Marki i firmy

Rys. 6. Najbardziej rozpoznawalni dystrybutorzy wyświetlaczy w  Polsce – wyniki głosowaniaNa rysunku 5 pokazujemy wyniki głosowania na temat, jacy producenci wyświetlaczy są popularni na rynku polskim. Zestawienie to powstało na bazie zawartej w ankietach sondy i ma oczywiście charakter orientacyjny, gdyż liczba firm obecnych na rynku jest w tym przypadku dość duża. Popularność konkretnych marek jest w dużej mierze pochodną posiadanej sieci dystrybucyjnej, a więc tego, jaki dystrybutor je oferuje w kraju i jakie jest jego zaangażowanie. Odniesienie do tej tezy można znaleźć na rysunku 6, gdzie pokazano, którzy dystrybutorzy podzespołów elektronicznych mają najsilniejszą pozycję, jako dostawcy wyświetlaczy.

Czołówkę otwierają Gamma, TME i Artronic, ale i pozostałe cztery firmy z pewnością zaliczają się do znanych na rynku dostawców omawianych produktów. Charakterystyczną cechą rynku dla tego sektora jest bardzo duża część opisana jako „inne”, zajmująca na wykresie aż 31%. Potwierdzają to wcześniejsze analizy, zgodnie z którymi branża wyświetlaczy jest niezwykle różnorodna, i utwierdzające w przekonaniu, że każda firma dystrybucyjna przy odpowiednim poziomie determinacji jest w stanie znaleźć sobie producenta lub partnera do współpracy w tym obszarze.

Nie zawsze wyświetlacze są produktem strategicznym – tylko dla 16% uczestników raportu tworzą one około połowy obrotu, a aż 60% firm ma z nich mniej niż 10% obrotów ze sprzedaży. Wyświetlacze nie są zatem w warunkach krajowych produktem, na którym można w całości oprzeć biznes. Mimo to zdaniem ponad 60% uczestników tego zestawienia liczba dostawców wyświetlaczy obecnych na rynku stale rośnie, co przekonuje, że jest to produkt wygodnie uzupełniający sprzedaż innych komponentów, taki który dobrze łączy się z innymi grupami towarów w całość i wreszcie, że po prostu trzeba go mieć, bo zalicza się do podstaw elektroniki.

Rys. 7. Zestawienie obrazujące, które czynniki oferty handlowej są  w największym stopniu brane pod uwagę przez klientów przy wyborze  dostawcy. Na osi poziomej zawarto liczbę punktów za głosy oddane w  ankietach na każde z pólOstatni wykres pokazany na rysunku 7 ilustruje wyniki głosowania na temat, które cechy oferty handlowej są w przypadku wyświetlaczy bardziej, a które mniej istotne dla klientów. Wyniki nie są zaskakujące, ponieważ najwięcej głosów w ankietach oddano na cenę, termin dostawy i jakość wykonania wyświetlaczy. Na samym dole zestawienia znalazły się natomiast długość udzielanej gwarancji, zapewne dlatego, że kryterium to bezpośrednio wiąże się to z jakością wykonania produktów i formalnie nie ma większego znaczenia dla kupujących.

Z kolei dostępność wersji na zamówienie w całym przekroju różnorodnego rynku traci na znaczeniu, ponieważ w praktyce dotyczy tylko ułamka oferty, jaką są wyświetlacze panelowe. W innych przypadkach i w realiach naszego kraju łatwiej skorzystać z możliwości programowania własnych znaków lub po prostu użyć wersji wyświetlającej grafikę. Natomiast długotrwała współpraca z dostawcą stoi w sprzeczności z ważniejsza kwestią, jaką jest niska cena produktu. Niestety na rynku brakuje chętnych przedkładających lojalność w kontaktach handlowych nad koszty zakupu, co ani nie jest zaskakujące, ani też nikt chyba nie miał złudzeń, że mogłoby być tutaj inaczej.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również