Samochody elektryczne czekają na nowe akumulatory i bezprzewodowe ładowanie

Wyścig o dominację na rynku samochodów elektrycznych zależy w dużej mierze od tego, kto z producentów zaproponuje klientom lepszy akumulator i wydajniejszą infrastrukturę ładowania. Właśnie dlatego chińskie firmy, takie jak na przykład CATL, inwestują obecnie ogromne kapitały w rozwój potencjału produkcyjnego i technologii ogniw litowo-jonowych oraz budują kolejne fabryki.

Posłuchaj
00:00

Zespoły badawcze cały czas poszukują też innych rozwiązań w zakresie chemii ogniw, a za obiecujące uważa się np. akumulatory aluminiowe i cynkowo-powietrzne. Natomiast w zakresie ładowania, wiele wysiłku kieruje się w stronę rozwiązań bezprzewodowych.

Według niektórych szacunków baterie cynkowo-powietrzne firm, takich jak EnZinc i NantEnergy (na zdjęciu głównym) mogą trafić na rynek samochodów elektrycznych już w 2019 r. Mają być tańsze, lżejsze i bezpieczniejsze niż litowo-jonowe. Celem jest zmniejszenie kosztu ich produkcji do wartości poniżej 100 dolarów za 1 kWh pojemności. Ten kosztowy parametr uważa się za barierę technologiczną dla szybkiego rozwoju rynku.

Wadą baterii metalowo-powietrznych jest ich podatność na korozję i duże samorozładowanie. Niemniej pojawiają się prace naukowe na temat sposobów hamowania tych procesów z wykorzystaniem oleju jako bufora. Jeśli rozwiąże to problemy, baterie cynkowo-aluminiowe mogą trafić do motoryzacji.

Z kolei systemy ładowania bezprzewodowego osiągnęły w prototypach moc transmitowaną rzędu 20 kW przy sprawności 90%. Takie rozwiązanie pokazało Oak Ridge National Laboratory i jest to 6-krotnie więcej niż uzyskiwano do tej pory. Ta 20-kilowatowa stacja (na zdjęciu obok) wymaga do pracy pojazdu stojącego nieruchomo, ale pojawiają się prototypowe rozwiązania, np. Power Electronics and Electric Machinery Group, które mogą ostatecznie umożliwić samochodom elektrycznym ładowanie w drodze, podczas jazdy z normalną prędkością. Te prace dotyczą przede wszystkim ciężarówek.

Powiązane treści
E.ON i Clever stworzą w Skandynawii sieć szybkiego ładowania pojazdów
Ładowanie bezprzewodowe - hit czy kit?
Varta planuje masową produkcję ogniw akumulatorów samochodów elektrycznych
Elektromobilność zwiększy koszty mieszkań?
Krzem może być drogą do zwiększenia potencjału akumulatorów
Bezprzewodowe przesyłanie energii w aplikacjach przemysłowego IoT
Ładowanie aut elektrycznych - techniki, perspektywy, wyzwania
Rynek akumulatorów - inwestycje, wyzwania, nowe technologie
Mercedes-Benz rozpoczyna w USA budowę fabryki akumulatorów
Grupa PSA uruchomiła, zajmujące się elektryfikacją, Centrum Eksperckie Jednostek Napędowych
Chiny wyrastają na największego eksportera akumulatorów do samochodów elektrycznych
IONITY ma już w Europie ponad 100 stacji ultraszybkiego ładowania
W Norwegii prawie jedną trzecią całej sprzedaży stanowią samochody elektryczne
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
W Niemczech jest więcej stacji ładowania niż elektrycznych samochodów
Nowy akumulator Samsunga pozwoli przejechać e-autem 500 km po 20 minutach ładowania
KOMPONENTY AUTOMATYKI PRZEMYSŁOWEJ - są podstawą cyfryzacji, jakości i narzędziem rozwoju technologii
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Rochester Electronics wesprze przedłużanie cyklu życia procesorów NXP
Mikrokontrolery i IoT
Advantech i Axelera AI rozszerzają partnerstwo w obszarze akceleratorów AI dla systemów embedded
Projektowanie i badania
Veeam finalizuje przejęcie Securiti AI
Komunikacja
VIOLA 200 – kompaktowe radio cyfrowe dla wymagających użytkowników
Zasilanie
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Zasilanie
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Gospodarka
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Targi krajowe
Targi napędów i sterowania Control & Drives Poland - 2. edycja

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów