Dynamiczny rynek

Duża część zalet i atutów, jakie daje handel internetowy, wiążących się z szybkością przepływu informacji i możliwością porównywania cen, jest też pierwotnym źródłem dużej konkurencji na rynku oraz tego, że sytuacja w tym sektorze bardzo szybko się zmienia. Klienci wędrują za potrzebnymi im podzespołami, niższymi cenami elementów lub szybszą wysyłką w zależności od tego, na czym im w danej chwili zależy najbardziej. Skoro można zmienić dostawcę jednym kliknięciem, to zapewnienie atrakcyjnej oferty wymaga daleko idącej optymalizacji wielu czynników oferty. Potwierdza to brak programów lojalnościowych, jakie są powszechne w produktach konsumenckich, które nie sprawdzają się wśród firm uczestniczących w raporcie.

Obojętnie, czy stosowane oprogramowanie daje takie możliwości, najważniejsze są ceny, szeroki asortyment i termin dostawy. To te czynniki determinują lojalność klienta, który zwykle wraca do sklepu, w którym kupił i szybko, i wszystko. Zjawisko to można też uznać za czynnik odpowiedzialny za postępującą polaryzację rynku. Prowadzi ona do umocnienia pozycji dużych sprzedawców, którzy szybko przejmują udziały w rynku, zwłaszcza w zakresie komponentów ogólnego przeznaczenia, co zmusza mniejsze firmy do specjalizacji. Na szczęście rynek komponentów elektronicznych jest na tyle szeroki, a liczba podzespołów będących w użyciu jest tak wielka, że mimo wielu prognoz i deklaracji nikt z dostawców nie jest w stanie zdominować dostaw.

Mniejsze firmy swoją pozycję budują wokół elementów mniej typowych, przeznaczonych na przykład do celów utrzymania ruchu, wybranej grupy urządzeń (na przykład komunikacji M2M) lub grupy wybranych produktów (na przykład podzespołów biernych). W takich wąskich obszarach są one w stanie przyciągnąć klientów. Co więcej, pewnymi grupami produktów handluje się w zasadzie tylko w sklepach internetowych, gdyż inne formy sprzedaży są nieefektywne.

Dotyczy to komponentów serwisowych lub podzespołów starszych generacji niedostępnych w normalnej sprzedaży. Popyt na nie jest na tyle niewielki, że tylko za pomocą Internetu daje się osiągnąć rentowność tego biznesu.

 Marek Piątkowski-Zajec

Specjalista techniczno-handlowy w firmie Dacpol

  • Czym dla firmy dystrybucyjnej jest sklep internetowy?

Dla Dacpolu handel internetowy i sprzedaż wysyłkowa jest uzupełnieniem sprzedaży tradycyjnej, zwłaszcza w zakresie mało skomplikowanych komponentów. Produkty zaawansowane technologicznie, wymagające doradztwa technicznego, nie nadają się do tego typu kanału sprzedaży.

  • Jakie zjawiska na rynku warto wymienić?

Na rynku pojawia się wiele nowych podmiotów prowadzących sklepy internetowe z podzespołami. Oferowane są tam produkty o przypadkowej jakości i szczególnie na ten aspekt klienci powinni zwracać uwagę przy wyborze dostawcy. Wiele do życzenia pozostawia doradztwo techniczne, są także problemy z dotrzymaniem deklarowanego terminu realizacji, szczególnie przez firmy, które nie mają własnych dużych magazynów.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również