Rynek w ostatnich latach
Warto też przyjrzeć się danym pokazanym na rysunku 2 ilustrującym, co działo się na rynku wcześniej, w ostatnich trzech latach, a więc w okresie 2008-2010. Pierwszą zwracającą uwagę rzeczą jest to, że cały czas dla niewielkiej części firm obroty spadają i jest to trend niemalejący. Brakuje też dużych wzrostów sprzedaży przekraczających 50%, które są charakterystyczne dla okresu silnego odbicia.
Wiele firm po minięciu kryzysowego okresu wykazuje duże wzrosty obrotów i taka sytuacja jest normalna i często widoczna. W przypadku omawianej branży widać jedynie zmianę trendu, na dodatek opóźnioną w czasie i o osłabionej skali oddziaływania. Obroty firm dystrybucyjnych zajmujących się sprzedażą oprogramowania dla co trzeciej firmy z tego zestawienia zawierają się w okolicy 100 tysięcy euro rocznie, kolejna podobna grupa ma je 2-3 razy większe (rys. 3).
Zakładając, że największą sprzedaż osiąga się z dużych pakietów oprogramowania i dodatkowo, że średnia cena pakietu to wydatek rzędu 4 tysięcy dolarów, sprzedaż czołowych firm daje się oszacować na poziomie 200 licencji rocznie. Takie przybliżenie wielkości handlu dotyczy oczywiście największych firm dystrybucyjnych, które specjalizują się w tej tematyce i dla których jest to główna część biznesu.
Zgodnie z danymi pokazanymi na rysunku 4 takich przedsiębiorstw jest w tej branży stosunkowo dużo - aż 33% firm, które nadesłały wypełnione ankiety zadeklarowało, że ze sprzedaży oprogramowania osiąga powyżej 75% swoich obrotów. Całkiem spora (57%) jest też grupa firm mających z handlu nieco mniej, bo do 50% obrotów. Wynika z tego, że dystrybucja oprogramowania to albo drobny biznes dodatkowy, albo główny i najważniejszy. Inne przypadki są w zdecydowanej mniejszości.