Kompleksowość była i jest pożądana
Kompleksowość w produkcji EMS to pełny wachlarz usług produkcyjnych, a więc poza montażem, także operacje takie jak pokrywanie lakierem, obudowa i montaż mechaniczny, pakowanie i wysyłka, przygotowanie okablowania oraz montaż serii prototypowej. Niemniej wychodząc poza ten obszar, jest to z pewnością także dostawa płytek drukowanych, pomoc w projektowaniu lub wręcz zaprojektowanie urządzenia, wykonanie niezbędnych badań pod kątem bezpieczeństwa użytkowania i kompatybilności elektromagnetycznej. Na koniec trzeba powiedzieć też o dostawie kompletu podzespołów, gdyż akurat ta część staje się ostatnio bardzo ważna i stanowi nierzadko o przewadze konkurencyjnej jednej firmy nad drugą. Podzespoły stanowią dość dużą część kosztów produkcji urządzenia elektronicznego. Dokładny udział zależy od stopnia skomplikowania i zaawansowania technologicznego, ale można szacować, że jest to od 50 do 75%. To bardzo dużo, przez co nawet małe oszczędności w tym obszarze są w stanie przynieść więcej efektu niż gdzie indziej. Z drugiej strony koszt zaopatrzenia w podzespoły jest spory, bo wymaga zaangażowania pracy działu zaopatrzenia, opłacenia kosztów wysyłki i wielu podobnych aspektów. Stąd przerzucenie tego zadania na kooperanta, nawet jeśli nie obniży kosztu BOM, to zdejmie sporo pracy.
Katarzyna Augustyniak
kierownik ds. marketingu w firmie Printor
- Jakie nowości i trendy w usługach EMS są warte zauważenia?
Internet Rzeczy od kilku lat odgrywa istotną rolę w poprawie wydajności w wielu branżach i coraz więcej urządzeń jest obecnie kompatybilnych z IoT. W produkcji elektroniki wykorzystanie technologii IoT pomaga zmniejszać koszty, zwiększać wydajność oraz poprawić bezpieczeństwo. Kolejnym trendem jest w pełni autonomiczna produkcja, która wydaje się dość odległa, natomiast technologie AI i automatyzacji już od pewnego czasu pokazują swoją zdolność do redukowania kosztów operacji czy po prostu poprawy poziomu usług i terminów dla wielu obszarów łańcucha dostaw.Zatem inteligentne fabryki stają się realną przyszłością. Kolejnym zastosowaniem AI i IoT to możliwość przewidywania problemów w procesach produkcji. Co to oznacza w praktyce? W przypadku awarii jakiegoś sprzętu produkcyjnego zmiana produkcyjna musi zostać zatrzymana. Skutkuje to przestojami, które generują znaczne koszty. Natomiast dzięki wykorzystaniu technologii IoT i AI mamy możliwość gromadzenia danych i identyfikowania problemów, zanim się pojawią. Dzięki temu producenci mogą planować z wyprzedzeniem i unikają przestojów w najmniej korzystnym dla nich czasie. Kolejnym ważnym trendem, który może nie jest tak nowy, ale nadal ma ogromne znaczenie w zwiększaniu efektywności, jest korzystanie z systemów ERP. Dzięki automatyzacji procesów możemy podejmować szybsze i dokładniejsze decyzje. Wszystko to powoduje, że usługi EMS stają się coraz bardziej niezawodne, co stanowi kluczowy czynnik w utrzymaniu powtarzalności i wysokiego poziomu usług.
|
Najważniejsze czynniki o charakterze negatywnym dla rynku EMS
Zestawienie najważniejszych czynników przeszkadzających w rozwoju rynku otwierają rosnące koszty działalności, w tym drożejące materiały do produkcji i koszty pracy. Na drugim miejscu uplasowały się problemy kadrowe – coraz większa liczba firm tego typu tworzy lukę w dostępności specjalistów średniego szczebla. Przeszkadza silna konkurencja na rynku, niemniej jest to czynnik wyłącznie występujący w sferze werbalnej – nie widać go w wynikach, tempie rozwoju branży. Termin „silna konkurencja” dotyczy praktycznie wszystkich branż i jest to zapewne obecnie cecha biznesu w ogólności. Długie czasy dostaw komponentów, które ostatnio dawały się bardzo we znaki i były na pierwszym miejscu, teraz spadły na pozycję piątą.
Jakość jest niezmiennie istotna w EMS
Najważniejszym wymogiem stawianym przed firmą usługową z obszaru EMS przez cały czas jest wysoka jakość. Kontrola jakości musi być potwierdzona poprzez AOI, X-Ray i odpowiednie testowanie. Klienci zwracają ponadto uwagę na przestrzeganie zasad ochrony ESD oraz utrzymanie standardów jakości gwarantowanych przez ISO/IPC.
