Czwartek, 21 marca 2019

Przekaźniki elektromagnetyczne zawsze są atrakcyjnym wyborem

Współczesny przekaźnik elektromagnetyczny to miniaturowy element przełączający o dużej odporności elektrycznej i środowiskowej oraz o szerokim spektrum aplikacyjnym. Zapewnia on dużą funkcjonalność za niewielką cenę, przez co niezmiennie jest uznawany za produkt perspektywiczny, użyteczny, a nowe rozwiązania producentów w zakresie miniaturyzacji, wysokiej jakości wykonania, niskiego poboru mocy przez cewkę elektromagnesu sprawiają, że zawsze jest też dla projektantów atrakcyjnym wyborem. Z każdą kolejną wersją elementy te ulegają licznym zmianom, gdyż na rynku jest wielu producentów zabiegających o klientów i proponujących coraz lepsze wykonania. Zapraszamy do zapoznania się z obszerną analizą krajowego rynku przekaźników, w której przyglądamy się zjawiskom panującym w tej branży i staramy się uchwycić wszystkie istotne trendy techniczne.

Przekaźniki elektromagnetyczne zawsze są atrakcyjnym wyborem

Jakość nieustannie coraz bardziej istotna

 
Tabela 1. Przegląd ofert dostawców przekaźników elektromagnetycznych

Specjaliści sygnalizowali nam w ankietach, że na rynku przekaźników widoczny jest zwrot zainteresowania klientów w stronę produktów wysokiej jakości i tych produkowanych przez renomowanych producentów. Proces ten dzieje się, mimo że cały czas są dostępne przekaźniki klasyfikowane jako podróbki oraz tanie chińskie marki, a silna konkurencja zapewnia wiele rozwiązań o zbliżonych parametrach.

Przyczyn tego zjawiska jest wiele, na przykład rosnące koszty pracy i tym samym drożejący serwis i obsługa techniczna urządzeń. To także coraz większy eksport krajowych przedsiębiorstw, coraz więcej urządzeń i aparatury w fabrykach oraz większe skomplikowanie techniczne nowych instalacji. W Polsce szybko rozwijają się rynki związane z produkcją maszyn, sektorem budowlanym i postępuje automatyzacja wielu dziedzin.

Rozwój produkcji inicjuje też popyt na systemy kontroli i sterowania, co zawsze stymuluje popyt na przekaźniki. Wiele krajowych firm produkuje i eksportuje urządzenia dla przemysłu, takie jak sterowniki, regulatory, urządzenia pomiarowe, styczniki, systemy bezpieczeństwa i nadzoru. W ramach inwestycji i modernizacji starszych zakładów i linii produkcyjnych kupowane są nowe maszyny i budowane do nich instalacje oraz systemy.

Warunki biznesowe panujące na rynku przekaźników w 2018 roku
 
Warunki biznesowe panujące na rynku przekaźników elektromagnetycznych w 2018 roku przez ponad połowę ankietowanych specjalistów zostały ocenione jako dobre. Co czwarty uznał je nawet za bardzo dobre, a dodatkowo nikt w ankietach nie zaznaczył pola "kiepskie" i na wykresie nie ma nawet takiej części. Taki jednoznacznie pozytywny wynik to efekt dobrej sytuacji w gospodarce, szybkiego rozwoju przemysłu oraz szerokiego obszaru aplikacyjnego tych komponentów, które trafiają do urządzeń w całej współczesnej technice. Dzięki temu przekaźniki stają się odporne na sektorowe wahania koniunktury.

Strumień sprzedaży dla przemysłu tworzą też elektronika profesjonalna, energoelektronika, motoryzacja, systemy alarmowe. Nie są to filary rynku odpowiedzialne za zbyt przekaźników, ale z pewnością mające znaczenie.

Zainteresowanie jakością w branży bierze się też z tego, że krajowych przedsiębiorców obecnie stać na lepsze produkty, bo sytuacja w gospodarce jest dobra, a rynek się rozwija, zapewniając im niezłe dochody. Innymi słowy, nie muszą oni oszczędzać na wszystkim i na te lepsze produkty ich stać.

Liczne inwestycje producentów europejskich w automatyzację produkcji spowodowały, że wytwarzanie przekaźników wymaga mniej pracy ręcznej niż dawniej, więc jakość jest lepsza przy jednocześnie niższej cenie. Ceny przekaźników markowych nie są już dzisiaj w dużej dysproporcji w stosunku do tych tańszych i nierzadko różnica pomiędzy wersjami staje się niewarta starań.

Struktura sprzedaży przekaźników w 2018 roku
 
Wykres ilustruje strukturę sprzedaży krajowych dostawców przekaźników elektromagnetycznych. Dla co trzeciej firmy jest to produkt mało istotny z punktu widzenia biznesowego - po prostu niewielki dodatek będący częścią większej całości. Co piąta firma może się wylegitymować sprzedażą przekraczającą 10 mln zł, co tworzy drugi biegun tego wykresu. W polu tym mieszczą się duże firmy dystrybucyjne oraz producenci przekaźników. W porównaniu do innych grup podzespołów omawianych w naszych analizach rynkowych przekaźniki wydają się towarem wartościowym.

Co więcej, w ostatniej dekadzie w technologii przekaźników zaszło sporo korzystnych zmian poprawiających jakość i trwałość tych elementów, przez co działy utrzymania ruchu w przemyśle kupują obecnie relatywnie mniej tych elementów niż kiedyś. To też ogranicza zapędy do oszczędzania.

Paradoksalnie rynek jest też dzisiaj znacznie bardziej wyedukowany w zakresie podejścia do jakości właśnie dzięki temu, że kiedyś była ona drugorzędna w stosunku do niskiej ceny. Nic tak nie edukuje klientów i nie zmienia kierunku myślenia firm jak pojawiające się problemy z urządzeniami w okresie gwarancyjnym i ponoszone koszty serwisu z powodu elementu, na którym oszczędzono ułamek złotówki.

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również