Wersje przemysłowe
Przez wiele lat oferta rynku w zakresie wyświetlaczy przemysłowych była wyraźnie uboższa od tej dostępnej dla rynku konsumenckiego. Jednostek przemysłowych było w ofertach niewiele, zwłaszcza takich bardziej poszukiwanych: o większych rozdzielczościach, z matrycami IPS o szerokim zakresie temperatur pracy, o szerokim kącie obserwacji itd.
Utrudniało to aplikację, degradowało tempo rozwoju rynku, a także tworzyło często patologie takie, że komponenty konsumenckie trafiały do urządzeń przemysłowych i aby działały poprawnie, były odbudowywane dodatkowymi systemami, np. chłodzenia i podgrzewania.
Producenci wyświetlaczy w mniejszym stopniu angażowali się w rozwój takich jednostek dlatego, że wymagania rynku przemysłowego związane z koniecznością zapewnienia wieloletniej dostępności i niezmienności takich komponentów nie pasowały do strategii rozwoju opierającej się na rynku konsumenckim.
Wyświetlacze przemysłowe mają dłuższy czas pracy, tzn. wykonane są z materiałów o wyższej jakości i tym samym droższych. Są też produkowane przez wiele lat, więc muszą wykorzystywać starsze linie i technologie, ponadto często wytwarzane są w mniejszych partiach i utrzymywane w magazynach producentów i dystrybutorów, co również prowadzi do wyższej ceny jednostkowej.
Te ograniczenia stają się obecnie coraz mniej istotne, a asortyment dostępnych rozwiązań istotnie się poszerzył w ostatnich latach. Prawdopodobnie rynek konsumencki został już zawojowany i podzielony między graczy, tak że firmy te mogą skierować swoją aktywność na nisze. Dla krajowych producentów to dobra wiadomość, bo oznacza bardziej nieskrępowaną pracę.
Aleksander KafkaGlyn
Wyświetlacze stawiają przed dystrybutorami wiele wyzwań. Ich zastosowanie przez klienta w nowej aplikacji wymaga dostarczenia mu wielu informacji wykraczających poza standardowe, umieszczone w kartach katalogowych. Zestawy demonstracyjne oraz egzemplarze do testów pomagają konstruktorom w wyborze optymalnego dla nich rozwiązania. Jeżeli dystrybutor traktuje wyświetlacze nie jako samodzielny komponent, ale jako część systemu, do którego jest w stanie dostarczyć również pozostałe części składowe, jak panel dotykowy, mikrokontroler (bądź komputer), drukarkę, moduł komunikacji bezprzewodowej, to taka całościowa oferta, wraz z zapleczem technicznym oraz doświadczeniem, jest pozytywnie odbierana przez klientów. Znajduje to potem wyraz w długoletniej współpracy.
Wyświetlacz należy do kluczowych komponentów rozważanych przy projektowaniu każdej aplikacji. Jakakolwiek zmiana jego parametrów po wdrożeniu do produkcji seryjnej powoduje bardzo istotne konsekwencje po stronie producenta danego urządzenia. Koszty związane z przeprojektowaniem przewyższają najczęściej zyski osiągnięte dzięki zastosowaniu taniego wyświetlacza, ale dostępnego bez dłuższej perspektywy. Stąd jednym z najczęściej stawianych pytań przez konstruktorów jest pytanie o aktualny status danego wyświetlacza i plany jego dostaw w przyszłości. Bardzo ważnym zadaniem dystrybutora jest tutaj bliska współpraca z dostawcą i przekazywanie dalej wszelkich informacji o pojawiających się zmianach w jego produktach. |
Wyświetlacze wielkoformatowe LED
Wąsko wyspecjalizowanym, ale przez cały czas ważnym i znaczącym segmentem rynku wyświetlaczy są produkty wielkoformatowe budowane z diod LED. Jednostki tego typu wykorzystywane są jako znaki informacyjne, drogowe, w systemach przywoławczych i kolejkowych, reklamie i nośnikach informacyjnych klasy digital signage.
Atutami takich wyświetlaczy jest doskonała czytelność przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym, możliwość kompozycji jednostek o bardzo dużych wymiarach, wysoka odporność środowiskowa i zdolność do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur.
Ważne i poszukiwane funkcje techniczne |
Wyświetlacze tego typu zawierają specjalizowane sterowniki pozwalające na programowanie treści, łączenie wielu jednostek w system informacyjny sterowany poprzez sieć i inne udogodnienia. Mają one swoje miejsce na rynku, niemniej pomijając wersje będące po prostu reklamą, nie są to rozwiązania dostępne z półki, ale tworzone na indywidualne zamówienie.
Kompetencje są poszukiwane
Rynek wyświetlaczy jest bardzo szeroki, a producentów na tyle dużo, że każdy przedsiębiorca może nawiązać współpracę z producentem i stać się dystrybutorem. Niemniej płaszczyzna handlowa jest jedynie małą częścią tego biznesu. Przy sprzedaży wyświetlaczy widać wyraźnie znaczenie kompetentnego wsparcia technicznego, bo liczba problemów, jakie pojawiają się przy aplikacji najnowszych komponentów, jest spora.
Najważniejsze czynniki pozytywnie wspierające rozwój rynku wyświetlaczy |
Stąd kompetentni inżynierowie po stronie dystrybutora i nierzadko także dodatkowa pomoc i próbki ze strony producenta przesądzają o kupnie tego lub innego produktu oraz o współpracy z klientem. Dział wsparcia technicznego znający się na wyświetlaczach jest też jednym z bardziej widocznych różnic pomiędzy zwykłymi firmami handlowymi a specjalizowanymi dostawcami.
Pozycja rynkowa dostawców specjalizowanych rośnie też wraz z rozwojem technologii. Oferta rynku szybko się zmienia, co chwila pojawiają się nowe rozwiązania, kontrolery, lepsze matryce o większych rozdzielczościach. Inżynier, który godzinami ślęczy nad projektem, zazwyczaj nie orientuje się w szczegółach, nie jest w stanie podać z góry specyfikacji, nie mówiąc już o oznaczeniu i producencie. Takie potrzeby obsługują dostawcy specjalizowani.
Kamil Kozłowskidyrektor techniczny firmy Unisystem
Postępująca globalizacja sprawia, że obecnie łańcuch dostaw wyświetlaczy jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek. Tym samym szybko rosną wymagania klientów odnośnie dostawców. Oprócz szerokiej oferty i silnego wsparcia technicznego konieczna jest dzisiaj pełna odpowiedzialność dostawcy na każdym etapie, zarówno przed- jak i poprodukcyjnym oraz zapewnienie absolutnie najlepszych warunków handlowych. W wielu przypadkach klient nie musi już dzisiaj wybierać między ceną, jakością czy terminem dostaw, oczekuje każdego tego kryterium na najwyższym poziomie i jak najbardziej może je otrzymać. Paradoksalnie wysokie wymagania są korzystne dla obu stron, czyli dostawców i klientów. Wzrastająca specjalizacja i konsolidacja zmniejszają udziały w rynku małych dostawców oraz tych, którzy sprzedają wyświetlacze jako uzupełnienie oferty. Dzięki temu silna konkurencja gwarantująca najlepsze warunki jest zachowana, jednak odbywa się ona przede wszystkim wśród największych i wyspecjalizowanych dostawców, coraz częściej na poziomie międzynarodowym. |