Konkurencja chińska

Narzędzia ręczne, sprzęt lutowniczy oraz wyposażenie stanowisk roboczych są produkowane przez wiele firm chińskich i sprzedawane za pomocą wielu kanałów logistycznych, w tym internetowych platform B2B/ B2C. Zaawansowanie techniczne, jakość wykonania oraz ceny takich produktów znacznie się różnią, od jakościowych i dopracowanych wersji po tandetę rozpadającą się po godzinie pracy. Wiele urządzeń przypomina wyroby znanych marek, a popularne lutownice, tygle itp. mają nierzadko kilku producentów i różnią się tylko logotypem. Są one też oferowane jako marki własne.
Produkty te pojawiają się w kraju, są sprzedawane przez wiele firm handlowych oraz na portalach aukcyjnych i konkurują ceną. Wprawdzie w ostatnich latach sytuacja trochę się poprawiła, bo granica celna i podatkowa UE została uszczelniona, ale problem dalej jest.
Oczekiwania klientów w stosunku do dostawcy

Zestawienie najważniejszych oczekiwań klientów w stosunku do dostawców narzędzi ręcznych i sprzętu używanego na stanowiskach pracy jest typowe. Produkty mają być wysokiej jakości, tanie i dostępne bez długiego czekania. Ten ostatni czynnik kiedyś nie pojawiał się tak wysoko na wykresie, ale od kilku lat często jest tak samo istotny, jak jakość i niska cena.
Mimo że są to oczywiste zależności i w sumie każdy je zna, takie narzędzia i sprzęt znajdują nabywców, którzy liczą, że nie będzie tak źle, że kupione narzędzia okażą się akurat lepsze, bo przecież nie wszystko, co jest wytwarzane na Dalekim Wschodzie, jest z definicji złe. Tamtejsi producenci potrafią produkować dobry sprzęt i wielu kupujących ma nadzieję, że trafi właśnie na taki. Tanie produkty są kupowane także z uwagi na cenę, bo niestety dobre narzędzia kosztują i na początku inwestycji lub też projektu, są one pozycją, na której próbuje się zaoszczędzić. Jest to słaba strategia, ale podbudowują ją oczekiwania, że z czasem jak biznes się rozkręci, to firmę będzie stać na coś lepszego. I nierzadko tak jest.
Branże o największym potencjale zakupowym

Dla rynku narzędzi i produktów niezbędnych w warsztacie serwisowym największy potencjał zakupowy tworzy elektronika profesjonalna, a w dalszej kolejności automatyka przemysłowa, elektronika konsumencka i motoryzacja. Świadomość rynku w zakresie zapewnienia długotrwałego działania urządzeń, możliwości i łatwości serwisowania, stale się zwiększa, co wynika z wielu czynników, np. takich jak ekologia i ograniczanie ilości elektrośmieci. Stąd zapewne wysokie miejsce elektroniki konsumenckiej na wykresie, która nie jest traktowana jako jednorazowa. Coraz większa integracja elektroniki i miniaturyzacja wymuszają użycie zaawansowanych narzędzi właśnie w sprzęcie profesjonalnym i przemysłowym.