OLED, e-paper i inne nowości

Wyświetlacze do prezentacji elektronicznej prasy i książek typu e-paper, a więc elementy bazujące na czułym na pole elektrostatyczne tonerze, mimo wielu zapowiedzi wciąż zaliczają się do technologii, która w zasadzie jest już dostępna i gotowa do masowej produkcji, tylko nie wchodzi na rynek. Podobną sytuację mamy w ogniwach paliwowych, które zapowiada się od wielu lat, pokazuje prototypy na targach, ale żadnemu producentowi nie udało się ich finalnie dopracować.

Znacznie lepiej jest z wyświetlaczami OLED, których wejście na rynek też się przedłużyło, ale faktem jest, że elementy te pojawiają się u dostawców w postaci próbek inżynierskich i pierwszych serii np. u Farnella i Digi-Keya. Tymczasem OLED-y dostępne są w postaci modułów graficznych o niewielkich przekątnych, do kilku cali. Podobno niektórzy producenci planują produkcję modułów alfanumerycznych OLED w postaci zamienników dla popularnych LCD, ale na razie w ofertach i nowościach ich nie ma. Ceny są dość wysokie (około 150 zł za 2-calowy moduł graficzny AM-OLED), niemniej należy oczekiwać szybkiego upowszechnienia się tych podzespołów i w konsekwencji spadku cen. Ostrożność we wprowadzaniu nowej technologii wydaje się być też konsekwencją wcześniejszych porażek, do których można zaliczyć niewypał w postaci przejściowej technologii P-LED, o właściwościach zbliżonych do OLED, ale bazującej na polimerach.

Rys. 1. Skala wzrostu obrotów dla firm uczestniczących w tym  zestawieniu w ciągu ostatnich trzech lat w zakresie wyświetlaczy. Wyświetlacze OLED wyróżniają się tym, że nie wymagają podświetlenia i działają tu w podobny sposób, jak wyświetlacze próżniowe. W porównaniu do tych ostatnich są o wiele lżejsze i cieńsze, dlatego można je stosować w urządzeniach przenośnych. Pobierają też o wiele mniej energii, która w rozwiązaniach tradycyjnych jest zużywana głównie na podświetlenie. W odróżnieniu od wyświetlaczy LCD OLED-y mają o wiele większą szybkość działania, wysoką jasność i zapewniają duży kontrast oraz szeroki kąt patrzenia.

Rozwój rynku produktów OLED i spadek cen mogą w przyszłości zburzyć istniejący układ sił pomiędzy poszczególnymi grupami produktów i okazać się gwoździem do trumny dla wyświetlaczy próżniowych VFD. Dlatego firmy wnikliwie obserwują rozwój rynku OLED. Penetracja nowych rozwiązań wspierana jest za pomocą produktów zgodnych programowo i mechanicznie ze starszymi wyświetlaczami, za pomocą których konstruktorzy mogą dokonać zmiany w istniejących produktach bez żadnego nakładu pracy. Takie odświeżanie konstrukcji urządzeń z wykorzystaniem nowego wyświetlacza jest bardzo popularne i nie tylko w Polsce.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również