Jak wygląda rynek?

Rynek dystrybucji podzespołów łączy w Polsce kilkadziesiąt firm o różnej wielkości i profilu, które razem tworzą dosyć skomplikowany łańcuch dostaw. Obok siebie funkcjonuje kilka polskich oddziałów światowych dystrybutorów podzespołów elektronicznych o bardzo szerokiej ofercie, takie jak na przykład Arrow, Avnet (jako Silica) i Future. Firmy te obecne są w wielu krajach, praktycznie mają oddziały w każdym zakątku świata, podejmują się obsługi największych kontraktów produkcyjnych i zasługują tym samym na określenie mianem rynkowych gigantów.

Drugi liczny szereg dostawców tworzą firmy zagraniczne o nieco mniejszej wielkości, jednak nadal obecne na wielu rynkach. Przykładem może być Microdis, EBV, Glyn lub Setron, które mają swoje przedstawicielstwa w wielu krajach naszego kontynentu. Oferta tych firm nie jest już tak bardzo szeroka, jak w przypadku wymienionych wcześniej firm globalnych i nosi wiele znamion specjalizacji, jednak nadal są to dystrybutorzy o dużym potencjale.

Wśród firm zagranicznych mamy też pewną grupę małych dystrybutorów, takich jak Scantec, specjalizujących się w dostawach mniej popularnych komponentów. Po stronie dystrybutorów krajowych obecne są w kraju firmy dystrybucyjne o średniej wielkości, takie jak Elhurt, JM Elektronik lub Masters i Micros, dalej grono nieco mniejszych firm, do których zaliczyć można Gammę, Semicon oraz szereg specjalizowanych dostawców, których oferta ukierunkowana jest na pewne aplikacje lub wybrane grupy produktów (ABC Elektronik, AET, Elproma, Dacpol, Wektor) lub też opiera się na współpracy z jednym silnym producentem zagranicznym. Przykładami w tej ostatniej grupie mogą być Contrans TI (partner Texasa), Alfine (Analog Devices) lub Seen (Murata).

Firmy krajowe konkurują z zagranicznymi wysoką operatywnością, dobrą znajomością rynku i elastycznością biznesową. Sprzedaż elementów łączą z usługami montażu, wykonywaniem płytek drukowanych, pomocą w projektowaniu i innymi podobnymi usługami inżynierskimi.

W funkcjonowaniu obok silnej konkurencji pomaga im specyfika rynku polskiego, na którym dominuje wiele niewielkich firm produkcyjnych, tworzących innowacyjne produkty w małych i średnich seriach. W wielu przypadkach takie niewielkie zlecenia leżą poza zasięgiem zainteresowania dużych firm, co właśnie tworzy przestrzeń do działania dostawców lokalnych.

Małe firmy OEM niejednokrotnie wolą unikać zobowiązań wiążących się z rejestracją projektów u dużych dystrybutorów, wolą współpracować w sposób zapewniający im kontrolę nad zaopatrzeniem i o ile mogą, nie chcą wiązać się z dystrybutorami na wyłączność dostaw. Oczywiście podstawą pracy każdego dystrybutora są stali klienci, niemniej w idealnym przypadku relacje handlowe powinny mieć formę, w której tę stałość współpracy osiąga się bez przymusu.

Obok firm o „czystym” profilu dystrybucyjnym równolegle funkcjonuje silna grupa dostawców katalogowych. Nazwą tą określa się grupę firm wyspecjalizowanych w obsłudze małych i średnich zamówień, w błyskawicznej realizacji zamówień na następny dzień i o bardzo dużych magazynach dających pewność otrzymania zamówionego towaru bez czekania.

Dostawcy katalogowi swoją ofertę prezentują w opasłych papierowych tomach wielkości encyklopedii, a ich wyczerpująca oferta jest dostępna również w Internecie. Firmy kierują się zwykle w stronę zaopatrzenia działów utrzymania ruchu, serwisów, małych zakładów produkcyjnych, niemniej z czasem rozszerzają sprzedaż również w stronę większych serii do małej produkcji. Zmianom tym sprzyja elastyczna polityka cenowa uzależniająca ceny podzespołów prezentowane w katalogu od wielkości zamówienia oraz coraz głębsza współpraca dystrybutorów katalogowych z producentami podzespołów. Na skutek tych zmian ich oferta coraz częściej wykracza poza elementy standardowe i typowe o uniwersalnym charakterze, co było do niedawna standardem, i sięga także rynkowych nowości.

Dystrybutorzy katalogowi, dawniej działający na rynku niezależnie, a więc bez formalnego powiązania z producentami podzespołów, coraz częściej decydują się również na zawiązanie takiej współpracy formalnej. Ich działalność ewoluuje także z czysto handlowego profilu, rozbudowując się o pomoc techniczną i inne elementy podobne do tego, co jest charakterystyczne dla klasycznej dystrybucji.

Granica kompetencji i obszaru aktywności pomiędzy dystrybutorami katalogowymi a tradycyjnymi nie jest ostra i w miarę upływu lat coraz bardziej się zaciera. Nawet papierowy katalog, do niedawna najbardziej czytelny wyróżnik tej grupy dostawców, zmienia się szybko w internetową bazę danych. Omawiane firmy są dosyć licznie reprezentowane w raporcie i zaliczają się do nich m.in. Farnell, ELFA, Astat (Distrelec), Euro-Impex (RS Components), a z krajowych TME.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również