Trendy i zjawiska zmieniające rynek dystrybucji

Siłę napędową rynku elektroniki tworzą nowe technologie i rozwiązania aplikacyjne, które są dostępne przede wszystkim w postaci nowych podzespołów elektronicznych, a sama branża z pewnością zasługuje na miano takiej szczególnej dziedziny techniki, która zmienia się najszybciej. Dlatego konstrukcja wielu nowych produktów i urządzeń bazuje właśnie na nowych podzespołach, które często są odpowiedzialne za największą wartość technologiczną nowych produktów i decydują o nowych przełomowych funkcjach lub wartości technicznej.

Rys. 3. Ocena aktualnej koniunktury na rynku. Źródło: ankieta redakcji

Wykorzystanie najnowszych osiągnięć przemysłu półprzewodnikowego czy też użycie zaawansowanych podzespołów pasywnych jest dzisiaj celem każdego konstruktora i większości firm produkcyjnych. Zjawisko to jest źródłem nowych obowiązków dla firm dystrybucyjnych, które muszą obecnie dostarczać oprócz produktów coraz więcej wsparcia technicznego. O ile jeszcze kilka lat temu pojęcie to było mantrą działalności dużych dystrybutorów, zwłaszcza tych zagranicznych działających w skali globalnej, to obecnie pomoc inżynierska staje się koniecznością w przypadku działalności również małych firm. Wynika to w niewielkiej części z oddziaływania pozytywnego przykładu i wzorców działania wypracowanych na dojrzałych rynkach zagranicznych przez największych dostawców, które są następnie przenoszone na rynek krajowy.

Rosnące znaczenie wsparcia technicznego to także skutek zmian w komunikowaniu się producentów z klientami oraz ogromnej dynamiki rozwoju rynku. Największe firmy półprzewodnikowe tworzą rocznie kilkaset nowych produktów, dla których najważniejszym medium informacyjnym jest Internet, a ściślej witryny internetowe producentów. Czasy katalogów papierowych lub też wersje na płytach CD szybko odeszły w niepamięć, gdyż media te nie były w stanie sprostać dynamice informacji towarzyszącej nowym komponentom.

Ogromna ilość informacji niewielkie różnice pomiędzy ofertami wielu producentów powodują, że w handlu dostępnych jest wiele elementów o zbliżonych funkcjach i różniących się często drobnymi niuansami. Jest to praprzyczyna tego, że coraz mniej osób biegle orientuje się w szczegółach i chętnie przyjmuje pomoc specjalistów, którzy są w stanie uchronić projekt przed pomyłkami i brakiem optymalności.

Codziennym kłopotem współczesnego inżyniera-projektanta jest też brak czasu. Liczba problemów technicznych i wymagań, które trzeba uwzględnić podczas tworzenia produktów, stale się zwiększa, co powoduje, że coraz mniej chętnie jest on zainteresowany samodzielnym przekopywaniem się przez setki stron z dokumentacją. W warunkach krajowych wiele innowacyjnych firm elektronicznych to przedsiębiorstwa niewielkie.

Tworzą je zapracowani ludzie, którzy w naturalny sposób oczekują, że dostawca nie tylko im sprzeda, ale także doradzi, co w ich przypadku byłoby najlepsze. Istnienie tego zjawiska na rynku potwierdza sygnalizowany w ankietach fakt rosnącego znaczenia elementów nietypowych i unikalnych w ofertach dystrybutorów. To zarówno skutek wzrostu złożoności technicznej wyrobów, ale i szybkiego poszerzania się ofert poza te najłatwiejsze w sprzedaży podzespoły popularne.

Robert Rospedzihowski
dyrektor zarządzający na Europę Wschodnią w Premier Farnell

  • Czego klienci oczekują od dobrego dystrybutora elementów elektronicznych?

W dobie dynamicznego rozwoju klienci oczekują od dystrybutora przede wszystkim szerokiej oferty produktowej, dostępu do nowości rynkowych, szybkiej i niezawodnej dostawy zamówienia oraz wysokiej jakości obsługi sprzedaży. Obecnie atutem dobrego dystrybutora jest również przyjazna użytkownikowi strona internetowa, gdzie klient może w łatwy sposób wyszukać i zamówić interesujące go produkty, uzyskać informacje techniczne i inną pomoc.

  • Jaka jest koniunktura na rynku, jeśli chodzi o dystrybucję komponentów elektronicznych?

Posiadając bardzo szeroki asortyment komponentów, obsługujemy wiele sektorów przemysłu elektronicznego, dzięki czemu nie odczuwamy żadnego spadku ogólnej liczby zamówień. Jedyny spadek liczby klientów zanotowaliśmy w sektorze samochodowym.

  • Jakie negatywne lub pozytywne zjawiska na rynku warto odnotować?

Jednym z najważniejszych zjawisk jest wzrost roli Internetu jako miejsca poszukiwania i zakupu produktów. Coraz większego znaczenia nabiera też fakt pochodzenia produktów od autoryzowanych dystrybutorów gwarantujących najwyższą jakość komponentów, dostępność oraz krótkie terminy dostaw. Obserwujemy również wzrost zainteresowania małymi ilościami towarów i szybką dostawą. W ramach oszczędności coraz więcej firm zamawia dokładnie taką liczbę komponentów, jaka jest im potrzebna i nie utrzymuje stanów magazynowych. Stąd też coraz ważniejsze staje się dostawa w kolejnym dniu roboczym czy brak minimalnej wartości zamówienia.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również