Małe satelity coraz popularniejsze i coraz łatwiejsze w budowie
| Gospodarka AktualnościRynek nanosatelitarny i mikrosatelitarny wzrośnie w 2024 roku z 1,5 mld dolarów odnotowanych w roku 2019 aż do 3,6 mld, przy dużej średniej stopie wzrostu CAGR wynoszącej 19,8%. To dlatego, że satelity tego typu mają dzisiaj wiele zastosowań, takich jak komunikacja, obserwacja Ziemi i teledetekcja, badania naukowe, eksperymenty biologiczne, rozpoznanie i różne inne sposoby wykorzystania w obronie i wywiadzie, a także realizacja zleceń cywilnych, komercyjnych i rządowych.
Malejące koszty i coraz lepszy dostęp do zaawansowanych technologii, jak również rosnące wykorzystanie technologii satelitarnych w przemyśle, to główne siły napędowe rozwoju omawianego rynku.
Nanosatelity są coraz tańsze w budowie i stanowią ponadto opłacalną platformę do gromadzenia globalnych danych w czasie rzeczywistym, a następnie sprzedaży informacji. Mikrosatelity są wykorzystywane do celów komercyjnych, takich jak komunikacja - w formie głosu, transmisji danych i filmów, komunikacji internetowej i czatów wideo.
W latach 2013-2017 prawie połowa nanosatelitów została wypuszczona na misje wojskowe lub cywilne, a pozostała część - na cele biznesowe. Perspektywy na najbliższe lata powinny być inne. Według Alén Space, do 2022 r. 75% wszystkich nanosatelitów zostanie wypuszczonych na orbitę z przyczyn komercyjnych.
Kluczowi gracze rynkowi to z reguły firmy amerykańskie z uwagi na to, że kraj ten ma od lat największy potencjał w kosmosie. Główni dostawcy na rynku nanosatelitarnym i mikrosatelitarnym to GomSpace (Dania), Lockheed Martin, L3Harris, Sierra Nevada Corporation, AAC Clyde Space (Szkocja), Planet Labs, Tyvak, NanoAvionics, Innovative Solutions In Space (Niderlandy), SpaceQuest, Raytheon, RUAG (Szwajcaria), Surrey Satellite Technology Limited (UK), Dauria Aerospace (Rosja), Axelspace Corporation (Japonia), Sky i Space Global (Wielka Brytania), Kepler (Kanada), Gauss’ (Włochy), SpaceWorks Enterprises i Berlin Space Technologies (Niemcy).