Inwestować w to?

Rys. 4. Wyniki redakcyjnej ankiety zawierającej zebrane odpowiedzi na pytania o to, jakie cechy sklepów są dla klientów ważne (kolor zielony na wykresie), a jakie nie (kolor czerwony)

Czy zatem warto otwierać sklep internetowy z podzespołami? Wiele procesów dziejących się na krajowym rynku dystrybucyjnym można określić, jako strategia „me too” – ja też. Firmy dystrybucyjne bacznie obserwują działania konkurencji i gdy tylko ktoś odkryje jakąś ciekawą niszę rynkową, po niedługim czasie może liczyć na wielu naśladowców. Może się zatem wydawać, że udane uruchomienie przez kilka firm sklepów w sieci powinno zapoczątkować taki proces w wielu firmach.

Tak zapewne się dzieje, niemniej dynamika tych zmian nie jest wysoka. Wiele firm planuje rozbudowę swojego potencjału w sieci lub też nosi się z otwarciem sklepu, jednak start przeciąga się w czasie na skutek wielu problemów organizacyjnych, niedoszacowania kosztów lub też braku doświadczenia, kadry informatycznej, a nawet determinacji zarządu, dla którego sklep jest częścią dalszych planów.

Biorąc pod uwagę, że dystans pomiędzy czołowymi firmami obecnymi na tym rynku a grupą małych sklepów niezależnych jest już dzisiaj dość duży, branie się obecnie do handlu jako niezależny sprzedawca i w przypadku popularnych podzespołów elektronicznych wydaje się być mocno ryzykowne. W ten sposób nigdy nie uda się osiągnąć wystarczająco niskich cen ani też obrotów pozwalających na efektywne zarabianie przy niskich marżach. Obserwując sytuację na rynku, trzeba otwarcie powiedzieć, że małe sklepy, jakich mamy wiele to przedsięwzięcia, które należy postrzegać jako działalność hobbystyczno-amatorską. Widać to po mocno ograniczonych zasobach finansowych, bardzo słabej aktywności rynkowej oraz po tym, że o ich wizerunek, materiały zamieszczane w sieci, a nawet aktualność danych kontaktowych w zasadzie nikt nie dba.

Byt małych sklepów może być zorientowany wokół produktów specjalistycznych, takich, które sprzedają inne produkty niż największe firmy. Taka niszowa działalność nie jest z pewnością łatwa, bo wiadomo, że najwięcej zamówień dotyczy produktów popularnych, jednak z pewnością nie niemożliwa.

Specjalistyczny sklep z podzespołami nadal na rynku jest sprawą przyszłości, niemniej pewne jest, że wiele z istniejących firm tego typu z czasem zmieni swój profil lub zniknie. Taki sklep największy sens ma jako zaplecze normalnego dystrybutora, gdyż w ten sposób unika się niepotrzebnych etapów pośrednich w łańcuchu dostaw.

Równolegle do specjalizacji sposobem na rozwój może być wyjście z ofertą poza granice kraju. O ile Internet nie ma granic, o tyle są one jeszcze przeszkodą w wysyłce towaru, telekomunikacji i płatnościach. Pokonanie każdego z tych trzech czynników wymaga pewnej determinacji, jednak w miarę upływu lat z pewnością jest coraz łatwiejsze. Produkty specjalistyczne to również podzespoły automatyki przemysłowej i elementy energoelektroniczne.

Firmy dystrybucyjne rozszerzają swoje oferty w tych kierunkach, gdyż produkty te dają dobre dochody i pozwalają dotrzeć do klienta z bardziej kompleksową ofertą. W warunkach krajowych takie nowe obszary aktywności często testuje się i promuje dzisiaj w sieci.

 Małgorzata Pieszczek

Właściciel sklepu internetowego Seguro Elektronik

  • Czy prowadzenie sklepu internetowego z podzespołami to łatwy biznes?

Sklepy internetowe w branży elementów elektronicznych, podobnie jak w niemal każdej innej, wyrastają w ostatnich latach jak grzyby po deszczu. Pozornie łatwy przepis na sukces oraz własna przedsiębiorczość motywują kolejnych chętnych do rozpoczynania podboju sieci. Jak w każdej dziedzinie, życie weryfikuje takie idee. Wiedza i doświadczenie w pozyskiwaniu towaru, w logistyce, organizacji pracy, zarządzaniu personelem są tak samo niezbędne w biznesie sieciowym, jak w tradycyjnym.

Solidność, uczciwość i gwarancja jakości mają jeszcze większe znaczenie w handlu internetowym niż w tradycyjnych kanałach. Klienci, świadomi łatwości nadużyć zdarzających się przy transakcjach wysyłkowych, cenią sobie referencje, długą historię współpracy i kontakt osobisty. Coraz bardziej cenią sobie też gwarancję jakości elementów, poprawności ich przechowywania i pakowania.

  • Czy wszystkie sklepy są do siebie podobne?

Wśród polskich sklepów internetowych w naszej branży funkcjonują różne typy organizacji: lokalne sklepy istniejące od wielu lat, dla których Internet stał się kolejną metodą pozyskania klientów, inne zaś działają wyłącznie w sieci, jeszcze inne zaczynają w sieci, żeby następnie, z biegiem czasu zaistnieć w „realu”.

Widoczny jest jeszcze jeden podział sklepów z elementami elektronicznymi – na te, dla których trzonem jest asortyment związany z techniką RTV, i te, które skupiają się na asortymencie dedykowanym do projektów i prototypów urządzeń. Są to zupełnie inne rynki. W tych pierwszych realizowane są zakupy pojedynczych towarów, podczas gdy zakupy do projektów wymagają dostępności w magazynie szerokiego asortymentu i możliwie kompleksowej oferty. I to jest największa różnica w stosunku do większości innych branż.

Przeciętne zamówienie w sklepie RTV czy księgarni to 1–2 pozycje asortymentowe. W naszej działalności średnie zamówienie to kilkanaście różnych pozycji asortymentu (są i takie, sięgające 200 pozycji). Tylko umiejąc zrealizować takie zamówienia w krótkim terminie i rozsądnej cenie, można przetrwać na tym bardzo konkurencyjnym rynku.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również