Elementem walki o jakość jest też zwiększająca się popularność lakierowania i zalewania płytek. Klienci zwracają ponadto uwagę na przestrzeganie norm i stosowanie się do standardów IPC. To wszystko są atrybuty zaawansowania technologicznego i wysokiej jakości w produkcji, na które się zwraca uwagę. W przypadku montażu kontraktowego zawsze będzie ona wiodącym tematem w branży.
Poszukiwane przez klientów usługi
Poszukiwane nowości w usługach EMS to głównie operacje związane z zapewnieniem jakości, czyli kontrola pakietów na urządzeniu AOI, lakierowanie i zalewanie płytek. To także lutowanie kondensacyjne w oparach galdenu i analiza rentgenowska poprawności montażu. Ale poza pierwszą pozycją i ostatnią pozycją na wykresie reszta ma zbliżony udział procentowy, czyli innymi słowy, najważniejsze są testy AOI, a cała reszta ma podobne znaczenie.
Popularnym tematem związanym z jakością jest dzisiaj traceability. Terminem tym określa się możliwość prześledzenia drogi produktu, od momentu jego powstania z surowców, do momentu, gdy trafion do ostatniego klienta w łańcuchu dostaw. Znając historię danego towaru, jesteśmy w stanie odszukać dostawcę komponentów lub surowców, które mają wpływ na np. obniżenie jakości naszego produktu, wezwać do serwisu innych właścicieli urządzenia wykonanego z tych samych komponentów itd. Obowiązek śledzenia historii produktów spoczywa m.in. na producentach z branży farmaceutycznej i motoryzacyjnej. Okazuje się jednak, że wiele firm, które nie mają takiego obowiązku, same dla swojego bezpieczeństwa decydują się na wdrożenie systemu traceability, w tym wiele firm elektronicznych.
Marzena Laren
dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Softcom
- Jakie zmiany widać w podejściu klientów do usług kontraktowych?
Wzrasta zaufanie klientów do usług kontraktowych. Klienci są coraz bardziej skłonni powierzać coraz szerszy zakres operacji firmie EMS. Programowanie, testowanie, aż po montaż mechaniczny i końcowy, z pakowaniem urządzenia w opakowanie sprzedażowe, coraz częściej spotyka się z zainteresowaniem. Firma EMS, która jest w 100% dedykowana obsłudze zleceń klientów, jak firma Softcom, ze 100% polskim kapitałem, bez produkcji własnych urządzeń, posiadająca własny park maszynowy i doświadczoną kadrę, to gwarancja terminowości, jakości i bezpieczeństwa projektu klienta. To, co jest często doceniane, to przede wszystkim elastyczna oferta i uwaga skupiona na klientach, ich projektach i zapewniona wymagana jakość i zakres produkcji. Rzetelnie budowane relacje są podstawą sprawnej współpracy i wsparcia realizacji planów naszych klientów.
- Jakie usługi/operacje stają się obecnie wyróżnikiem firm EMS poszukiwanym przez klientów?
Najbardziej istotna niezmiennie jest najwyższa jakość samego montażu SMD, co jest szczególnym wyróżnikiem firmy Softcom, dzięki unikatowej technologii montażu automatycznego, z użyciem pieca lutowniczego z wykorzystaniem próżni, która eliminuje pustki powietrzne (voids), co jest szczególnie ważne przy układach BGA i mocy. Oczywiście doceniane jest również wsparcie w weryfikacji jakości montażu za pomocą AOI 3D oraz X-Ray, jak również niezbędne wygrzewanie elementów MSL przed montażem. Najwyższa jakość montażu SMD i THT oraz operacji dodatkowych pozwala naszym klientom budować doskonałą konkurencyjność ich urządzeń na lokalnym i światowym rynku.
|
Główne problemy rynku
Zestawienie kryteriów, gdzie kryją się główne problemy branży EMS, pokazuje, że ich źródła należy szukać w kiepskiej kondycji gospodarki europejskiej. Z punktu widzenia magazynu „Elektronik” nie ma potrzeby opisywania tego, co dzieje się na całym rynku, gdyż media poświęcają wiele uwagi koniunkturze, wskaźnikom makroekonomicznym itp. Wiemy doskonale, jak jest. Z wykresu wynika ponadto, że problemy z komponentami wcale się nie skończyły. Z pewnością dostępność się poprawiła, ale nie na tyle, aby był jakościowy przełom. O takim można by mówić, gdyby w dostawach zapanowała stabilność (przewidywalność).
Ankiety i tabele z przeglądem ofert
Przegląd ofert dostawców związanych z usługami EMS zawarty został w tabeli 1. Informacje tam podane przybliżają podstawowe informacje o ofertach. W tabeli 2 zamieszczamy dane kontaktowe.
Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym przeprowadzonym przez redakcję wśród krajowych dostawców usług kontraktowego montażu elektroniki na zlecenie.