Zmniejszenie subsydiowania uderzy w produkcję samochodów elektrycznych w Chinach

| Gospodarka

Decyzja chińskiego rządu o zmniejszeniu o ponad połowę dotacji dla nabywców samochodów elektrycznych mocno uderzy w producentów takich pojazdów. Od czerwca bieżącego roku państwowe dofinansowanie kupujących w wysokości 9830 dolarów zostanie zmniejszone do kwoty 4100 dolarów. Dotacje samorządowe, które były nawet o 50% wyższe niż dotacje rządowe, mają zostać zniesione.

Zmniejszenie subsydiowania uderzy w produkcję samochodów elektrycznych w Chinach

Chiński rynek samochodów elektrycznych stanowi połowę rynku światowego, zatem wpływ obniżki dotacji na produkcję tych pojazdów może być bardzo duży. Wielu zagranicznych producentów samochodów, w tym Ford, GM, Mercedes, Audi, Nissan, Peugeot, Jaguar, Hyundai i Mazda, ma w Chinach umowy produkcyjne, które teraz będą wyglądać mniej atrakcyjnie.

Według doniesień chińskich mediów, ministerstwo finansów podniosło również wymagania techniczne dla dostawców i nawet o ponad połowę obniżyło subsydiowanie produkcji nowych samochodów elektrycznych. Zwiększono wymagania jakościowe w zakresie akumulatorów oraz zasięgów pojazdów. Pełna wartość subsydiów została zachowana w przypadku akumulatorów o gęstości energii co najmniej 160 Wh/kg. Oczekuje się, że pobudzi to popyt na trójskładnikowe baterie litowe, głównie LiCoO2, LiMn2O4 i LiNiO2, stosowane w elektrycznych modelach wysokiej klasy.

Powodem decyzji podjętej przez rząd Chin jest dążenie do wywarcia na branżę presji, która skłaniać będzie do rozwijania produkcji tylko najwyższej jakości pojazdów. Rząd Chin zamierza zapewnić przetrwanie tylko najsilniejszym.

źródło: Electronics Weekly, DigiTimes