Osprzęt i akcesoria instalacyjne

Rys. 5. Ocena, czym dla rynku krajowego było wejście w życie naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T

Ze sprzedażą anten nieodłącznie powiązane są akcesoria i osprzęt służący do wykonywania instalacji antenowych, czyli wzmacniacze, zwrotnice, symetryzatory, filtry, maszty, obejmy i inne części mechaniczne. Znaczenie akcesoriów i osprzętu na rynku wzrosło w ostatniej dekadzie, a profesjonalne instalacje antenowe obecnie traktowane są na równi z elektrycznymi czy telekomunikacyjnymi.

Są tworzone razem z budynkami, co jest w pewnej mierze źródłem popytu na części niezbędne do wykonywania instalacji. Ponadto w coraz większej liczbie mieszkań jest telewizja satelitarna i kablowa, którą trzeba połączyć z sygnałem naziemnym, udostępnić dla kilku odbiorników.

Sieci kablowe udostępniają w ten sposób swoje usługi, rozszczepiając i filtrując sygnał do modemu i dekodera, co wymaga zawsze pewnej liczby komponentów.

Krajowy rynek anten w liczbach

Tabela 2. Dane kontaktowe do firm wymienionych w tabelach 1

W ocenie kondycji i potencjału krajowych producentów i firm sprzedających anteny, najlepiej można zorientować się, analizując informacje na temat wzrostów i spadków obrotów w ostatnich latach. Zgodnie z danymi pokazanymi na rysunku 1, obejmującym lata 2009-2011, kondycja krajowych dostawców w zakresie omawianych produktów wahała się i nie miała nakreślonego wyraźnego kierunku zmian.

Za najlepszy okres w ostatnich kilkunastu miesiącach należy uznać rok 2010, gdy nieliczne firmy borykały się za spadkami sprzedaży, a zdecydowana większość przedsiębiorstw notowała spore przyrosty obrotów. Kolejny rok był chyba minimalnie słabszy, co w świetle rozważań na temat zjawisk panujących na rynku związanych z wchodzeniem DVB-T, zmusza do refleksji na temat siły oddziaływania takich zmian na to, co dzieje się w branży.

Porównując sektor anten z innymi rynkami podzespołów elektronicznych, widzimy, że tu sytuacja jest wyraźnie słabsza. Dla komponentów najgorszy był rok 2009, potem każdy kolejny był lepszy i dotyczyło to w zasadzie wszystkich dostawców. W przypadku anten problemy są widoczne przez cały czas, nawet w 2012 roku.

Jak pokazano na rysunku 2, gdzie zilustrowana została koniunktura w pierwszych trzech kwartałach obecnego roku, blisko połowa przedsiębiorców ocenia aktualne warunki biznesowe jako dobre, co czwarta firma nawet jako bardzo dobre. Ale cały czas dla 26% dostawców biznes toczy się nie najlepiej.

Innymi słowy, w antenach nie ma uniwersalnej reguły i w zależności od profilu, potencjału i zaangażowania poszczególnych firm w tej tematyce, raz jest lepiej, raz gorzej. W uzupełnieniu informacji na temat zmian sprzedaży na rysunku 3 pokazane zostały informacje na temat obrotów dostawców anten, a na kolejnym wykresie udział procentowy biznesu antenowego w całej sprzedaży przedsiębiorstw, gdyż wiadomo, że bardzo często są one dodatkiem do innej działalności.

Największą grupę tworzą firmy, których sprzedaż roczna zawiera się pomiędzy 100 a 250 tys. złotych - takie obroty ma co czwarta firma z tego zestawienia. Sporo jest także przedsiębiorstw notujących obroty zbliżające się do 1 mln zł (22%), a co dziesiąta przekracza kwotę 10 mln. Czyli skala biznesu waha się, ale anteny nie są produktem będącym zawsze czymś drobnym, dodatkowym i mało znaczącym.

Potwierdzenie takiej tezy widać też na rysunku 4, gdzie pokazano, jaką część sprzedaży firm tworzą anteny. Najwięcej (32%) przedsiębiorstw ma z nich do 10% sprzedaży. Ale całkiem sporo, w sumie 20%, czyli co piąta firma, osiąga z produkcji lub sprzedaży anten więcej niż połowę swoich obrotów.

Czyli anteny mogą być osią biznesu, co potwierdzają wyspecjalizowani w tej tematyce producenci, jak Dipol lub DPM Solid Polska. Patrząc na wykres 4, trzeba jednak pamiętać, że branża antenowa z zauważalną niechęcią dzieli się informacjami na temat skali prowadzonej działalności i część z ankiet, jakie otrzymaliśmy, nie miała wypełnionych pól z tymi danymi.

Takich pominięć było zauważalnie więcej niż w innych przygotowywanych przez nas raportach, co zapewne świadczy o wrażliwości relacji pomiędzy poszczególnymi przedsiębiorcami na tym rynku, sporej konkurencji pomiędzy nimi albo niechęcią do chwalenia się spadkami.

Krzysztof Witkowski

President

  • Jaki jest wpływ producentów dalekowschodnich na ten rynek i w jakich obszarach jest on najsilniejszy?

Na rynku polskim konkurencja ze strony firm chińskich nie byłaby problemem, gdyby nie duża liczba podróbek anten renomowanych firm, które trafiają masowo na polski rynek. Nazywają się łudząco podobnie do wyrobów renomowanych firm, mają taką samą kolorystykę, ale są słabej jakości, nie spełniają norm.

