Środa, 16 stycznia 2019

Obwody drukowane - wymagania klientów stale rosną

Wszystkie globalne trendy zmieniające światową elektronikę, a więc IoT, komunikacja bezprzewodowa, elektronika mobilna oraz noszona, prowadzą do coraz większej miniaturyzacji i szybkiego wzrostu wymagań technologicznych w zakresie obwodów drukowanych. Stale zwiększa się gęstość upakowania ścieżek, zmniejszają się średnice otworów oraz zawężają się tolerancje na operacjach obróbki mechanicznej. Równocześnie płytek potrzeba coraz więcej, bo rośnie liczba firm zajmujących się elektroniką, a na rynku jest mnóstwo urządzeń, zatem w produkcji trzeba zapewnić powtarzalność i wydajność. To nie wszystko - oprócz zaawansowania technologii coraz więcej uwagi poświęca się powtarzalnej jakości, bo nieprawidłowy obwód drukowany może spowodować duże straty finansowe i wizerunkowe. Płytka determinuje wiele cech urządzenia i możliwości aplikacyjnych, i niezmiennie od dziesiątek lat jest w centrum uwagi konstruktorów.

Obwody drukowane - wymagania klientów stale rosną

Wiele czynników zapewniających rozwój

Na rynku elektroniki jest coraz więcej firm o niewielkim stażu i zasobach. Startupy, małe biznesy, firmy skupione na projektach z nowych obszarów, takich jak oświetlenie, automatyka budynkowa, elektroniczny handel. Każde nowe otwarcie na rynku, nowy obszar zastosowań oraz technologiczny przełom to dla rynku obwodów drukowanych dobra wiadomość.

Jaka jest aktualna koniunktura na rynku PCB (koniec 2018 r.)?
 
Aktualna koniunktura na rynku PCB (badanie ankietowe było wykonywane w pierwszych dniach grudnia 2018 roku) oceniona została pozytywnie. W porównaniu do zamieszczonej na drugim wykresie oceny całego roku, to zestawienie ma więcej wskazań dobrych lub bardzo dobrych, co pozwala przypuszczać, że druga połowa roku była lepsza. To naturalny trend w wielu branżach techniki wynikający z tego, że w ostatnich miesiącach roku rośnie presja czasowa wynikająca ze zbliżających się zakończeń okresów budżetowych, konieczności rozliczania środków alokowanych w ramach funduszy lub także chęci skończenia projektów razem z rokiem kalendarzowym. Lepsza druga połowa roku jest więc zjawiskiem naturalnym i typowym dla gospodarki a niepokój pojawiłby się, gdyby było odwrotnie.

Rynek zmienia się też, jeśli chodzi o produkty. Większe znaczenie ma dzisiaj elektronika konsumencka, aplikacje IoT, komunikacja bezprzewodowa oraz ogólnie postrzegany sprzęt mobilny. W takich warunkach oczekiwania klientów co do kompetencji dostawców i usługodawców się zwiększają. Dotyczy to firm EMS, producentów płytek i sieci dystrybucji, na skutek czego początkowe obszary biznesowe z czasem naturalnie rosną po to, aby dla takich klientów stanowić oparcie.

Stabilne relacje

To, że zmiany na rynku PCB zachodzą bardzo wolno i krajobraz firm, który ukształtował się blisko 20 lat temu, zmienia się w bardzo niewielkim stopniu, to efekt, za który w dużej mierze odpowiadają klienci kupujący obwody drukowane.

Ich przywiązanie do poszczególnych producentów jest bardzo silne i w efekcie migracje od jednej fabryki do drugiej są niewielkie. Jeśli tylko producent płytek jest w stanie zachować wysoką i powtarzalną jakość wykonania oraz dobrą obsługę, to nieznacznie wyższa cena nie jest w stanie spowodować odejścia do konkurencji.

Oczekiwania klientów w zakresie technologii
 
W zestawieniu najważniejszych oczekiwań klientów w zakresie obwodów drukowanych na pierwszym miejscu znalazło się 100-procentowe testowanie połączeń, a więc usługa kontrolna dająca pewność, że płytka będzie miała wszystkie połączenia poprawne. Jest to bardzo ważny element zapewnienia jakości, tak samo jak zlokalizowana na trzeciej pozycji wysoka powtarzalność obwodów. Z kolei szybkie prototypowanie zawsze było w czołówce takich zestawień, bo elektronikom ciągle się spieszy, a prototyp to kamień milowy prac konstrukcyjnych. Wysoka pozycja na wykresie płytek wielowarstwowych, na laminatach MPCB, HDI i sztywno-giętkich, to doskonała wiadomość, bo jest to pośredni dowód na to, że krajowa elektronika idzie w kierunku zaawansowania technicznego.

Taka zmiana wytwórcy to przecież też ryzyko, konieczność dogrania szczegółów w zakresie formatów plików i dokumentacji, szczegółów związanych z panelizacją, obróbką mechaniczną lub też z ograniczeniami procesowymi i technologicznymi. Ustalenie detali zabiera czas, więc zmiana producenta musi być podparta poważniejszym uchybieniem we współpracy. A tak wystarczy wysłać pliki e-mailem bez mozolnego opisywania, jak mają być przetworzone. Zamiast tego wystarczy dopisek "jak zwykle".

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również