Rynek chipów do AI podwoi się w ciągu 5 lat

Według raportu ABI Research rynek chipów do aplikacji związanych ze sztuczną inteligencją (AI) wzrośnie z 4,2 mld dolarów w 2019 roku do 10 mld w roku 2024. Firmy Nvidia i Intel, które są obecne liderami w tym sektorze, zaczynają mieć coraz więcej konkurentów, takich jak m.in. Cambricon Technologies, Graphcore, Habana Labs i Qualcomm.

Posłuchaj
00:00

Chipy przeznaczone dla sztucznej inteligencji zajmują się analizą i wnioskowaniem na podstawie danych dostępnych w chmurach obliczeniowych, zapewniając usługi klasy AI dla aplikacji korzystających z chmur, a więc smartfonów, pojazdów autonomicznych lub robotów. Funkcje związane z AI obejmują usługi takie, jak m.in. chatboty i konwersacyjną sztuczną inteligencję, a także systemy monitorowania oszustw czy cyberbezpieczeństwa.

Wymienione systemy realizują funkcje sztucznej inteligencji na zasadach głębokiego uczenia się, co oznacza, że wnioskowanie wymaga znacznej mocy obliczeniowej. Stąd specjalizowane pod kątem AI chipy są w rzeczywistości akceleratorami takich obliczeń, działającymi podobnie jak bloki GPU w "koparkach" kryptowalut. Z tych powodów praktycznie wszyscy dostawcy usług chmurowych (CSPs - Cloud Services Providers), pracują nad implementacją ASIC-ów akcelerujących obliczenia związane z AI.

Dzisiejszy rynek chipów AI jest podzielony na trzy segmenty związane z modelami biznesowymi chmur obliczeniowych. Układy te współpracują z ogólnodostępnymi chmurami obliczeniowymi firm AWS, Microsoft, Google, Alibaba, Baidu, Tencent i innych. Są też rozwiązania dla przedsiębiorstw oparte o chmury prywatne, a także wersje hybrydowe, czyli oferty łączące chmurę publiczną i prywatną (VMware, Rackspace, NetApp, HPE, Dell).

 
Całkowite roczne przychody ze sprzedaży chipów do AI, od 2017 do 2024 r. (źródło: ABI Research)
Powiązane treści
Izraleska Cortica razem z BMW i Toyotą opracują nowatorską technologię AI
Czy Braindrop przyniesie nową erę w sztucznej inteligencji?
Microsoft zainwestuje 1 mld USD w OpenAI
Wearables AI - nowy perspektywiczny segment elektroniki noszonej
AI zapewni autonomię poruszania się na drogach
Japonia drąży nisze w AI i IoT
Qualcomm powołuje fundusz wart 100 milionów dolarów, by inwestować w start-upy AI
Intel przedstawił pierwszy procesor ze sztuczną inteligencją
Nvidia wyszkoli 5 tys. osób w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja wkracza w projektowanie PCB
Niemcy zainwestują 3 miliardy euro w sztuczną inteligencję
W 2017 roku Intel sprzedał chipy obsługujące sztuczną inteligencję warte miliard dolarów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Produkcja elektroniki
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Komponenty
80% przychodów z sektora B2B - rozwój dzięki konsekwentnemu ukierunkowaniu na klienta
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Prezentacje firmowe
Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki
Gospodarka
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Gospodarka
Coraz większy udział materiałów polimerowych w zaawansowanym pakowaniu chipów

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawić

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów