Krzem może być drogą do zwiększenia potencjału akumulatorów

| Gospodarka

Firmy uczestniczące w wyścigu dotyczącym budowy coraz lepszych akumulatorów dla elektrycznych samochodów kierują swoje zainteresowanie w stronę krzemu. Szereg producentów pracuje nad rozwiązaniami materiałowymi, które pozwolą zwiększyć zasięg i obniżyć koszty produkcji. Wyniki prowadzonych badań pozwalają sądzić, że zastosowanie krzemu w masowej produkcji akumulatorów znacząco poprawi możliwości magazynowania energii. Krzem umożliwia bowiem uzyskanie większej gęstości energii niż grafit tradycyjnie stosowany jako element anod akumulatorów.

Krzem może być drogą do zwiększenia potencjału akumulatorów

Jedną z firm widzących w krzemie duży potencjał jest, mająca siedzibę w Kalifornii, Sila Nanotechnologies. CEO firmy - Gene Berdichevsky - zapowiedział, że Sila zamierza w połowie przyszłej dekady zastosować krzemową technologię w ponad milionie akumulatorów trakcyjnych. Firma, która rozpoczęła swoją działalność w laboratorium w Georgia Institute of Technology, twierdzi, że opracowała technologię mogącą całkowicie zastąpić grafit, i że wprowadzi swoje rozwiązania krzemowe do towarów konsumpcyjnych już w przyszłym roku. Kluczowi klienci firmy Sila to BMW i Amperex Technology.

Podczas gdy Sila chce całkowicie zastąpić grafit, kanadyjski producent materiałów grafitowych Elcora Advanced Materials jest jedną z wielu firm zajmujących się zwiększaniem wydajnośc anod z proszków grafitowych poprzez dodawanie krzemu. Również belgijska firma Umicore - wiodący gracz w zakresie niklowo-manganowo-kobaltowych chemikaliów akumulatorowych - rozpoczęła badania nad wykorzystaniem większej ilości krzemu w akumulatorach. Zdaniem Marca Grynberga, CEO firmy, rozwiązania krzemowe są potencjalnym źródłem wielu korzyści dla branży akumulatorowej i dlatego również Umicore chce być na rynku.

Naukowcy z Uniwersytetu Vrije w Brukseli szacują, że za pomocą krzemu można w pojazdach elektrycznych obniżyć koszt kilowatogodziny o 30%.

Około 500 tys. pojazdów elektrycznych (EV) sprzedano na całym świecie w roku 2016, a liczba ta ma do roku 2022 wzrosnąć siedmiokrotnie. Czynnikiem hamującym jest nadal koszt EV oraz obawy związane z zasięgiem.

źródło: Reuters