Rewolucja SiC w ładowaniu samochodów elektrycznych

Inteligentne rozwiązania w zakresie ładowania prądem stałym odgrywają kluczową rolę w elektryfikacji, zwiastując rozwijający się rynek technologii SiC. Pojawienie się ładowania EV DC stanowi obiecujące przedsięwzięcie biznesowe dla firm specjalizujących się w energoelektronice. Rynek ten charakteryzuje się długoterminową rentownością ze względu na ciągłą rozbudowę infrastruktury ładowania i nadchodzącą potrzebę wymiany istniejącej infrastruktury.

Posłuchaj
00:00

Ładowarki prądu przemiennego mają działać z systemami OBC (on-board charger) w pojazdach, dopóki infrastruktura prądu stałego nie stanie się powszechnie dostępna, co ma potrwać 10-15 lat, ogłasza Yole Group w swoim raporcie DC Charging for Automotive na rok 2024. Do 2029 r. rynek systemów ładowania DC wzrośnie do 23 mld dolarów. W 2023 r. na rynku dominowały ładowarki o mocy od 50 do 150 kW, ale zauważalny jest wzrost popytu na ładowarki o większej mocy - zwłaszcza przekraczającej 150 kW. Do roku 2029 prymat rynkowy pod względem wartości - szacowanej na 9,2 mld dolarów - przypadnie ładowarkom o bardzo dużej mocy 150-350 kW.

- Główne trendy obserwowane w ładowarkach EV DC obejmują dwa kluczowe zagadnienia: wzrost maksymalnego napięcia ładowarki z 500 do 1000 V, aby objąć zarówno akumulatory 400, jak i 800 V, oraz podnoszenie poziomów mocy do ponad 350 kW w celu niezwykle szybkiego ładowania. Jednak ładowarki o mocy nominalnej przekraczającej 350 kW przewyższają obecne możliwości ładowania większości pojazdów elektrycznych - mówi dr Hassan Cheaito, analityk Yole Group ds. technologii i rynku w zakresie energoelektroniki.

Tranzystory krzemowe, w szczególności dyskretne tranzystory IGBT i MOSFET, pozostają powszechne w ładowarkach EV DC. Stosowanie układów SiC MOSFET jest napędzane przez takie czynniki, jak mniejsza powierzchnia zajmowana przez ładowarki, zwiększone możliwości termiczne (co skutkuje prostszymi i bardziej ekonomicznymi systemami chłodzenia) oraz wyższe napięcie przebicia wynoszące 1200 V. Wpływ tych parametrów, w połączeniu z korzystnym zwrotem z inwestycji (szczególnie w przypadku stacji ładowania o wysokim stopniu wykorzystania) sprzyja powszechnemu zastosowaniu technologii SiC. W ultraszybkich ładowarkach coraz częściej wykorzystywane są systemy chłodzenia cieczą, a rosnące zainteresowanie rozciąga się nawet na urządzenia o niższym poborze mocy w pomieszczeniach mieszkalnych, gdzie redukcja hałasu jest krytycznym czynnikiem.

fot. IONITY MEDIA DOWNLOADS

Źródło: Yole Group

Powiązane treści
Szybko rośnie wartość półprzewodników przypadająca na jeden samochód
LG uruchamia pierwszą amerykańską fabrykę ładowarek do pojazdów elektrycznych
Rynek pojazdów elektrycznych adoptuje nowe technologie, by nie zatrzymać rozwoju
Tranzystory o szerokiej przerwie energetycznej do pokładowych ładowarek pojazdów elektrycznych
Ładowanie bezprzewodowe z mocą 500 W
CATL, wprowadzając baterie Shenxing, otwiera erę superszybkiego ładowania pojazdów elektrycznych
Rynek SiC - 10 mld dolarów do 2029 roku
SiCrystal zwiększy produkcję płytek SiC
GM przyjmie w Ameryce Północnej standard ładowania Tesli
Zasilacze dużej mocy i ładowarki akumulatorów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Produkcja elektroniki
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Komponenty
80% przychodów z sektora B2B - rozwój dzięki konsekwentnemu ukierunkowaniu na klienta
Optoelektronika
AI z prędkością światła staje się faktem - fotonika otwiera drogę do sprzętu nowej generacji
Produkcja elektroniki
Coraz większy udział materiałów polimerowych w zaawansowanym pakowaniu chipów
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Seminarium
Webinar 'Optymalizacja systemów zasilania 24 V DC'
Gospodarka
Schneider Electric rozwija produkcję w USA – nowy zakład w Tennessee wzmocni sektor energetyki i centrów danych
Gospodarka
TDK Electronics przechodzi w pełni na energię odnawialną we wszystkich zakładach produkcyjnych

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów