Chiński rynek samochodów elektrycznych stanowi połowę rynku światowego, zatem wpływ obniżki dotacji na produkcję tych pojazdów może być bardzo duży. Wielu zagranicznych producentów samochodów, w tym Ford, GM, Mercedes, Audi, Nissan, Peugeot, Jaguar, Hyundai i Mazda, ma w Chinach umowy produkcyjne, które teraz będą wyglądać mniej atrakcyjnie.
Według doniesień chińskich mediów, ministerstwo finansów podniosło również wymagania techniczne dla dostawców i nawet o ponad połowę obniżyło subsydiowanie produkcji nowych samochodów elektrycznych. Zwiększono wymagania jakościowe w zakresie akumulatorów oraz zasięgów pojazdów. Pełna wartość subsydiów została zachowana w przypadku akumulatorów o gęstości energii co najmniej 160 Wh/kg. Oczekuje się, że pobudzi to popyt na trójskładnikowe baterie litowe, głównie LiCoO2, LiMn2O4 i LiNiO2, stosowane w elektrycznych modelach wysokiej klasy.
Powodem decyzji podjętej przez rząd Chin jest dążenie do wywarcia na branżę presji, która skłaniać będzie do rozwijania produkcji tylko najwyższej jakości pojazdów. Rząd Chin zamierza zapewnić przetrwanie tylko najsilniejszym.
Źródło: Electronics Weekly, DigiTimes