Struktura rynku i ofert handlowych

Jak doskonale wiadomo, praktycznie wszystkie omawiane w tym raporcie podzespoły mają charakter uniwersalny. Bez względu na branżę i aplikację za każdym razem istnieje potrzeba użycia elementów przełączających, a w przypadku bardziej złożonych produktów także klawiatur. Trudno zatem rozpatrywać, które branże zużywają więcej przycisków, tym bardziej że pod tym pojęciem kryje się ogromna liczba wersji i wykonań. Dlatego strukturę rynku lepiej analizować wartościowo, czyli od strony tego, która branża wydaje na nie najwięcej pieniędzy. Próbą takiej oceny jest zestawienie pokazane na rys. 9.


Rys.9. Najwięksi odbiorcy przełączników i klawiatur w podziale na branże (wartościowo)

Z danych wynika, że największe dochody przynosi sprzedaż elementów przełączających dla zastosowań w automatyce przemysłowej i przemyśle. Są to zwykle produkty przeznaczone na zakres małych i średnich mocy, z rozbudowaną i trwałą konstrukcją mechaniczną, odporne na narażenia środowiskowe, a więc stosunkowo drogie. Jednocześnie w warunkach przemysłowych potrzeba wiele różnych typów przełączników, przez co możliwa jest wspólna egzystencja wielu producentów nawet o bardzo szerokiej ofercie, bez obaw o dominację na całym rynku.

Ostatnią kwestią jest to, że w zastosowaniach przemysłowych przełączniki wymienia się na skutek ich zużycia podczas eksploatacji, dzięki czemu sprzedaż do nowych urządzeń jest uzupełniana przez dodatkowy nurt sprzedaży dla działów utrzymania ruchu. O ile przełączniki i przyciski w elektronice powszechnego użytku raczej nie są wymieniane, bo krótki czas życia jest skuteczną przeszkodą, o tyle w automatyce i zastosowaniach przemysłowych jest już inaczej. Ma to pewien korzystny wpływ na wielkość sprzedaży.

Trzecią grupę odbiorców na wykresie pod względem obrotów i zapewne pierwszą pod kątem liczby kupowanych przełączników i klawiatur tworzą producenci elektroniki OEM. Jest to także grupa odbiorców najbardziej wrażliwa na cenę i kupująca najwięcej produktów standardowych oraz chyba najbardziej podatna na rynkowe zawirowania.


Rys.10. Zestawienie obrazujące, które czynniki oferty handlowej są w największym stopniu brane pod uwagę przez klientów przy wyborze dostawcy. Zielonym kolorem zaznaczono głosy oddane na „tak”, czerwonym na „nie”

Na rys. 10 prezentujemy wyniki głosowania z ankiet nad wagą poszczególnych elementów oferty handlowej przy sprzedaży elementów przełączających. O ile praktycznie zawsze na szczycie takich zestawień znajduje się cena, w tym przypadku jednak ważniejsza okazała się jakość wykonania.

Oznacza to zapewne, że klienci zaopatrujący się w przełączniki i klawiatury mają świadomość, jak wielki ma ona wpływ na postrzeganie marki producenta urządzeń elektronicznych oraz koszty serwisu i eksploatacji. Zapewne wynika to z lat doświadczeń, gdyż okres, kiedy na rynku liczyła się w zasadzie tylko cena, minął tak naprawdę jeszcze nie tak dawno.

Nieco zaskakujące jest słabsze postrzeganie wagi kryterium związanego z marką oraz renomą producenta oraz posiadaniem przez dostawcę kompletnej oferty pozwalającej na zaopatrywanie się w jednym miejscu. Podkreśla to dobre kompetencje działów konstrukcyjnych, którzy nie mają potrzeby trzymania się sprawdzonych rozwiązań lub też produktów jednego renomowanego dostawcy.

Tę wysoką pozycję można też odczytywać jako znak, że na rynku nie ma wyrobów jednoznacznie złych lub też nieprzeciętnie wybijających się ponad rynkową średnią, a ogromna większość producentów trzyma niezły poziom jakościowy.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również