Problemy typowe dla branży i niezmienne od lat

W przypadku złączy tematem dyżurnym od kilku dekad jest negatywny wpływ na rynek tanich złączy produkowanych w Azji. Zjawisko to należy rozpatrywać trójtorowo. W pierwszym aspekcie konkurencja azjatycka dotyczy podróbek złączy markowych, a więc produktów naśladujących konstrukcje oryginalne, ale wykonane z gorszych materiałów, z mniejszą dokładnością oraz bez realnej gwarancji. Drugi aspekt to tzw. zamienniki popularnych konstrukcji markowych, które bazują na takich samych mechanizmach i konstrukcji styków, mają identyczne wymiary, deklarowane parametry. Wtyki zamienników pasują do oryginalnych gniazd itd. Zamienniki mogą być dobre lub kiepskie, a największym problemem jest to, że nigdy nie wiadomo, na co się trafi. Jakość takich produktów jest w jakiejś mierze pochodną ich ceny, a ta musi być niska, aby klienci je wybierali. Trzeci aspekt dotyczy złączy typowych, standardowych, produkowanych przez wiele firm, takich jak podstawowe typy złączy okrągłych, D-Sub, fotowoltaicznych, terminal bloki i łączówki na szynę DIN. Obszar ten łączy konstrukcje o mniejszym stopniu zaawansowania technologicznego, które walczą o klienta przede wszystkim ceną.
Takie elementy produkuje i sprzedaje wiele firm chińskich, a popularne platformy internetowe takie jak Aliexpress lub Alibaba tworzą ważny kanał ich sprzedaży. Więksi klienci również kupują bezpośrednio złącza z Azji od producentów dużo bardziej elastycznych niż znane globalne marki. Rynek dystrybucji w tamtym rejonie jest duży, bardzo rozwinięty i mocno konkurencyjny, coraz łatwiej znaleźć też dostawców bezpośrednich w Azji, gdyż jest wiele portali i platform, na których firmy takie się reklamują.
Ocena warunków biznesowych panujących na rynku złączy w 2024 roku

Dla połowy pytanych w ankiecie specjalistów, warunki biznesowe panujące na rynku w zeszłym roku były zadowalające, co trzecia osoba uważa je za dobre, a co piąta za kiepskie. Mimo sporego czerwonego pola, znacznie większego niż wychodziło w naszych badaniach kilka lat temu, wymowa wykresu jest pozytywna. Wiadomo, że w 2024 roku koniunktura na rynku nie była najlepsza, gdyż wiele negatywnych zjawisk skumulowało się w tym okresie, ale mimo to złącza wypadły nieźle. Zapewne jest to wynik atrakcyjności dystrybucyjnej tych podzespołów, szerokiego obszaru aplikacyjnego i uniwersalności. Złącza zawsze były wartościowym komponentem i jak widzimy, to się nie zmienia.
Produkty chińskie – trudność z jednoznaczną oceną
Producenci chińscy bardzo swobodnie podchodzą do zmian w produktach i potrafią zmienić technologię, materiały lub zmodyfikować konstrukcję, która może mieć wpływ na jakość produktów, bez jakiejkolwiek komunikacji z klientami oraz bez modyfikacji dokumentacji technicznej. To samo dotyczy traktowania sieci sprzedaży bez żadnych sentymentów. Tradycyjny model dystrybucji opierający się na autoryzowanych przedstawicielach obsługujących rynek krajowy i segment produktowy raczej słabo się sprawdza. Nawet jak taki dystrybutor w danym kraju jest, to i tak każdy klient, który ominie tego dystrybutora i wyśle zamówienie bezpośrednio do Chin, zostanie obsłużony, jawnie lub skrycie. Takie podejście zaostrza konkurencję i psuje relacje na rynku.
Faktem jest, że tamtejsze firmy szybko się rozwijają i dużo inwestują w rozwój, park maszynowy, certyfikację i materiały. To, co dawniej było pogardzaną tanią chińszczyzną, dzisiaj bywa dla wielu dobrą ofertą pod kątem stosunku ceny do jakości.
Z ocenami dotyczącymi rynku chińskiego trzeba być bardzo ostrożnym, bo to, co jeszcze kilka lat temu było obowiązujące, dzisiaj może być już nieaktualne. Zwłaszcza po pandemii i dwuletnich kłopotach z dostawami oraz późniejszym wzrostem cen podzespołów. Elementy kupowane w Azji uratowały niejeden projekt, a wielu producentom elektroniki takie wymuszone potrzebą chwili kontakty zostały na dłużej. Oznacza to, że złącza z Azji w dużym stopniu kształtują relacje w branży, a ich konkurencyjne ceny od lat spędzają dystrybutorom renomowanych produktów sen z powiek.
Opisane procesy dla klientów (producentów elektroniki) przyniosły też zmniejszenie pierwotnego dużego dystansu między wysokimi cenami czołowych marek a tanimi wyrobami chińskimi. Kiedyś była to przepaść, dzisiaj ceny produktów markowych są trochę wyższe od równoważnych produktów z Azji.
Jaka jest aktualna koniunktura na rynku złączy?

Ocena aktualnej koniunktury panującej na rynku złączy jest podobna do pokazanego na drugim wykresie zestawienia dotyczącego całego 2024 roku. Zdecydowana przewaga należy do ocen pozytywnych, tj. zadowalających i dobrych, których procentowo jest nawet więcej, niż wypadło w ocenie wcześniejszych miesięcy. To dobra wiadomość, sugerująca, że warunki na rynku powoli się poprawiają.