Struktura rynku

Rys. 7. Zestawienie obrazujące, które czynniki oferty handlowej są w największym stopniu brane pod uwagę przez klientów przy wyborze dostawcy. Zielonym kolor to głosy na „tak”, czerwony na „nie”

W powszechniej opinii głównym i naturalnym odbiorcą materiałów ochronnych w zakresie EMI i ESD jest przemysł, a dokładniej zagadnienia związane z produkcją elektroniki. Niemniej w ankietach zawarte zostały dwie sondy, których celem było bardziej precyzyjne określenie struktury odbiorców. Wyniki tego badania pokazane zostały na rysunku 5 i faktycznie nie zaskakują one, bo pierwsze trzy pozycje zajął przemysł i produkcja elektroniki w firmach OEM lub kontraktowych.

Niemniej istotnymi odbiorcami są także producenci AGD, którzy w coraz większym stopniu elektronizują wytwarzany sprzęt i muszą go wszechstronnie zabezpieczać, oraz wojsko, gdzie omawiana tematyka od zawsze była w centrum uwagi pracujących tam specjalistów. Ostatnia pozycja zajęta przez szeroko pojmowaną energetykę też nie powinna dziwić, gdyż urządzenia i podzespoły tam wykorzystywane bazują zwykle na innych rozwiązaniach niż dla całej reszty typowej elektroniki.

Kolejny rysunek 6 to próba oceny, które z grup produktów składających się na materiały i podzespoły do ochrony EMI/ ESD charakteryzują się najlepszą sprzedażą. Na pierwszej pozycji uplasował się sprzęt do wyposażenia stanowisk pracy, a tuż pod nim antystatyczne materiały ochronne dla pracowników. Taka kolejność współgra z danymi z poprzedniego zestawienia, w którym produkcja i przemysł ocenione zostały, jako najważniejszy obszar aplikacyjny.

Rys. 8. Najbardziej rozpoznawalni dostawcy produktów EMI/ESD w Polsce

Materiały ochronne przed elektrycznością statyczną w dużej mierze mają ograniczoną trwałość, wiele z nich ma nawet jednorazowy charakter, dlatego strumień sprzedaży musi tutaj być większy. Poza omówionymi dwiema pozycjami ze szczytu zestawienia kolejne nierzadko są zaskakujące. Przykładem jest wysoka trzecia pozycja filtrów sieciowych, które wydają się być popularnym i cennym produktem dla krajowych dystrybutorów.

Wysoko oceniana jest sprzedaż aparatury kontrolnej do badania zabezpieczeń oraz same podzespoły EMC, takie jak ferryty, i dławiki, natomiast nisko materiały do tych zastosowań. Można to odczytać tak, że konstruktorzy starają się wkładać wiele wysiłku i środków w zapewnienie ochrony na poziomie układu elektronicznego i póki mogą, unikają stosowania materiałów, które nie zaliczają się niestety do najtańszych. Słaba sprzedaż mebli do produkcji to zapewne pochodna ich dużej trwałości oraz tego, że na rynku można kupić używane wyposażenie tego typu pochodzące z importu.

Na rysunku 7 pokazane zostało tradycyjne dla raportów „Elektronika” zestawienie wartościujące znaczenie poszczególnych czynników składających się na ofertę handlową dostawców omawianych produktów. Podobnie jak w większości innych produktów na pierwszym miejscu selekcji znajduje się cena, której udział z 84- procentowym wynikiem można określić jako dominujący. Kolejne pozycje, a więc parametry, jakość i termin dostawy, również wpisują się w uniwersalny zestaw parametrów, na które zwracana jest uwaga przy zakupach i nie ma tutaj żadnej niespodzianki.

Tabela. 3. Przegląd ogólny oferty krajowych dostawców materiałów i podzespołów do ochrony EMC

Warto zauważyć, że dla co drugiej ankietowanej osoby marka producenta ma znaczenie przy wyborze produktu. Ponieważ w wielu innych zestawieniach lokowała się ona zwykle niżej, warto odnotować tę zmianę, bo wpisuje się ona w postępującą dojrzałość rynku. Dostawcy starają się, aby klientom renomowane marki produktów kojarzyły się wprost z wysoką jakością. Nie zawsze to się udaje, zwłaszcza w elektronice, która w ostatniej dekadzie w większości wywędrowała na Daleki Wschód. Pozytywne postrzeganie logo producenta jest w przypadku materiałów i podzespołów ochronnych dla firm sposobem na ograniczenie ryzyka działalności. Długoterminowa skuteczność ochrony bazuje często na deklarowanych parametrach i klienci ufają, że renomowani producenci zapewniają je na wyższym poziomie.

Ranking dostawców

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również