w Siemiatyczach elektrownię PV

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów