Wersje przemysłowe

Tabela 2. Dane kontaktowe do firm

Przez wiele lat oferta rynku w zakresie wyświetlaczy przemysłowych była wyraźnie uboższa od tej dostępnej dla rynku konsumenckiego. Jednostek przemysłowych było w ofertach niewiele, zwłaszcza takich bardziej poszukiwanych: o większych rozdzielczościach, z matrycami IPS o szerokim zakresie temperatur pracy, o szerokim kącie obserwacji itd.

Utrudniało to aplikację, degradowało tempo rozwoju rynku, a także tworzyło często patologie takie, że komponenty konsumenckie trafiały do urządzeń przemysłowych i aby działały poprawnie, były odbudowywane dodatkowymi systemami, np. chłodzenia i podgrzewania.

Producenci wyświetlaczy w mniejszym stopniu angażowali się w rozwój takich jednostek dlatego, że wymagania rynku przemysłowego związane z koniecznością zapewnienia wieloletniej dostępności i niezmienności takich komponentów nie pasowały do strategii rozwoju opierającej się na rynku konsumenckim.

Wyświetlacze przemysłowe mają dłuższy czas pracy, tzn. wykonane są z materiałów o wyższej jakości i tym samym droższych. Są też produkowane przez wiele lat, więc muszą wykorzystywać starsze linie i technologie, ponadto często wytwarzane są w mniejszych partiach i utrzymywane w magazynach producentów i dystrybutorów, co również prowadzi do wyższej ceny jednostkowej.

Te ograniczenia stają się obecnie coraz mniej istotne, a asortyment dostępnych rozwiązań istotnie się poszerzył w ostatnich latach. Prawdopodobnie rynek konsumencki został już zawojowany i podzielony między graczy, tak że firmy te mogą skierować swoją aktywność na nisze. Dla krajowych producentów to dobra wiadomość, bo oznacza bardziej nieskrępowaną pracę.

Aleksander Kafka

Glyn

  • Jaka jest atrakcyjność wyświetlaczy z punktu widzenia działalności dystrybutora komponentów?

Wyświetlacze stawiają przed dystrybutorami wiele wyzwań. Ich zastosowanie przez klienta w nowej aplikacji wymaga dostarczenia mu wielu informacji wykraczających poza standardowe, umieszczone w kartach katalogowych. Zestawy demonstracyjne oraz egzemplarze do testów pomagają konstruktorom w wyborze optymalnego dla nich rozwiązania.

Jeżeli dystrybutor traktuje wyświetlacze nie jako samodzielny komponent, ale jako część systemu, do którego jest w stanie dostarczyć również pozostałe części składowe, jak panel dotykowy, mikrokontroler (bądź komputer), drukarkę, moduł komunikacji bezprzewodowej, to taka całościowa oferta, wraz z zapleczem technicznym oraz doświadczeniem, jest pozytywnie odbierana przez klientów. Znajduje to potem wyraz w długoletniej współpracy.

  • Czego oczekują klienci zaopatrujący się w wyświetlacze?

Wyświetlacz należy do kluczowych komponentów rozważanych przy projektowaniu każdej aplikacji. Jakakolwiek zmiana jego parametrów po wdrożeniu do produkcji seryjnej powoduje bardzo istotne konsekwencje po stronie producenta danego urządzenia. Koszty związane z przeprojektowaniem przewyższają najczęściej zyski osiągnięte dzięki zastosowaniu taniego wyświetlacza, ale dostępnego bez dłuższej perspektywy.

Stąd jednym z najczęściej stawianych pytań przez konstruktorów jest pytanie o aktualny status danego wyświetlacza i plany jego dostaw w przyszłości. Bardzo ważnym zadaniem dystrybutora jest tutaj bliska współpraca z dostawcą i przekazywanie dalej wszelkich informacji o pojawiających się zmianach w jego produktach.

Wyświetlacze wielkoformatowe LED

Wąsko wyspecjalizowanym, ale przez cały czas ważnym i znaczącym segmentem rynku wyświetlaczy są produkty wielkoformatowe budowane z diod LED. Jednostki tego typu wykorzystywane są jako znaki informacyjne, drogowe, w systemach przywoławczych i kolejkowych, reklamie i nośnikach informacyjnych klasy digital signage.

Atutami takich wyświetlaczy jest doskonała czytelność przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym, możliwość kompozycji jednostek o bardzo dużych wymiarach, wysoka odporność środowiskowa i zdolność do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur.

