Wyświetlacz - źródło informacji w nowoczesnych systemach transportowych

| Technika

Badania wskazują, że najważniejszymi kryteriami dla osób wybierających transport publiczny są obok jakości świadczonej usługi i komfortu podróży, także aktualność i przejrzystość informacji na jej temat. Aby zapewnić satysfakcję pasażerom, potrzebne są wyświetlacze LCD zdolne do długotrwałej, ciągłej pracy i wyświetlania dynamicznych treści. Nowoczesne systemy transportowe potrafią sprostać tym oczekiwaniom.

Wyświetlacz - źródło informacji w nowoczesnych systemach transportowych

Wyświetlacze dla transportu

 
Tabela 1. Wybrane modele wyświetlaczy z oferty Unisystemu

Aby maksymalnie wykorzystać nawet najbardziej nietypowe rozmiarowo powierzchnie, producenci wyświetlaczy opanowali technologię cięcia szkła TFT, która pozwala na uzyskanie kształtów od kwadratu do podłużnego prostokąta o niestandardowych proporcjach.

Moduły LCD wykorzystywane w systemach transportowych zostały zaprojektowane tak, by spełniać wymagania zróżnicowanej gamy trudnych środowisk. W przypadku produktów Litemax średni czas pomiędzy awariami (MTBF) wynosi ok. 100 000 godzin, co sprawia, że świetnie sprawdzą się w aplikacjach wymagających całodobowej operacji, a dzięki zoptymalizowanemu układowi podświetlenia charakteryzują się niższym poziomem zaburzeń elektromagnetycznych i mniejszym zużyciem energii.

Kluczowa dla monitorów LCD stosowanych na zewnątrz jest czytelność informacji także w pełnym słońcu. Wysoka jasność (od 1000 do 2500 kandeli), szerokie kąty obserwacji oraz wysoki kontrast to podstawa.

Wybrane modele wyświetlaczy do aplikacji związanych z transportem przedstawia tabela 1.

Wysoka odporność

Zakres temperatur pracy dla tego typu produktów to przeciętnie 0-50°C, jednak odporność szkła TFT może wynosić nawet od -40 do 110°C (Hi-Tni) co sprawia, że można je stosować w miejscach o dużym nasłonecznieniu bez ryzyka powstania czarnych plam na matrycy.

Producenci zapewniają także odporność na inne trudne warunki środowiskowe. W rozwiązaniach monitorowych standardowe uszczelnienie pomiędzy szkłem chroniącym wyświetlacz a obudową pozwala uzyskać odporność na poziomie IP65 (kurz i strumienie wody). Dostępne są także produkty o zwiększonej odporności - do IP68, czyli całkowicie odporne na pyły oraz przystosowane do tego, by przebywać pod wodą (przez określony czas, zależnie od modelu ok. 30-60 min).

Monitory w aplikacjach outdoorowych są chronione przed atakami wandali dzięki zastosowaniu szkła o współczynniku odporności od IK7 do nawet IK10 (ochrona przed udarami mechanicznymi o energii od 2 do nawet 20 J).

Dla jeszcze lepszej czytelności

Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić odbiór wyświetlanych informacji, można wykorzystać technologie poprawiające odwzorowanie barw oraz obszarową regulację jasności. To funkcja odpowiadająca za lokalne przyciemnianie obrazu, co maksymalizuje kontrast pomiędzy ciemnymi i jasnymi obszarami ekranu, znacząco poprawiając głębię czerni.

Dodatkowo producenci oferują usługę bondingu (klejenia) optycznego. Technologia ta pozwala na połączenie wyświetlacza ze specjalnymi powłokami, np. AG (anti-glare), AR (anti-reflex) czy filtrami polaryzacyjnymi.

Ze względu na dużą popularność okularów z polaryzacją producenci wyświetlaczy do aplikacji outdoorowych coraz częściej decydują się na zastosowanie specjalnego designu polaryzatora, dzięki czemu wyświetlane treści będą czytelne również dla osób korzystających z tego typu okularów.

E-papier jako alternatywa dla LCD

 
Tabela 2. Porównanie poboru mocy wyświetlacza LCD i EPD

W przypadku aplikacji wyświetlających statyczne informacje ciekawą alternatywą może być zastosowanie wyświetlaczy e-papierowych. Ich niepodważalną zaletą jest wyjątkowa czytelność w pełnym słońcu, prawie pełne kąty obserwacji oraz bardzo niski pobór mocy.

Porównując wyświetlacz LCD i e-papierowy o zbliżonych rozmiarach (LCD: 32" Hyundai IBT, H325SSI - outdoor; EPD: 31,2" E-Ink, ED312TT2) przy założeniu czasu pracy 16 h/dobę można zauważyć, że wyświetlacz LCD zużywa ponad 111 razy więcej energii niż EPD (zakładając aktualizację obrazu co 1 h i czas jej trwania - 1 s) - wyniki w tabeli 2.

Problematyczną kwestią w przypadku wyświetlaczy EPD może być ich niewielka grubość i podatność na uszkodzenia, co utrudnia montaż w urządzeniach końcowych. Rozwiązaniem tego problemu okazały się stworzone przez Unisystem moduły open frame.

Zapewniają one nie tylko bezpieczeństwo mechaniczne oraz ochronę przed degradacją e-papieru (dzięki laminowanemu filtrowi UV), ale także dzięki zastosowaniu szkła frontowego nowoczesny i elegancki wygląd. Open frame to również wyspecjalizowane kontrolery umożliwiające komunikację za pomocą jednego z czterech interfejsów (SPI, USB, Wi-Fi, GSM).

Podsumowanie

Wyświetlacze odgrywają kluczową rolę w nowoczesnych systemach transportowych. Są nie tylko źródłem użytecznych informacji, ale także mogą być wykorzystywane w celach promocyjnych. Wybór odpowiedniej technologii uwarunkowany jest przede wszystkim dynamiką wyświetlanych treści.

Unisystem

Zobacz również