Chiny i okolice

Rys. 2. Producenci chińscy i ocena, jaki jest ich wpływ na rynek transformatorów w PolscePodobnie jak w przypadku wielu innych grup produktów, tak samo w transformatorach rynek jest pod bardzo dużą presją konkurencyjną ze strony producentów dalekowschodnich (rys. 2).

Największa presja jest oczywiście w zakresie standardowych transformatorów sieciowych małej mocy, gdyż w tym przypadku koszty transportu są najmniejsze, a stopień automatyzacji produkcji największy.

Zagrożenie z Dalekiego Wschodu nie jest dla krajowych producentów i dostawców niczym nowym i ponieważ w krajobrazie firm nie ma wielkich zmian od lat, oznacza to, że firmy krajowe nauczyły się w takich warunkach funkcjonować, a ich produkty są wybieranie przez klientów, mimo że nie zawsze są najtańsze.

Podczas lektury ankiet widać, że utrzymanie status quo na rynku wymaga od wytwórców krajowych wiele wysiłku i nieustannej kontroli ofert konkurencyjnych dostawców, co na pewno nie jest łatwe. Co ciekawe, część firm uważa konkurencję z Dalekiego Wschodu za nieuczciwą i chce stworzenia barier celnych chroniących rynek przed takim tanim importem.

Klienci oczekują dzisiaj od transformatorów sieciowych niezawodnego działania, wysokiej odporności na narażenia środowiskowe, przeciążenia, podwyższoną temperaturę i stany nieustalone. Większość krajowych producentów postawiło na wysoką jakość, zapewniając wysokie parametry użytkowe w wymienionych zastosowaniach po to, aby trafić z produkcją do wymagających aplikacji np. przemysłowych i jednocześnie odsunąć od siebie problemy z tanimi wyrobami chińskimi, które często nie wyróżniają się niczym poza ceną.

Zapewnienie dobrej jakości odbywa się głównie za pomocą materiałów wysokiej jakości, niemniej jest to też wynik poprawnego projektu uwzględniającego nadmiarowość. Podobnie jak w innych produktach technicznych oszczędności i cięcia kosztów oznaczają ograniczenie tolerancji i pracę elementów na granicy możliwości, co musi przekładać się na zwiększenie podatności na awarie.

Dopasowując się do rynkowych zmian, spora część producentów transformatorów sieciowych rozszerza stopniowo swoje oferty o produkcję elementów do zastosowań impulsowych. Proces ten wydaje się naturalnym elementem rozwoju rynku, gdyż elementy sieciowe i impulsowe mają w praktyce bardzo dużo wspólnego od strony technologicznej i do produkcji wykorzystywane są te same maszyny i materiały. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy klient wie, czego potrzebuje, czyli innymi słowy, dysponuje dokumentacją techniczną potrzebną do produkcji.

Rys. 3. Rola produkcji elementów indukcyjnych na zamówienie w kraju na przestrzeni ostatnich latGdy usługa produkcji ma objąć również zaprojektowanie transformatora impulsowego, wydaje się, że większe atuty mają producenci specjalizujący się w tej grupie wyrobów, jak na przykład Feryster lub Telzam, gdyż dysponują oni kadrą techniczną znającą się zarówno na materiałach magnetycznych, jak i impulsowym przetwarzaniu mocy.

Co więcej, wiele tych firm oprócz produkcji i wsparcia technicznego zajmuje się dystrybucją ferrytów, karkasów i akcesoriów, dzięki czemu ich oferty nie tylko zyskują znamiona kompletności, ale również mogą być bardziej konkurencyjne pod względem ceny.

Dystrybucja materiałów magnetycznych przez producenta elementów indukcyjnych to również szansa na pogłębienie wiedzy i dostęp do potencjału inżynierskiego producenta materiałów magnetycznych, co bywa cenne w przypadku złożonych projektów lub wówczas, gdy pojawiają się problemy z nieprawidłowym działaniem zasilaczy.

Trzeba przyznać, patrząc na rynek transformatorów sieciowych w dłuższej perspektywie, że zapewnienie harmonicznego rozwoju dla producentów transformatorów sieciowych, zwłaszcza dla tych, którzy specjalizują się w wersjach o małej i średniej mocy, będzie w końcu wiązało się z uzupełnieniem ofert o podzespoły bazujące na ferrytach. To dlatego, że nie można bez końca ignorować zjawisk i rynkowych trendów ani też liczyć, że rynek będzie się zachowywał zawsze w ten sam inercyjny sposób. Część producentów już tak działa, inni trochę udają, że ta tematyka też dotyczy ich firmy.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również