Czwartek, 21 lutego 2019

Przełączniki, przyciski i klawiatury - jakość i wzornictwo podstawą rozwoju biznesu

Jednym z najważniejszych czynników napędowych dla rynku elementów elektromechanicznych jest ogólny rozwój rynku elektroniki, automatyki i wzrost liczby rozwiązań opartych na urządzeniach elektrycznych i elektronicznych. W każdym z takich miejsc gdzieś pojawia się przełącznik lub przycisk i nierzadko jest ich wiele. Rozwój napędzają także inwestycje, modernizacje starych linii produkcyjnych, urządzeń infrastruktury, obowiązki prawne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowania, a w zakresie wersji miniaturowych dla elektroniki także rozwój usług EMS. Pomaga także dobra koniunktura na rynku profesjonalnym: wojskowym, kolejowym, komunikacji bezprzewodowej, co zawsze przekłada się w pewnym stopniu na sprzedaż. Rynek tego typu wyrobów jest stabilny w kończącej się dekadzie z niewielką tendencją wzrostową w ostatnich latach.

Przełączniki, przyciski i klawiatury - jakość i wzornictwo podstawą rozwoju biznesu
 
Tabela 1. Przegląd ofert dostawców przełączników, przycisków i klawiatur

Z przełączników nie rezygnuje się bez powodu, gdyż z każdą kolejną generacją rośnie ich trwałość oraz odporność środowiskowa. Poprawia się wzornictwo, rośnie liczba dostępnych wersji, gama kolorów, podświetleń, opcji montażowych oraz akcesoriów. Producenci stale wprowadzają nowe wykonania i testują nowe możliwości, jakie pojawiają się w zakresie nowoczesnych rozwiązań HMI.

Kiepskiej jakości przełącznik lub klawiatura są w stanie skutecznie popsuć opinię o producencie urządzenia wśród wielu klientów, a firmę wpędzić w kosztowny serwis. W miarę upływu lat coraz więcej osób jest świadomych takiego ryzyka i co jest również ważne, ma obecnie fundusze na to, aby go minimalizować. Temat jakości elementów elektromechanicznych zawsze w omawianym sektorze był istotny i dyskutowany.

Dystrybutorzy i producenci wkładają od lat wiele wysiłku w promocję elementów markowych wśród firm elektronicznych, cierpliwie pracując nad zmianą podejścia klientów do zakupów. Te ich działania przynoszą na szczęście efekty.

W ostatnich latach jakość przełączników i przycisków znacznie się poprawiła, a udział tandety jest wyraźnie mniejszy. Wytwórcy udoskonalili technologię, poprawili precyzję działania tych elementów i sięgnęli po nowe lepsze materiały, aby zdjąć z elementów elektromechanicznych piętno najsłabszego ogniwa.

Paweł Leśniewski

Eltronika

  • Czego oczekują klienci od producentów?

Z uwagi na wciąż rosnącą konkurencję oczekiwania względem producentów są również coraz większe. Obserwujemy, że klienci w niektórych przypadkach, oprócz samego produktu i jego specyfikacji technicznej, oczekują także od nas świadectwa lub pisemnego potwierdzenia jakości towaru i jego zgodności z uzyskaną specyfikacją, w ramach asekuracji. W dobie zasypywania rynku produktami złej jakości, klienci częściej oczekują też dodatkowej gwarancji lub możliwości bezproblemowej wymiany.

  • Jakie najważniejsze cechy przełączników i klawiatur są brane pod uwagę przy kupnie?

To indywidualna potrzeba aplikacji. Komponent ma przez długi czas działać niezawodnie, a konstruktorzy sporo wcześniej zawsze dość umiejętnie radzą sobie ze znalezieniem kilku rozwiązań wstępnie pasujących im do projektu. Projektujący mają czasem jednak swoje obawy.

Rolą producenta oraz dystrybutora jest wtedy właściwa pomoc. Często pytamy klientów o ich oczekiwania, o to, w jakich warunkach będzie pracował dany element, czy powinien być odpowiednio wzmocniony w budowie, jaki materiał wykonania byłby preferowany oraz szczelność, wreszcie sama estetyka i kolor, czyli wszystko, co wpływa na charakter gotowego wyrobu.

Dotyk kontra nacisk

Obszar określany terminem interfejs człowiek-maszyna (Human Machine Interface, HMI) to sfera zagadnień związanych z dwukierunkową komunikacją z urządzeniami. Są to nie tylko aspekty techniczne, gdyż wiele uwagi poświęca się zagadnieniom takim, jak percepcja przez człowieka komunikatów płynących od urządzeń, wygoda i intuicyjność sterowania nimi, a także temu, aby mechanizmy wymiany informacji były jednoznaczne i spójne.

Przełączniki i klawiatury są bardzo istotną częścią HMI, ale w kontekście rozwoju rynku przy ich omawianiu zawsze pojawia się temat technologii dotykowych, a więc rozwiązań pozbawionych elementów mechanicznych. Są one dostępne w postaci pojedynczych elementów, czasem nawet w wersjach identycznych jak rozwiązania mechaniczne (tzw. zamienniki) oraz wykonywane na bazie wyświetlaczy z ekranem dotykowym.

Przełączniki, przyciski i klawiatury - znaczenie w biznesie
 
Dla 17% firm klawiatury, przyciski i przełączniki stanowią główną część biznesu i tworzą kierunek specjalizacji. W porównaniu do innych grup produktowych omawianych w naszych raportach jest to całkiem sporo. Ta specjalizacja oznacza w praktyce produkcję klawiatur, w obszarze którym od lat mamy kilka renomowanych firm krajowych o bardzo ustabilizowanej pozycji. W zakresie przełączników pełnej specjalizacji nie ma nawet w przypadku, gdy dystrybutor ma w swoim portfolio znane marki.

