Zlecenia zagraniczne łagodzą wahania koniunktury
Po zlecenia zagraniczne sięga coraz więcej firm, często jest to dla nich kolejny krok w rozwoju, gdy rosnący potencjał, większe doświadczenie, park maszynowy pozwalają sprostać wymaganiom tamtejszych klientów. Pomaga w tym procesie to, że producenci z Europy Zachodniej i Skandynawii szukają partnerów na naszym rynku i są zainteresowani współpracą. Europa Środkowo-Wschodnia stała się dla nich atrakcyjnym regionem do transferu produkcji: kompetentnym, tańszym i bliskim, a także stabilnym i przewidywalnym, jeśli chodzi o biznes. Udział zleceń eksportowych waha się w bardzo szerokich granicach, od pojedynczych projektów po znaczącą większość. Dla wybranych firm EMS praca na rzecz klientów z zagranicy stała się w biznesie specjalizacją tak dużą, że niekiedy firmy te nie przejawiają nawet widocznej aktywności na rynku polskim. Cały czas trwa konkurencyjna walka na ceny, zwłaszcza wśród tych przedsiębiorstw, które koncentrują się na rynku krajowym, stąd często wyjście poza granice uwalnia od tego ciągłego problemu.
Jaka jest aktualna koniunktura na rynku?
Aktualna koniunktura na rynku usług EMS lokuje się centralnie pomiędzy dobrą a złą, gdyż uśrednione głosy z ankiet rozłożyły się praktycznie równo po połowie na wskazania o wydźwięku pozytywnym i negatywnym. Jednostkowy wynik zależy zapewne od stopnia zaangażowania firm w realizację zleceń zagranicznych, specjalizacji i powiązania z branżą oraz klientem. Wiele naszych firm nastawionych jest na współpracę z zagranicą, co uwalnia je od wielu problemów charakterystycznych dla naszego kraju. Inne preferują długofalową współpracę z kilkoma strategicznymi odbiorcami i w ich przypadku bieżące trudności nie muszą się przekładać na działalność. Są też takie firmy, które nie mają takich dobrych warunków do działania i ich odpowiedzi są zawarte w czerwonym polu.
Braki kadrowe nie przemijają
Szybki rozwój elektroniki, w tym branży EMS, powoduje, że coraz trudniej o specjalistów niezbędnych do obsługi skomplikowanych urządzeń. Braki w personelu średniego szczebla są bolesne, bo krajowe szkolnictwo nie kształci uczniów o takiej specjalności i w praktyce wiedzę i doświadczenie zdobywa się podczas pracy zawodowej. Brakuje specjalistów średniego szczebla, którzy potrafią nie tylko obsługiwać maszyny, ale rozumieją dziejące się procesy i ich znaczenie dla jakości. Oznacza to, że kształcenie jest procesem w dużej mierze opartym o zasoby wewnętrzne firm produkcyjnych i tym samym staje się procesem długotrwałym. Seminaria branżowe oraz szkolenia pod auspicjami IPC mają znaczenie uzupełniające i nie zmieniają ogólnej wymowy, że kompetentną kadrę trzeba sobie wypracować. Produkcja elektroniki i procesy związane z montażem podzespołów nie są proste. O jakości, którą wszyscy są zainteresowani, decyduje wiele szczegółów, stąd trzeba znać się na technologii i na elektronice. Specjalistów takich nie ma wielu i problem z dostępnością kadr z powiek zarządów. Jest to także temat poruszany w komentarzach towarzyszących naszym ankietom. Tak było też i tym razem.
Jakie znaczenie dla biznesu firmy mają usługi EMS?
Usługi EMS łączą niczym wspólny mianownik wiele firm, dla których taka działalność jest rdzeniem biznesu lub też dodatkiem do innej działalności np. dystrybucyjnej lub produkcji własnej jako sprzedaż nadwyżek mocy produkcyjnych. Wykres ocenia, jakie są udziały w rynku takich grup. Największa część, blisko połowa, to firmy specjalizowane, a więc takie, które koncentrują się na usługach kontraktowych i jest to dla nich podstawa działalności. Mniej więcej jedna trzecia to przedsiębiorstwa, dla których EMS nie jest jedyną formą zarabiania, ale cały czas bardzo istotną. Co piąta firma traktuje je jako niewielki dodatek – zapewne tyle jest firm, które próbują wykorzystać posiadany do własnych celów park maszynowy do tego, aby realizować zlecenia spoza firmy. Co istotne, udziały procentowe w ostatnich latach nie zmieniają się. W naszej poprzedniej edycji raportu zanotowaliśmy praktycznie takie same wskaźniki, a różnice nie przekraczają 3%.
Maciej Bornikowski
prezes zarządu w firmie Bornico
- Czy w ostatnich miesiącach wzrosło zagrożenie podróbkami/ elementami niepełnowartościowymi?
Tak, wraz ze zwiększeniem podaży podzespołów elektronicznych na rynku, wzrosło również ryzyko nasycenia rynku w podróbki oraz niepełnowartościowe elementy do montażu elektroniki. Zwiększona podaż przyciąga nieuczciwych sprzedawców, którzy próbują sprzedać podróbki jako oryginalne produkty lub oferują niższą jakość podzespołów w celu obniżenia swoich kosztów produkcji i zmaksymalizowaniu marży handlowej. Dlatego niezmiernie ważne jest zachowanie ostrożności i dokładne sprawdzenie dostawców oraz jakości zakupionych podzespołów elektronicznych przed wykonaniem montażu lub ostatecznie przed wypuszczeniem na rynek wyrobów z ich wykorzystaniem.
- Jakie usługi/operacje stają się obecnie wyróżnikiem firm EMS poszukiwanym przez klientów?
Klienci coraz częściej oczekują, że firmy EMS będą oferować usługi inżynieryjne, pomagając w projektowaniu prototypów i wprowadzaniu produktów na rynek. Firmy, które posiadają zdolności projektowe i inżynierskie, są bardziej atrakcyjne dla klientów. Obecnie wyróżnikami firm EMS poszukiwanymi przez odbiorców są usługi związane z technologią IoT, jak np. integracja modułów komunikacyjnych, systemy zarządzania danymi, czy rozwiązania umożliwiające zdalne monitorowanie i sterowanie urządzeniami. Ponadto, firmy EMS, aby pozostać konkurencyjnymi, muszą oferować usługi związane z miniaturyzacją, poprawą wydajności, obniżeniem kosztów i usprawnieniem procesu produkcyjnego. Ważne jest także posiadanie certyfikatów jakości takich jak ISO 9001 czy IPC-A-610, które potwierdzają wysoki standard produkowanych komponentów elektronicznych. Istotnym wyróżnikiem firm EMS są także usługi związane z ochroną środowiska, np. stosowanie technologii zgodnych z RoHS czy recykling odpadów elektronicznych. Wreszcie, rosnącym trendem staje się także indywidualna personalizacja i dostosowywanie szerokiej gamy wyrobów do indywidualnych potrzeb klientów.
|