wersja mobilna
Online: 487 Czwartek, 2017.11.23

Biznes

Jak upowszechnić elektryczne samochody?

wtorek, 06 grudnia 2016 10:19

Jak dotychczas największymi sukcesami we wdrażaniu i upowszechnianiu elektrycznych pojazdów poszczycić się może Norwegia. Ponieważ, według szacunków, w bieżącym roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii ulegnie podwojeniu, będzie tam wkrótce jeździć 500 tys. tego typu pojazdów, czyli 20% wszystkich zarejestrowanych. Tak dobry wynik osiągnięto dzięki szerokiemu programowi zachęt do ich kupowania.

W Norwegii o 25% zmniejszono podatek VAT i wprowadzono zwolnienia od podatku rejestracyjnego auta elektrycznego. Użytkownicy takich samochodów mogą korzystać z buspasów i bezpłatnych parkingów w centrach miast, są też zwolnieni z opłat drogowych i opłat za przejazdy przez tunele. W tym skandynawskim kraju utworzono też dużą sieć stacji ładowania, która w końcu 2015 roku liczyła 6,5 tys. ogólnodostępnych stanowisk. W Nebbenes w pobliżu Oslo największa obecnie na świecie stacja dla pojazdów elektrycznych oferuje możliwość jednoczesnego ładowania 28 samochodów.

O szybkości upowszechniania przez Norwegów elektrycznych samochodów świadczy też to, że już w kwietniu 2015 r. Norwegia osiągnęła swój cel strategiczny dotyczący zarejestrowania 50 tys. samochodów z napędem elektrycznym (eV), czyli trzy lata wcześniej niż planowano. Obecnie po norweskich drogach porusza się 120 tys. eV, czyli około 4,8% wszystkich.

Polityka udogodnień dla pojazdów elektrycznych rodzi jednak również trudności. Zachęty te działają na niekorzyść przekonywania większej liczby Norwegów do korzystania z masowego transportu publicznego. Obserwuje się np. jak duża liczba aut elektrycznych na pasach dla autobusów blokuje ich przepustowość, tworząc korki.

Kilka innych krajów w Europie, jak Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwecja i Dania, również stosuje rekompensaty kosztów zakupu samochodów elektrycznych. Najlepsze rezultaty osiągnęła Holandia, gdzie w samym 2015 r. zarejestrowano 44 tys. takich aut, czyli prawie co dziesiąty nowy pojazd. Jednak w tym samym okresie w Norwegii co piąty nowo rejestrowany samochód miał napęd elektryczny.

W krajach o mniejszych rynkach, jak Dania, islandia i Szwecja, liczba pojazdów elektrycznych przekracza 3%. Średnia dla Unii Europejskiej to blisko 1,5%, a dla Stanów Zjednoczonych - poniżej 1%. W Polsce w 2015 roku na zarejestrowane 27,4 mln pojazdów silnikowych przypadało około 1% aut posiadających napędy hybrydowe, CNG, elektryczne i wodorowe łącznie.

źródło: WNP

 

World News 24h

środa, 22 listopada 2017 20:01

Toshiba appears closer to solving the dispute with U.S. partner Western Digital over the planned sale of the Japanese company's memory chip unit by the end of this month. "We are definitely advancing step by step" toward a resolution, said a Toshiba executive who traveled to the U.S. last week to discuss terms. The two companies have been negotiating since October. But both sides continue haggling, and the jury remains out on whether a truce will result. Western Digital has sought international arbitration to try to block the unit's sale, claiming the deal violates its joint venture contract with Toshiba. The U.S. hard-drive maker, which seeks a stake in Toshiba Memory, also is using the arbitration process as a bargaining chip to draw concessions from the Japanese technology group.

więcej na: asia.nikkei.com