Znaczenie usług EMS nieustannie się zwiększa

Branża EMS w Polsce cały czas się rozwija, a najważniejsze czynniki sprzyjające rozwojowi krajowego rynku usług to oczywiście niższe koszty pracy, co przekłada się na tańsze usługi w Polsce niż w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii. Liczą się też wysokie kompetencje naszej kadry, niezła wiedza na temat technologii produkcji, dobra jakość i rzetelność krajowych firm. Kolejny czynnik to korzystna lokalizacja Polski pomiędzy Europą Zachodnią a Azją. Pozytywnie oddziałuje także wzrost znaczenia kooperacji w produkcji elektroniki na całym świecie, będący wynikiem rosnącego znaczenia specjalizacji, jak i wzrostu stopnia skomplikowania.

Branże o największym potencjale zakupowym
 
Usługi EMS trafiają do różnych branż tworzących współczesną technikę, bo w każdej z nich są urządzenia elektroniczne, ale za najbardziej wartościowe uznano szeroko rozumianą elektronikę profesjonalną (wojskową, medyczną, telekomunikację i podobne) oraz automatykę i przemysł, a więc takie, gdzie kryteria jakości, niezawodności są bardzo istotne. Klienci z wymienionych obszarów wytwarzają produkty w małych seriach, a nawet często są to instalacje tworzone w ramach jednego projektu. Są to jednocześnie aplikacje pracujące w trudnych warunkach środowiskowych, co wymaga spełnienia specyficznych wymagań. Perspektywicznymi klientami są też producenci aplikacji energoelektronicznych oraz firmy z sektora motoryzacyjnego. W tym ostatnim przypadku kołem zamachowym jest e-mobilność.

Polskie firmy zaczynają powoli odnosić korzyści ze zwiększających się kosztów w firmach azjatyckich oraz ryzyka polityczno-gospodarczego związanego z uzależnieniem się od tamtejszych dostawców. Skutkiem są powroty produkcji na rynki macierzyste lub bliskie geograficznie i w tym kontekście jesteśmy tutaj dobrą alternatywą. Te procesy nasiliły się po pandemii i problemach z dostawami podzespołów. One okazały się katalizatorem przyspieszającym te ruchy biznesowe opisywane terminem reshoring.

Pandemia zmieniła też jeden z głównych paradygmatów związanych z produkcją urządzeń elektronicznych, który mówił, że duże serie (wolumenowe) produkujemy tanio w Azji, a na rynku lokalnym prototypy oraz te średnie i krótkie. To już historia.

Najważniejsze zjawiska pozytywne dla rynku EMS
 
Za najważniejszy dla rozwoju rynku EMS czynnik pozytywny wymieniono w ankietach nowe zastosowania elektroniki i aplikacje. Chodzi o to, że coraz więcej firm i branży sięga po rozwiązania elektroniczne, mimo że pierwotna ich działalność nie była związana z elektroniką. Elektronizacja dotyczy bardzo wielu dziedzin techniki, urządzeń i systemów, a rozwiązania mechaniczne są sukcesywnie zastępowane przez te bazujące na prądzie. Elektronika jest też źródłem nowej funkcjonalności i rozwoju, stąd branża EMS upatruje rozwoju w pracy na rzecz firm, których warunki panujące na rynku i dziejące się zmiany zmuszają do sięgnięcia po rozwiązania elektroniczne, nawet jeśli się na tym kompletnie nie znają. W drugiej kolejności rozwojowi sprzyja zainteresowanie utrzymaniem wysokiej jakości. Bardzo wysoko oceniono także znaczenie zleceń płynących z rynku lokalnego.

Drugi czynnik to dostęp do nowoczesnej technologii. Bez względu na wielkość firmy i jej potencjał produkcja wymaga sięgania po nowoczesne rozwiązania w tym najbardziej po te zapewniające miniaturyzację lub takie, które sprawdzą się w trudnych warunkach środowiskowych. Wytwarzanie wymaga użycia drogich maszyn, które w wielu przypadkach są poza zasięgiem producentów, zwłaszcza tych mniejszych, nie mówiąc o start- -upach. Inwestycja we własny park maszynowy i budowanie organizacji produkcyjnej nie tylko wymaga kapitału, ale również kompetencji i wiedzy organizacyjnej, planistycznej oraz inżynieryjnej. Bardzo często takie firmy nie będą w stanie wykorzystać w pełni mocy produkcyjnej, a koszty inwestycji, budynku oraz zatrudnienia trzeba pokryć, nawet jeśli zamówień nie ma.