Ta nowa technologia zdobyła uznanie w wielu aplikacjach mobilnych oraz grupie specyficznych rozwiązań takich jak automaty sprzedaży, punkty informacyjne. Ale mimo sporego potencjału technicznego nie widać, aby po początkowej fazie szybkiej ekspansji technologii zdobywała dalej szybko rynek i pojawiała się w kolejnych grupach aplikacji.

Powodów jest co najmniej kilka. Przełączniki mechaniczne i klawiatury zapewniają dzisiaj dużą trwałość mechaniczną i elektryczną oraz mają interesujące wzornictwo, a także dużą funkcjonalność. Ich zastąpienie przez elementy dotykowe, nawet gdy są to zamienniki 1:1, nie przynosi wielkiego skoku jakościowego.

Podejście klientów do jakości
 
Jakość jest pojęciem, o którym się obecnie wiele mówi, przykłada do niego dużą wagę i które po wielu latach zaczyna być kluczem do sukcesu w biznesie. W ciągu ostatniej dekady wiele zmieniło się na korzyść, a dane na pokazanym wykresie jednoznacznie przekonują, że staje się ona poszukiwaną wartością. Niemniej w podobnym badaniu wykonywanym przez nas trzy lata temu proporcje były prawie identyczne, a dopiero 6 lat temu czerwone pole było większe i obejmowało 33% firm. Oznacza to, że dynamika tych procesów nie jest duża, a nawet niewielkie zmiany zabierają lata i na dodatek doszliśmy do stanu równowagi z proporcjami, jak na widocznym wyżej zestawieniu.

Elementy dotykowe słabo działają, gdy ręka jest uzbrojona w rękawiczkę. Ich reakcja jest wówczas opóźniona i nieprzewidywalna. Brakuje mechanicznej sygnalizacji potwierdzającej naciśnięcie, a ta realizowana przez podświetlenie bywa słabo dostrzegalna w przypadku, gdy na przycisk bezpośrednio świeci słońce.

W aplikacjach wandaloodpornych, które są dobrym odbiorcą do funkcjonalności, którą zapewniają technologie dotykowe, jest na rynku wiele specjalizowanych rozwiązań mechanicznych o dużej odporności na dewastację. Tutaj także korzyść z eliminacji części mechanicznych nie tworzy przełomu.

Struktura obrotów ze sprzedaży przełączników, przycisków i klawiatur
 
Dla co trzeciej firmy z tego zestawienia sprzedaż przełączników i klawiatur to działalność uzupełniająca dla biznesu oraz niewielka pod względem skali sprzedaży. Ponad połowa firm nie sprzedaje tytułowych produktów na tyle, aby ich obroty przekroczyły 1 mln rocznie, a jedynie 6% (co szesnasta) ma sprzedaż ponad 10 mln. Są to słabsze wyniki niż w innych grupach komponentów elektromechanicznych.

Kolejny problem z dotykiem jest taki, że takie przyciski zawsze wymagają zasilania, dodatkowej logiki lub wręcz integracji z mikrokontrolerem. Nie da się ponadto poznać stanu przycisku przed włączeniem zasilania. Takich drobnostek jest wiele, a do tego dochodzi inżynierska inercja i ogólna niechęć do eksperymentów z nowym, przez co na rynku mamy wypracowany kompromis i stan równowagi.

Marcin Rzechonek

Irga

  • Jakie najważniejsze zjawiska pozytywne i negatywne dla rynku warto wymienić?

Negatywnym zjawiskiem jest ciągły wzrost cen materiałów, takich jak laminaty miedziane, folie poliestrowe, pasty srebrowe i kleje przemysłowe. Wciąż też jest mała dostępność zaawansowanych materiałów na polskim rynku, niechęć wiodących firm światowych do wprowadzania zaawansowanych produktów na nasz rynek (zwłaszcza z USA).

Spotkaliśmy się z absurdalnymi sytuacjami, gdy klient chciał przenieść produkcję modułu do Polski, ale materiałów wyspecyfikowanych w dokumentacji "nie dało" się sprowadzić ani od przedstawicieli, ani bezpośrednio od producenta. Mimo wszystko przenoszenie produkcji z krajów "zachodnich" do Polski wciąż trwa, powoli stajemy się też konkurencją dla Chin, głównie z racji lepszej jakości, niższych kosztów logistyki oraz elastyczności w uzgodnieniach i doradztwie technicznym. To jest główna siła naszej branży i budzi nadzieje na przyszłość.

  • Rozwój technologii dotykowych - jak zmienia rynek?

Dotąd głównym trendem była integracja technologii ekranów dotykowych, przycisków membranowych i panelowych. Produkujemy kilka tego rodzaju paneli do rozwiązań HMI.

Technologia dotykowa, zwłaszcza pojemnościowa, rozwija się niezwykle szybko i dzięki znacznej poprawie niezawodności detekcji toruje sobie drogę do zastosowań przemysłowych. Jest to więc z jednej strony zagrożenie dla branży, a z drugiej szansa na rozwój w kierunku coraz ciekawszego wzornictwa, w czym branża klawiatur membranowych zawsze przodowała.

  • Które branże i grupy odbiorców są najbardziej wartościowe dla tego sektora rynku?

Szeroko pojęty przemysł, firmy produkujące specjalizowane sterowniki, pulpity operatorskie czy urządzenia pracujące w ciężkich warunkach środowiskowych. To sektor, który stawia duże wymagania jakościowe, ale jest gotowy za to zapłacić. W sektorze urządzeń na rynek masowy liczy się wciąż jak najniższa cena.

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty