Waymo pozyskuje pierwszych inwestorów zewnętrznych
| Gospodarka Projektowanie i badaniaZależna od Alphabetu, siostrzana firma Google'a - Waymo - która zajmuje się technologiami z dziedziny jazdy autonomicznej, poinformowała o zebraniu 2,25 mld dolarów w ramach pierwszej rundy inwestycji zewnętrznych, dodając iż spodziewa sie większej liczby takich inwestorów. Założona 11 lat temu jako niewielki projekt wewnątrz Google'a, spółka Waymo jest obecnie powszechnie uważana za lidera rozwoju technologii jazdy autonomicznej. Zdaniem analityków, Waymo i głównych rywali wciąż jeszcze wiele lat dzieli od zbudowania wokół tej technologii potężnych przedsiębiorstw.
Według dyrektor finansowej Ruth Porat, zewnętrzni inwestorzy pomogą Waymo być biznesem bardziej zdyscyplinowanym. CEO firmy Waymo - John Krafcik - podczas briefingu medialnego, odmówił potwierdzenia, czy Alphabet planuje sprzedać lub wydzielić Waymo, mówiąc, że "z pewnością jest to możliwość na przyszłość". Określił on inwestowanie zewnętrzne Waymo jako część planowanej ewolucyjnej ścieżki, która może doprowadzić do większej niezależności spółki. Powiedział też, że Alphabet będzie nadal wspierał innych inwestorów w finansowaniu Waymo.
Oprócz firmy Alphabet, do pierwszych inwestorów należą: Magna International - dostawca części samochodowych, z którym Waymo ma umowę montażową, AutoNation - amerykańska sieć dealerska, która obsługuje i serwisuje pojazdy Waymo, Canada Pension Plan Investment Board oraz trzy duże firmy inwestycyjne - Silver Lake, Andreessen Horowitz i Mubadala Investment. Firma AutoNation ujawniła, że w ramach pierwszej rundy finansowania zainwestowała 50 mln dolarów. Dane dla innych inwestorów zewnętrznych nie zostały równocześnie udostępnione.
Ile wart jest biznes Waymo?
We wrześniu ubiegłego roku bank inwestycyjny Morgan Stanley obniżył prognozowaną wycenę Waymo do 105 mld dolarów z wcześniejszego poziomu 175 mld, uzasadniając, że komercjalizacja pojazdów i technologii samojezdnych trwa dłużej niż oczekiwano.
John Krafcik powiedział, że Waymo planuje zaoferować szereg realizowanych przez pojazdy autonomiczne usług transportowych, które obejmowałyby dostawy lokalne i dalekobieżne. Usługi te uruchomić mają oddziały Waymo One w Phoenix i nowy biznes logistyczny - Waymo Via. Ponadto zadeklarował, że Waymo, które współpracuje z firmami Lyft, Fiat Chrysler Automobiles i Jaguar Land Rover, rozważa partnerstwo z innymi producentami samochodów i dostawcami usług transportowych, na różnych rynkach poza Ameryką Północną, jednak nie podał żadnych szczegółów.
źródło: Reuters