Takie produkty nie są odporne na wpływ środowiska, mają słabe parametry elektryczne, ale niestety firmy wprowadzające do obrotu takie produkty są praktycznie bezkarne, skoro od 5 lat istnieje spór kompetencyjny co do norm RoHS dotyczący tego, czy kontrola nad egzekwowaniem dyrektywy ma być w gestii Ministerstwa Środowiska czy Ministerstwa Gospodarki.

W efekcie żadne z tych ministerstw się nie zajmuje kontrolą rynku dotyczącą spełniania przez wyroby norm RoHS. Nie mając uporządkowanych takich zagadnień, psujemy sobie rynek.

DVB-T i Chiny a rynek polski

Rys. 6. Rynek anten a producenci dalekowschodni - na rysunku pokazujemy wyniki badania ankietowego, jaki zdaniem specjalistów jest wpływ na rynek krajowy ze strony firm z tamtego rejonu

Korzystając z okazji, w naszych ankietach poprosiliśmy dostawców anten o ocenę, jaki wpływ na omawiany rynek ma cyfryzacja telewizji naziemnej i niedaleka perspektywa wyłączenia sygnału analogowego w nadajnikach. O DVB-T jest ostatnio głośno w mediach, specjalizowane anteny i dekodery pojawiły się w ofertach wielu producentów i firm handlowych, co sugeruje, że zainteresowanie rośnie.

Odbiór telewizji cyfrowej nie oznacza automatycznie konieczności zmiany systemu antenowego, zwłaszcza na obszarach, gdzie sygnał jest silny, niemniej wielu abonentów może potraktować cyfryzację jako okazję do modernizacji instalacji. Potwierdzają to opinie z ankiet. Zdaniem 31% ankietowanych specjalistów, cyfrowa telewizja naziemna DVB-T jest dla rynku anten zauważalnym impulsem rozwojowym, 23% uznało to nawet za duży impuls wzrostowy.

Ponad połowa odpowiedzi wspierających przedstawioną tezę, przy silnie zróżnicowanym od strony asortymentu i szerokim rynku omawianych produktów, można uznać za pewne potwierdzenie. Rysunek 6 to z kolei próba oceny, jaki wpływ na rynek anten ma konkurencja z Dalekiego Wschodu.

Uzyskane wyniki są dość jednoznaczne - specjaliści potwierdzają, że producenci z tamtego rejonu mają duży wpływ na biznes krajowy i zapewne w wielu grupach, mniejszych i standardowych, ich pozycja może być nawet dominująca. Tylko 4% wskazań na odpowiedź, że konkurencja z Chin jest słaba, może sugerować, że jedynie nieliczne i nietypowe anteny są wolne od tego oddziaływania.

Struktura ofert

Na rysunku 7 pokazujemy zestawienie czynników, które w największym stopniu decydują o sprzedaży anten od strony biznesowej. Pierwsze trzy najważniejsze kryteria nie są zaskakujące i wskazują, że liczy się cena, potem parametry i jakość wykonana.

Anteny nie wyróżniają się zatem niczym szczególnym w stosunku do wielu innych produktów związanych z elektroniką profesjonalną, z tym że wskazania na ważność kryterium ceny w tym przypadku jest bardzo silnie zarysowana. Dość mocne wskazania padły także na markę producenta, natomiast za mało istotną uznano gwarancję i serwis, tak samo słabo oceniono znaczenie długotrwałej współpracy z dostawcą.

Zapewne dlatego, że dobre produkty nie sprawiają problemów, a skoro liczy się głównie cena, to przy wyborze firmy nie ma sentymentów. Ostatni rysunek numer 8 wskazuje, które branże lub grupy klientów można uznać za największych odbiorców na anteny i osprzęt.

Czołową pozycję uzyskały w tym zestawieniu firmy instalacyjne, które wykonują montaż instalacji antenowych i kablowych do odbioru programów telewizji naziemnej, kablowej i satelitarnej.

Druga ważna część związana jest z ochroną mienia, a dokładnie monitoringiem radiowym systemów alarmowych. Zastosowania związane z telemetrią, zdalnymi pomiarami i M2M kryją się w trzeciej kategorii oznaczonej jako przemysł i warto zauważyć, że znaczenie pierwszych trzech największych grup odbiorców jest bardzo podobne.

Ariel Mańczak

DPM Solid Polska

  • Jakie są nowości rynkowe w zakresie anten?

Ostatnimi laty na rynku anten można zauważyć wiele nowych rozwiązań, do których niewątpliwie należą: nowoczesny design zarówno anten zewnętrznych, jak i pokojowych, przystosowanie do pracy w polaryzacji pionowej i poziomej, możliwość zasilania bezpośrednio z tunera STB, nowe rozwiązania, jeżeli chodzi o możliwości konstrukcyjne przytwierdzenia anten czy też efektownie wyglądające obudowy fortepianowe.

  • Jaka jest koniunktura na rynku anten?

Mimo dużej konkurencji na rynku anten koniunktura jest bardzo dobra. Nie ulega wątpliwości, że największa w tym zasługa rozpoczynającego się w tym roku procesu cyfryzacji. Jako producent anten w trzech kwartałach bieżącego roku odnotowaliśmy 113% wzrost z tytułu sprzedaży anten w stosunku do analogicznego okresu w 2011 roku.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również