Ważne i poszukiwane funkcje techniczne

Skoro dominującą technologią realizacji interfejsu użytkownika we współczesnej elektronice jest kolorowy wyświetlacz graficzny z panelem dotykowym, to naturalne jest, że klienci poszukują kompletnej jednostki złożonej z tych dwóch elementów razem z kontrolerem. Znaczenie rynkowe wersji o rozszerzonym zakresie temperatur pracy oraz czytelnych przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym, też jest pochodną przemysłowego charakteru naszego rynku, bo wyświetlaczy do elektroniki konsumenckiej nie kupuje się z reguły u dystrybutorów. Zgodność ze starymi wersjami to innymi słowy dostępność zamienników zgodnych mechanicznie i elektrycznie, ale wykonanych w nowszych technologiach. W wielu przypadkach pozwalają one odmłodzić konstrukcję urządzenia małym nakładem pracy, stąd zapewne biorą się ich tak dobre notowania w tym zestawieniu. Na koniec warto dostrzec to, że prawie co drugi pytany zakreślił w ankiecie znaczenie niskiego poboru mocy przez jednostki wyświetlające. Takie mamy czasy, że często każdy miliwat się liczy, a jeśli tak, to OLED-y i e-papery w kolejnych 5 latach powinny się dynamicznie rozwijać.

Wyświetlacze tego typu zawierają specjalizowane sterowniki pozwalające na programowanie treści, łączenie wielu jednostek w system informacyjny sterowany poprzez sieć i inne udogodnienia. Mają one swoje miejsce na rynku, niemniej pomijając wersje będące po prostu reklamą, nie są to rozwiązania dostępne z półki, ale tworzone na indywidualne zamówienie.

Kompetencje są poszukiwane

Rynek wyświetlaczy jest bardzo szeroki, a producentów na tyle dużo, że każdy przedsiębiorca może nawiązać współpracę z producentem i stać się dystrybutorem. Niemniej płaszczyzna handlowa jest jedynie małą częścią tego biznesu. Przy sprzedaży wyświetlaczy widać wyraźnie znaczenie kompetentnego wsparcia technicznego, bo liczba problemów, jakie pojawiają się przy aplikacji najnowszych komponentów, jest spora.

Najważniejsze czynniki pozytywnie wspierające
rozwój rynku wyświetlaczy

W zestawieniu najważniejszych czynników wspierających sprzedaż wyświetlaczy za najważniejsze uznano dostępność bibliotek graficznych i oprogramowania narzędziowego ułatwiającego tworzenie oprogramowania i graficznego interfejsu użytkownika, a także dostępność nowych rozwiązań technologicznych w ofercie. Można to tłumaczyć w taki sposób, że producenci elektroniki są zawsze zainteresowani możliwościami prezentacji, jakie kryją się w nowych jednostkach, ale szukają pomocy i ułatwień w ich aplikacji, gdyż z uwagi na presję czasu nie są w stanie dogłębnie analizować ich działania i obsługi. Użycie wyświetlacza w projekcie musi być nieskomplikowane, bo technologie dzisiaj zmieniają się zbyt szybko, aby konstruktor był w stanie panować nad wszystkim. Takie same wnioski płyną z trzeciej pozycji na wykresie - kompletny moduł wyświetlacza z panelem dotykowym i kontrolerem jest postrzegany jako najbardziej typowe rozwiązanie.

Stąd kompetentni inżynierowie po stronie dystrybutora i nierzadko także dodatkowa pomoc i próbki ze strony producenta przesądzają o kupnie tego lub innego produktu oraz o współpracy z klientem. Dział wsparcia technicznego znający się na wyświetlaczach jest też jednym z bardziej widocznych różnic pomiędzy zwykłymi firmami handlowymi a specjalizowanymi dostawcami.

Pozycja rynkowa dostawców specjalizowanych rośnie też wraz z rozwojem technologii. Oferta rynku szybko się zmienia, co chwila pojawiają się nowe rozwiązania, kontrolery, lepsze matryce o większych rozdzielczościach. Inżynier, który godzinami ślęczy nad projektem, zazwyczaj nie orientuje się w szczegółach, nie jest w stanie podać z góry specyfikacji, nie mówiąc już o oznaczeniu i producencie. Takie potrzeby obsługują dostawcy specjalizowani.

Kamil Kozłowski

dyrektor techniczny firmy Unisystem

  • Czego oczekują klienci zaopatrujący się w wyświetlacze?

Postępująca globalizacja sprawia, że obecnie łańcuch dostaw wyświetlaczy jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek. Tym samym szybko rosną wymagania klientów odnośnie dostawców. Oprócz szerokiej oferty i silnego wsparcia technicznego konieczna jest dzisiaj pełna odpowiedzialność dostawcy na każdym etapie, zarówno przed- jak i poprodukcyjnym oraz zapewnienie absolutnie najlepszych warunków handlowych.

W wielu przypadkach klient nie musi już dzisiaj wybierać między ceną, jakością czy terminem dostaw, oczekuje każdego tego kryterium na najwyższym poziomie i jak najbardziej może je otrzymać. Paradoksalnie wysokie wymagania są korzystne dla obu stron, czyli dostawców i klientów.

Wzrastająca specjalizacja i konsolidacja zmniejszają udziały w rynku małych dostawców oraz tych, którzy sprzedają wyświetlacze jako uzupełnienie oferty. Dzięki temu silna konkurencja gwarantująca najlepsze warunki jest zachowana, jednak odbywa się ona przede wszystkim wśród największych i wyspecjalizowanych dostawców, coraz częściej na poziomie międzynarodowym.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również