Nowe produkty do samochodów elektrycznych i stacji ładujących
| TechnikaWśród wielu zmian wywołanych zanieczyszczeniami w miastach na całym świecie warto zwrócić uwagę na zmiany na rynku motoryzacyjnym. Niemal co tydzień dowiadujemy się o nowościach w branży eMobility, które pozbawiają nas złudzeń co do tego, że właśnie następuje przejście z klasycznych napędów, na benzynę lub olej napędowy, do samochodów elektrycznych.
Zarówno europejscy producenci, jak i firmy z Azji, intensywnie starają się wprowadzać samochody elektryczne i hybrydowe na rynek. Elektryfikują się także floty firm dostawczych, przedsiębiorców oraz autobusy komunikacji miejskiej. Także inni komercyjni producenci pojazdów starają się nadążać za trendem i mamy do czynienia zarówno z elektrycznymi ciężarówkami jak i pojazdami dwukołowymi. Aby uzyskać jak najlepszą pozycję, na wchodzącym rynku powstają nowe sojusze.
Poza zmianami w dziedzinie produkcji pojazdów elektrycznych, wiele dzieje się także w obszarze infrastruktury ich ładowania, a konkretnie stacji ładujących: od tych wykorzystujących zwykły prąd przemienny, przez wysokomocowe ładowanie prądem stałym, po tzw. CCS (Combined Charging System), a także, dopiero raczkujące, bezprzewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych.
Powszechna niekompatybilność
Dotychczas wielu uczestników rynku w obszarze elektromobilności nie oglądało się na innych i wykorzystywało własne systemy złączy i protokoły komunikacji.
Japończycy, także w samochodach eksportowanych do Europy, montują system "CHAdeMO", Tesla postawiła na autorski system Supercharger, a Chińczycy we współpracy z GB/T opracowali własny standard. Wszystkie trzy wykorzystują magistralę CAN do kontroli ładowania i poboru opłat. Również Francuzi poszli własną ścieżką opracowując system ładowania "Cameleon" do Renault Zoe.
Niemieccy producenci samochodów od początku postawili na standardy międzynarodowe i walnie przyczynili się do opracowania standardu ISO/IEC 15118. W związku z tym, że zajęło to sporo czasu, Niemcy postanowili zamrozić prace na określonym etapie i udostępnić jako własną normę przemysłową DIN 7021. Amerykanie poszli później za tym przykładem i na podstawie DIN 7021 opublikowali własny standard SAE J2847/2. Wszystkie te systemy ładowania nigdy nie były i wciąż nie są ze sobą nawzajem kompatybilne.
Powyższe działania zaowocowały niechęcią wielu potencjalnych klientów i z pewnością są jedną z głównych bolączek elektromobilności, z którymi branża nie mogła sobie poradzić. Opracowano jednak międzynarodowy standard ładowania ISO/IEC 15118 oraz związane z nim testy i wymagania na tyle dokładnie, że prawie wszystkie firmy z branży zdecydowały się przyjąć go i zastosować.
Dobry obraz stanu zaawansowania prac w tej dziedzinie przedstawia strona internetowa stowarzyszenia CharIn E.V.: https://www.charinev.org/ccs-at-a-glance/design-guide-for-ccs/. Zawiera ona między innymi poradnik projektowania stacji CSS.
Powszechne przyjęcie wspólnego standardu daje nadzieję, że w przyszłości wszystkie nowe pojazdy będzie można naładować na stacjach zgodnych ze standardem ISO/IEC 15118 oraz, że możliwe będzie utworzenie powszechnych, krajowych i międzynarodowych, standardów płatności.
Komunikacja pomiędzy pojazdem i stacją ładowania w standardzie ISO/IEC 15118 bazuje na protokole HomePlug Green Phy Powerline. W ten sposób sygnały PLC modulowane i transmitowane są po łączu "Control Pilot Wire" (CP), które jest bezpiecznie uziemione.
Oferta firmy Qualcomm
Jednym z dużych dostawców elementów półprzewodnikowych do komunikacji w standardzie HomePlug Green Phy Powerline, takich jak QCA7000 i QCA7005, jest Qualcomm.
Codico, jako jeden z głównych dostawców firmy Qualcomm w Europie, jest jej partnerem w implementacji technologii HomePlug Green Phy, zarówno po stronie pojazdu, w tzw. pokładowym kontrolerze ładowania (Onboard Charging Controller), jak i po stronie infrastruktury, czy to w postaci ładowarki naściennej, kabli ładowania lub innych wariantów stacji ładowania i urządzeń komunikacji ze sprzętem zasilającym pojazd elektryczny (electro vehicle supply equipment - EVSE). Dystrybutor oferuje swoim klientom wsparcie inżynierów aplikacyjnych oraz przykładowe projekty i płytki ewaluacyjne firmy Qualcomm.
Poza pomocą w obsłudze projektu układu wbudowanego opartego o QCA7000 i QCA7005, Codico oferuje także swoim partnerom gotowe rozwiązania i systemy ewaluacyjne od firm I2SE i Devolo. Różnią się one znacząco swoją konstrukcją i oferowanym interfejsem, co sprawia, że prezentują odmienne wykorzystanie układów.
Zarówno standardowe wersje automatyki domowej, jak i wszystkie moduły i systemy ewaluacyjne dostępne są w sklepie Codico jako skonfigurowane próbki do wykorzystania w pojeździe elektrycznym (PEV) lub po stronie stacji ładowania (EVSE). Domyślna konfiguracja zapewnia ustawienia zgodne ze standardem w kwestii poziomów mocy, wyboru koordynatora czy wykrywania punktu zerowego napięcia.
Żadne z rozwiązań oferowanych przez Codico nie zawiera programowego stosu ISO/IEC 15118. Należy go pozyskać od odpowiednich dostawców lub z projektów open source i musi on zostać uruchomiony na osobnym urządzeniu. HomePlug Green Phy PLC stanowi warstwę 1 i 2 modelu OSI.
Więcej informacji o wyżej przedstawionych produktach można uzyskać, kontaktując się z Codico. Przedstawicielem handlowym firmy w Polsce jest Paweł Pajda, Pawel.Pajda@codico. com, tel. 12 417 10 83.
Codico