Poniedziałek, 19 listopada 2018

Znakowanie i oznaczanie w elektronice odpowiedzią na ciągły wzrost wymagań

Coraz więcej firm chce nanosić na gotowe wyroby i komponenty kody kreskowe, numery seryjne i informacje o produkcie, bo na rynku światowym jest to dzisiaj standard bez względu na to, czy chodzi o urządzenia konsumenckie, czy też przemysłowe. Można pokusić się o tezę, że w ostatniej dekadzie to właśnie standardy wypracowane na rynkach masowych przenoszą się do branż profesjonalnych, z uwagi na większy potencjał wynikający ze skali, w jakiej działają. Oznakowanie jest też konsekwencją inwestycji w automatykę produkcji, systemy magazynowe i lepszą kontrolę produkcji i logistyki. To także wzrost świadomości klientów i konsumentów, i znajomości różnych urządzeń i technologii.

Znakowanie i oznaczanie w elektronice odpowiedzią na ciągły wzrost wymagań

Tabela 1. Krajowi dostawcy materiałów i urządzeń do znakowania i oznaczania - przegląd firm i ich ofert

Zapewnienie identyfikowalności produktów odbywa się przez etykietowanie, a więc z wykorzystaniem naklejki samoprzylepnej lub za pomocą znakowania, czyli poprzez naniesienie informacji bezpośrednio na powierzchnię produktu. Za oboma tymi pojęciami kryją się dziesiątki różnych wariantów i dostępnych opcji, zarówno jeśli chodzi o urządzenia, jak i materiały eksploatacyjne.

Bezsprzecznie asortyment omawianych urządzeń jest bardzo szeroki, tak samo jak ich obszar aplikacyjny, różnorodność wersji (biurkowe, stacjonarne, mobilne) i liczba dostępnych typów. Gdy doda się do tego dużą liczbę producentów aktywnych w tym obszarze, szybko się okaże, że niewielu klientów dobrze orientuje się w tym, co jest dostępne i warte uwagi i inwestycji, które technologie mają przyszłość itp.

Z takich powodów na omawianym rynku dużą rolę odgrywają firmy integratorskie, zwłaszcza w dużych projektach, gdzie znakowanie jest mniej lub bardziej istotną częścią całego procesu produkcyjnego. To najczęściej one decydują o wyborze urządzeń znakujących, a nie końcowi klienci.

Z takich przyczyn na omawianym rynku dostawcy muszą mieć nie tylko wiedzę dotyczącą samego procesu znakowania, ale również wiedzę i możliwości tworzenia aplikacji i integracji urządzeń w liniach produkcyjnych zgodnie z wymaganiami jednostkowymi klientów. Im skala produkcji jest większa, tym zjawiska te mają większą wagę.

Więcej potrzeb w zakresie identyfikacji

Jeszcze kilka lat temu elementem obowiązkowym dla wszystkich urządzeń była instrukcja obsługi, karta gwarancyjna oraz często także płyta CD ze sterownikami. Obecnie te elementy są w wielu przypadkach dostępne online, w formie plików PDF, materiałów wideo lub prezentacji.

Producenci idą też dalej i oznaczają każdy produkt unikatowym kodem, który jednoznacznie definiuje urządzenie, w tym jego konfigurację sprzętową oraz okres gwarancyjny i prawa klienta wynikające np. z wykupienia dodatkowych płatnych elementów ochrony.

Główne cechy techniczne produktów do znakowania i oznaczania

W zakresie znakowania i etykietowania liczy się to, aby proces ten był możliwie najmniej uciążliwą operacją w produkcji i nie angażował wiele wysiłku ze strony pracowników. Wymagania w zakresie zdolności urządzeń do integracji z infrastrukturą IT wynikają z tego, że ważnym wymogiem jest to, aby móc w sposób automatyczny nanosić niepowtarzalne informacje, inne dla każdej wytwarzanej sztuki, w oparciu o bazę danych o produktach. Takie powiązanie jest też częścią systemów traceability, podstawą usług serwisowych, walki z fałszerstwami oraz szeroko rozumianą odpowiedzialnością biznesową za produkty wprowadzane na rynek.

Taki kod wystarczy wpisać na witrynie internetowej, aby dostać się do odpowiednich plików lub podać obsłudze podczas zgłaszania awarii. Wydaje się to dzisiaj naturalne i proste, ale mimo to takie podejście dopiero się popularyzuje na rynku, bo wymaga wielu przygotowań w zakresie IT. Identyfikacja produktu za pomocą kodu cyfrowego lub kreskowego jest tutaj kluczowym elementem procesu.

W podobnym zakresie dotyczy to kodu dostępu do ustawień, hasła do sieci bezprzewodowej, adresu IP, numeru wersji oprogramowania, adresu strony i podobnych danych. Jest ich coraz więcej i coraz więcej urządzeń wymaga ich podania. Z takich przyczyn w przyszłości znaczenie omawianego sektora rynku będzie się powiększać.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również