Struktura ofert i produktów

Rys. 10. Zestawienie najbardziej znanych w Polsce marek zagranicznych w zakresie RFID

Wykres z rysunku 7 zawiera zestawienie wartościujące poszczególne cechy ofert handlowych dostawców technologii RFID. Powstał on w wyniku głosowania w redakcyjnych ankietach na temat tego, które elementy działalności dystrybucyjnej są brane przez klientów pod uwagę przy wyborze w większym stopniu, a które w mniejszym.

Na szczycie zestawienia, zgodnie z wcześniejszymi rozważaniami, z wyraźnie zarysowaną przewagą znalazła się cena, która jest głównym czynnikiem determinującym możliwość powstania wielu aplikacji wykorzystujących identyfikację radiową. Kolejne miejsca przypadły parametrom technicznym i jakości wykonania, a więc żelaznej trójce kryteriów, powtarzającej się w wielu podobnych zestawieniach związanych z aplikacjami profesjonalnymi.

W porównaniu do podobnej oceny sprzed lat wyżej oceniono znaczenie oprogramowania, a niżej wagę zgodności ze standardami. Oznacza to, że nabywcy technologii RFID są świadomi, że wykorzystanie pełnych możliwości i funkcji identyfikacji wiąże się coraz bardziej z możliwością integracji identyfikacji z systemem informatycznym przedsiębiorstwa, możliwością połączenia czytników w sieć i podobnymi aspektami.

I wiadomo, że środkiem do tych działań jest oprogramowanie. Co więcej, wiele z nowych konstrukcji czytników bazuje na oprogramowaniu, które odpowiada za dekodowanie protokołu. Wymieniając firmware, można dostosować czytnik do innych zadań. Na rysunku 8 pokazano ocenę, które rozwiązanie firmowe w zakresie produktów RFID jest w Polsce najpopularniejsze.

Zdecydowanym liderem jest tutaj system Mifare, a zaraz po nim Unique. Zestawienie to w zdecydowany sposób potwierdza rynkowy trend, że produkty Mifare mają coraz większe znaczenie oraz to, że rynek krajowy cały czas ma dwa silne bieguny. Jeden leży w aplikacjach prostych bazujących na tagach Unique, związanych z kontrolą dostępu i prostymi czytnikami w aplikacjach zastępujących klucze, a drugi w bardziej złożonych opartych na Mifare.

Następną znaczącą wiadomością jest to, że na trzecim miejscu znalazł się standard EPC. Być może jest to zapowiedź nadchodzącego porządku standaryzacyjnego na tym rynku, przekonamy się o tym zapewne za trzy lata przy kolejnej edycji raportu. Warto zauważyć, że po raz kolejny za marginalne dla rynku uznano znaczenie systemu Tiris firmy Texas Instruments.

Dostawcy technologii RFID

Rys. 11. Ocena jaka jest konkurencja na rynku RFID w Polsce

Rynek produktów zdalnej identyfikacji ma złożoną i rozproszoną strukturę, z której ciężko wyłonić liderów. Skomplikowanie sytuacji można zrozumieć, przyglądając się produkcji transponderów, gdzie swoje udziały mają producenci półprzewodników wytwarzający układy scalone będące sercem znaczników oraz czytników, np. NXP, TI, STMicro.

Takie produkty są dostępne w sprzedaży u dystrybutorów podzespołów elektronicznych, niemniej są one raczej przeznaczone dla klientów, którzy budują od początku do końca aplikacje związane z identyfikacją. Scalone struktury tagów pozwalają na integrację tych elementów głęboko wewnątrz urządzeń elektronicznych w celu np. wykrywania fałszerstw lub w zastosowaniach specjalnych.

Układy scalone RFID kupują jednak głównie firmy produkujące czytniki i tagi. Po uzupełnieniu o antenę i obudowę produkt ten staje się gotową kartą lub brelokiem i można znaleźć go w ofertach wielu dostawców. Można kupić też "czyste" transpondery, nanieść na nie swoje znaki i sprzedawać dalej jako produkt firmowy.

W taki sposób działają znane m.in. firmy z obszaru automatyki przemysłowej, które "lubią" mieć wszystkie produkty ometkowane własną marką. W efekcie każda większa firma, mniej lub bardziej powiązana z rynkiem RFID, oferuje produkty ze swoim logo. To zagmatwanie widać na wykresach chmurkowych na rysunkach 9 i 10 zawierających firmy wskazywane w ankietach jako te, które mają najsilniejszą pozycję na rynku po stronie dostawców krajowych i producentów zagranicznych.

Taki typ zobrazowania charakteryzuje się tym, że im częściej dana nazwa pojawia się w ankietach, tym pisana jest większą czcionką. Jak widać, na wykresach pojawiło się dużo nazw, zwłaszcza na tym związanym z dostawcami krajowymi, ale nie ma jednej-dwóch, które zdominowałyby to zestawienie.

W przypadku marek zagranicznych widać, że specjaliści znają tylko kilka wybranych marek, w tym niekoniecznie te, dla których RFID jest najważniejszą częścią biznesu. Ponieważ analogiczna sytuacja była przy przygotowywaniu naszego wcześniejszego opracowania kilka lat temu, należy uznać ją po prostu za znamienną cechę tego rynku.

Tabela 4. Plan raportów "Elektronika" na najbliższe miesiące

Patrząc na nasze opracowanie od strony firm, można wyróżnić dostawców układów scalonych czytników RFID oraz modułów OEM: Contrans TI, Elhurt, JM Elektronik, Masters, Gamma, Acte oraz SE Spezial Electronic i Elatec. Nie zabrakło także dostawców katalogowych o szerokiej ofercie, jak Farnell lub RS Components i Elfa.

Drugą grupę tworzą dostawcy kompletnych systemów związanych z automatyką i przemysłem, jak na przykład Balluff, RAControls, Sick, Siemens, Turck, Impol-1 i HARTING. Do omawianego grona zaliczają się też dostawcy sprzętu do kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy - MicroMade, Aska, Mikrokontrola, Eltronika.

Są też firmy, które skupiają się na zagadnieniach związanych z logistyką towarów: Softex Data, Koncept-L, Sato, Motorola Solutions. Ostatnia grupa firm to dystrybutorzy i integratorzy zajmujący się wdrożeniami aplikacji związanymi z RFID. Takimi przedsiębiorstwami w raporcie są m.in. ax RFID, Jantar.

Na specjalne wyróżnienie zasługuje firma Neotech z Białegostoku, która chyba jako jedyna w kraju produkuje miniaturowe transpondery RFID. Nasze standardowe zbiorcze zestawienie ofert dostawców produktów RFID pokazane zostało w tabelach 1 i 2.

W tabeli 3 zamieściliśmy dane kontaktowe wraz z listą dystrybuowanych marek tagów i czytników. Pierwsze dwie tabele zostały podzielone na części charakteryzujące transpondery, czytniki w obudowie i wersje OEM.

Robert Magdziak

Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym
przeprowadzonym wśród krajowych dostawców podzespołów i systemów do RFID.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również