Liczy się też elastyczność, którą zapewniają firmy EMS, a więc możliwość wytwarzania krótkich serii w różnych technologiach, wariantach, a więc bez ograniczeń wynikających z własnego parku maszynowego. Elastyczność techniczna i terminowa jest jednym z ważniejszych powodów, dla których z producentami EMS współpracują też firmy posiadające własne linie produkcyjne, bo dzięki kooperacji likwidują zatory terminowe i mają dostęp do innych technologii.

Najważniejsze cechy oferty brane pod uwagę przy wyborze firmy EMS
 
Patrząc na usługi EMS przez pryzmat biznesu, widać, że najważniejsza jest cena wykonania usługi, niemniej jakość i niezawodność są praktycznie tak samo istotne, bo różnica procentowa jest minimalna. Kolejne dwie pozycje to termin wykonania oraz możliwość oddania do firmy EMS możliwie największej części pracy związanej z produkcją elektroniki. Dalej jest możliwość dopasowania się do wymagań zlecającego, dobre możliwości techniczne oraz długotrwała współpraca. Na przełomie ostatnich lat kolejność pól na wykresie się praktycznie nie zmienia, co przekonuje, że rynek EMS jest dojrzały, a relacje na nim panujące są stabilne.

Usługi EMS pozwalają skupić się firmie na rozwoju produktu, a więc głównej wartości firmy. Przy dzisiejszym poziomie innowacyjności i rozwoju technologicznym cały wysiłek powinien być poświęcony na produkt, bez tracenia energii i kosztów na zarządzanie produkcją.

Mariusz Cieśla


dyrektor ds. zaopatrzenia i usług w firmie Merawex

  • Jaki jest aktualny popyt na usługi kontraktowe i koniunktura w branży?

Od kilku lat obserwujemy wyraźny wzrost popytu na usługi EMS i nie tylko. Wiele firm przemysłowych wykorzystuje układy elektroniczne w swoich urządzeniach, jednak nie mają doświadczenia oraz własnej technologii do samodzielnego montażu elektroniki. Takie firmy potrzebują zewnętrznego wykonawcy, który ma odpowiednie możliwości techniczne oraz będzie w stanie zaoferować również swoje wsparcie przy ewentualnych zmianach w projekcie. Dlatego firmy świadczące usługi EMS muszą ciągle unowocześniać swój park maszynowy oraz rozwijać swoje kompetencje w zakresie montażu. Niezbędne wydaję się także oferowanie usług uzupełniających montaż elementów elektronicznych i wsparcie klienta na każdym etapie od projektu aż po testy i montaż końcowy. W ostatnim czasie Merawex poczynił szereg inwestycji, które mają na celu zwiększenie wydajności produkcyjnej oraz poszerzenie oferty o usługi mechaniczne.

  • Jakie widać zmiany w podejściu klientów do usług kontraktowych?

W ostatnim okresie obserwujemy rosnącą świadomość klientów w zakresie montażu, a co za tym idzie, stawiane są przez nich wyższe wymagania w zakresie jakości wytwarzanych produktów. To standard wykonania oraz kompleksowa obsługa decydują o zamówieniu, a nie tylko cena. Istotny jest również czas wykonania zlecenia. Ważnym aspektem dla zamawiającego jest dobry kontakt z usługodawcą i możliwość monitorowania każdego etapu produkcji. Klienci coraz częściej spodziewają się nie tylko gotowego produktu, ale również obsługi od stworzenia projektu, poprzez zakup komponentów, badania funkcjonalne, testy EMC aż po certyfikacje.

Merawex, wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów, powiększył i unowocześnił swój park maszynowy o kolejną linię do produkcji SMT, w pełni automatyczną liczarkę komponentów X-Ray, robota do lutowania selektywnego oraz doposażył swoje laboratorium o komorę do badań EMC. Istotny wpływ na spełnianie oczekiwań klientów mają wysoce wyspecjalizowani pracownicy, dlatego też nieustannie szkolimy naszą kadrę.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również