Rynek krajowy – koniunktura

Na rysunku 1 pokazana została ocena, jak w ostatnich trzech latach kształtowała się koniunktura na rynku multimetrów i mierników cęgowych. Wykres pokazuje, ile procent firm uczestniczących w niniejszym raporcie zanotowało wzrost obrotów w jednym z siedmiu przedziałów. Z danych wynika, że za najlepszy dla branży można uznać rok 2008, gdyż wówczas sprzedaż u większości dostawców rosła i to w dobrym średnim i wysokim tempie, które dla co piątej firmy z tego zestawienia zbliżało się do 50%.

Ale i 2007 rok też był całkiem udany, dla niektórych firm może nawet okazał się najlepszy w ostatniej dekadzie. Wprawdzie pod koniec 2008 roku w krajowej gospodarce zaczęło się już dziać nie najlepiej i rynek zaczął mocno hamować, niemniej zjawisko to niekoniecznie przełożyło się na branżę aparatury pomiarowej, dla której zawsze pod koniec roku sprzedaż jest największa.

Rys. 7. Parametry techniczne multimetrów, które w największym stopniu decydują o wyborze produktów

Z tego też powodu różnice między 2008 a 2009 rokiem są chwilami ogromne, bo sprzedaż co drugiej firmy dystrybucyjnej spadła, a co piątej zmalała dość znacznie, bo powyżej 25% w skali roku. W porównaniu do innych sektorów elektroniki, koniunktura na rynku popularnej aparatury pomiarowej charakteryzuje się tutaj znacznie większą podatnością na wpływ tego, co dzieje się w gospodarce, większym rozchwianiem i znacznie szybszą i głębszą reakcją na wydarzenia.

Z wypowiedzi specjalistów zebranych podczas przygotowywania niniejszego opracowania wynika, że na początku 2010 roku w branży pomiarowej nadal nie widać odbicia, a styczeń okazał się ciężkim okresem dla wielu firm z omawianej grupy. Co ciekawe, mimo spadków i omówionych powyżej trudności, jakie towarzyszą sprzedaży multimetrów, osoby związane z tym biznesem w większości uważają rok 2009 za dobry (rys. 2).

Tylko 17% odpowiedzi w ankietach wskazało, że był on nie najlepszy, kwalifikując tym samym ostatnie miesiące do okresu, który cieszymy się, że już mija. Prawdopodobnie wynika to z tego, że wiele firm dystrybucyjnych zajmujących się aparaturą pomiarową powstało kilkanaście lat temu, a część wiodących przedsiębiorstw zaczęła działać tuż po przemianach gospodarczych.

Na przestrzeni tych lat rynek zaliczył co najmniej kilka dołków i tym samym krajowe firmy nauczyły się funkcjonowania w trudnych warunkach i nie są to dla nich wydarzenia i zjawiska, z którymi dopiero teraz muszą się nauczyć sobie radzić. Co więcej, znaczna część ich właścicieli doskonale pamięta czasy sprzed przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku i traktuje je jako poziom odniesienia dla kategorii „jest źle”. Przy tak nisko ustawionej poprzeczce do porównań, dobre oceny zaczynają wydawać się naturalne.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również