Wpływ pandemii na rynek

Zagrożenie koronawirusem na rynek materiałów do produkcji oddziałuje w kilku wybranych obszarach. Pierwszy to zakłócenia logistyczne w łańcuchu dostaw wywołane zmniejszonym ruchem lotniczym, obostrzeniami w transporcie i zamkniętymi granicami oraz tym, że wiele zakładów produkcyjnych pracuje w ograniczonym reżimie, co prowadzi do mniejszej wydajności. Jest to problem w przypadku materiałów z krótkim terminem ważności, np. past lutowniczych. Dodatkowo zamknięcia i zawieszenia działalności oraz ograniczenia skali realizowanej produkcji wywołują przesunięcia odbiorów zamówionych towarów w czasie. Na skutek tego materiały z krótkim terminem ważności mogą ulec przeterminowaniu, co wiąże się z dużymi stratami.

W przypadku materiałów trwałych, ciężkich i takich, dla których naturalnym środkiem transportu jest droga lądowa, jak np. laminat do PCB, sytuacja nie jest zła i po okresie wstrząsu związanym z zamknięciem gospodarki w Chinach wszystko zaczyna się powoli normalizować.

Ocena warunków biznesowych panujących na rynku zaopatrzenia produkcji elektroniki w 2019 roku
 
Ubiegły rok dla rynku materiałów przeznaczonych do produkcji elektroniki, takich jak produkty do lutowania, środki ochrony antystatycznej, materiały termoprzewodzące i środki chemiczne, był dla zdecydowanej większości firm okresem udanym biznesowo. Wiele firm EMS działających na rynku krajowym zapewniło popyt, a powszechne zainteresowanie jakością i zlecenia płynące z zagranicy zapewniły branży korzystny klimat do rozwoju.

Drugi problem, który wywołał koronawirus, to wzrost cen alkoholu izopropylowego (IPA, izopropanol). Jest to bardzo popularny w branży elektroniki środek używany do mycia płytek drukowanych, rozpuszczalnik do lakierów, farb oraz jako baza do zmywaczy, topników i preparatów serwisowych. Izopropanol przez wiele lat był materiałem tanim, dostępnym i zapewniał dobrą jakość produktów chemicznych. Teraz parametry i funkcjonalność się oczywiście nie zmieniły, ale z uwagi na epidemię, ceny IPA znacznie wzrosły (nawet kilkaset procent). Jest on wykorzystywany jako środek antyseptyczny na równi z etanolem i niestety wzrost cen przenosi się na rynek materiałów.

Najważniejsze dla klientów cechy ofert brane pod uwagę przy kupowaniu materiałów
 
Bez jakiegokolwiek zaskoczenia na szczycie wykresu, będącego zestawieniem najbardziej istotnych dla klientów aspektów ofert handlowych, znalazła się cena. Kryterium kosztu zakupu spada na niższe pozycje jedynie w rzadkich przypadkach, gdy w grę wchodzą specjalistyczne produkty, usługi z dużą wartością dodaną lub też dotyczy to wąskich niszowych rynków. Cała reszta ma cenę na szczycie, z dokładnością do błędu statystycznego. W przypadku materiałów do produkcji wybicie się ceny ponad całą resztę wynosi aż 20%, więc nie jest to dzieło przypadku. Uplasowanie się terminu dostawy na drugiej pozycji to pokłosie obecnych trudnych czasów, reszta sugeruje już ocenę funkcjonalności produktów.

Należy mieć nadzieję, że z czasem popyt na alkohol izopropylowy nieco osłabnie, a wzrost produkcji zrównoważy popyt i rynek się ustabilizuje. Pytanie, na jakim poziomie cenowym to nastąpi, niestety pozostanie jeszcze długo otwarte. W dalszej perspektywie można oczekiwać, że materiały na bazie wody jako rozpuszczalnika (topniki, środki czyszczące) mają szansę się bardziej upowszechnić. Ale nie od razu, gdyż zmiana taka wymaga wykonania ewaluacji procesów.

W ostatnim miesiącu wiele firm dalekowschodnich (i nie tylko) zajęło się produkcją maseczek ochronnych. Przystosowali oni urządzenia na liniach produkcyjnych do ich wytwarzania, wychodząc z założenia, że będzie na nie popyt. To także jest element wywołujący zakłócenia, który prowadzi do mniejszej dostępności niektórych produktów i pojawienia się kolejek.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również