Longevity

Komputery jednopłytkowe są produktami z założenia trafiającymi do urządzeń i aplikacji profesjonalnych, a więc takich, które są używane przez wiele lat. Możliwość utrzymania w ruchu maszyny lub innego sprzętu działającego w hali produkcyjnej przez długie lata jest bardzo istotna, stąd możliwość kupienia produktu po długim czasie od rynkowego debiutu jest tutaj ważna, bo ogranicza ryzyko przeprojektowania konstrukcji lub też uzyskania nowej certyfikacji. Koszty serwisowania urządzeń są również istotne, szczególnie jeżeli producent działa na rynku międzynarodowym. W tym przypadku pojedynczy serwis urządzenia komercyjnego może wynieść więcej niż różnica cen w zakupie. Stąd w cechach produktu pojawia się parametr określający, przez ile lat producent gwarantuje dostępność tego modelu na rynku (longevity).

Najważniejsze dla klientów cechy ofert brane pod uwagę przy kupowaniu SBC
 
Za najbardziej istotne kryterium selekcji produktu zwykle uznawana jest niska cena. Tym razem ustąpiła ona parametrom technicznym i zaawansowaniu, które w przypadku komputerów jednopłytkowych przeważają nad całą resztą. Warto też zwrócić uwagę na trzecią pozycję, która jest charakterystyczna dla omawianej grupy, a mianowicie długoterminową dostępność produktu (longevity), która czasem przekracza 10 lat i jest istotna w aplikacjach profesjonalnych. Pozwala ona nie tylko utrzymać działanie urządzenia w ruchu (serwis), ale także umożliwia wytwarzanie specjalistycznego sprzętu przez długi czas bez martwienia się o to, czy niezbędne komponenty nie wypadną z ofert lub nie zostaną zastąpione nowymi wersjami. Przemysł uwielbia stabilne warunki pracy i rozwoju, stąd na longevity patrzy się bardzo uważnie.

Oferta produktów, które mają gwarantowaną długą dostępność, systematycznie się zwiększa. Kiedyś było to 5 lat, potem 7 a następnie 10 lat. Dekada też nie jest jakimś rekordem, bo wystarczy poszperać chwilę, aby znaleźć na przykład wersje z gwarantowaną 15-letnią dostępnością. To na tym rynku bardzo długo.

Pomocne jest też to, że często nowe wersje wprowadzane na rynek są zgodne mechanicznie, elektrycznie i programowo ze starymi rozwiązaniami. Ta pełna kompatybilność nie zawsze obowiązuje i nie przez cały czas, ale zasada jest taka, że jeśli w nowej wersji daje się zapewnić zgodność, to zwykle producenci ją zapewniają i nie zmieniają cech tak sobie. Jest to zupełnie odmienne podejście w porównaniu do rynku konsumenckiego, gdzie niekompatybilność nowych wersji jest celowo wprowadzana przez producentów, po to, aby zmusić użytkowników do wymiany. Najważniejsze zjawiska pozytywne dla rozwoju rynku SBC Najważniejsze czynniki negatywne dla rynku SBC Komputery jednopłytkowe już dawno przestały być dobrem luksusowym i wraz z otwarciem się rynku na procesory produkowane przez inne firmy niż Intel można powiedzieć, że trafiły pod strzechy. Dla rynku IoT, aplikacji kategoryzowanych jako Przemysł 4.0, stały się one kołem zamachowym zapewniającym rozwój. Jako drugi czynnik, prawie tak samo istotny, wymieniano w ankietach coraz większe nasycenie naszego otoczenia elektroniką, w czym kryją się wszystkie koncepcje z przedrostkiem "smart". Pomaga też to, że przemysł już rozwiązał problemy z wydzielaniem się ciepła i hasło "bezwentylatorowy" już wyblakło. Cały czas maleją wymiary takich komputerków. Całkiem wydajne jednostki mogą być dzisiaj niewiele większe od pudełka zapałek. Za najważniejsze czynniki wpływające negatywnie na tempo rozwoju rynku komputerów jednopłytkowych uznano silnie konkurencyjny rynek, na którym działa wiele firm oraz to, że klientom brakuje wiedzy na temat oferty rynku, możliwości technicznych poszczególnych rozwiązań oraz umiejętności oceny ich potencjału. Przeszkadzają też długie terminy dostaw, w tym te wywołane koronawirusem. Platformy open source, a więc komputery takie jak Raspberry Pi, także przez co trzeciego pytanego zostały uznane za istotny czynnik wpływający na rozwój systemów komercyjnych.

Znaczący odbiorcy komputerów SoM/CoM
 
Najważniejszym klientem dla branży komputerów jednopłytkowych są odbiorcy przemysłowi wykorzystujący te produkty do automatyzacji procesów. Na drugim miejscu uplasowali się producenci urządzeń elektronicznych, w większości domyślnie tych profesjonalnych, a na kolejnych dwóch sektor reklamy i rozrywki oraz transportowy. Hasła te trzeba odczytywać dość ostrożnie jako potencjał lub chłonność branżową na tego typu produkty, a nie konkretną liczbę klientów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również