Źródła azjatyckie typu direct

Rynek dystrybucji i łańcuch dostaw, jaki na nim funkcjonuje, szybko się zmienia i z pewnością można nazwać skomplikowanym. Komponenty można kupować z różnych źródeł: od dystrybutora autoryzowanego, firmy dystrybucyjnej bez autoryzacji, brokera, a także od producenta, na rynku lokalnym i za granicą przez Internet. Z pewnością nie wyczerpuje to dostępnych opcji, ale w miarę upływu lat zakupy stają się coraz prostsze, a możliwości zaopatrzenia w ten sam produkt jest coraz więcej. Powiązania między firmami robią się też coraz mniej formalne. Dawniej dystrybutor autoryzowany odpowiadał za przydzielony mu obszar rynku i sprzedaż była ukierunkowana formalnie w jego stronę. Niemniej wraz z pojawieniem się globalnych firm katalogowych pojawiły się w tej zasadzie wyłomy, bo firmy działające w skali światowej wywalczyły sobie możliwość sprzedaży wszędzie i mają atrakcyjne ceny wynikające z dużej skali prowadzonego biznesu. Do tego doszły wielkie platformy internetowe w Azji wysyłające towar na cały świat oraz sklepy producentów, umożliwiające kupowanie klientom końcowym bezpośrednio z magazynów wytwórcy.

Najważniejsze cechy ofert brane pod uwagę przy kupowaniu urządzeń i modułów do komunikacji bezprzewodowej
 
Na liście najważniejszych czynników, branych pod uwagę przez klientów poszukujących rozwiązań bezprzewodowych, są cena oraz jakość. Oba te czynniki wybiły się ponad resztę, co sygnalizuje, że rynek jest dzisiaj znacznie bardziej dojrzały niż jeszcze trzy lata temu, kiedy ponad resztę wysunęła się zdecydowanie tylko niska cena. Taki rezultat to splot wielu czynników, m.in. lepszej świadomości rynkowej, lepszej dostępności rozwiązań bezprzewodowych, malejących cen modułów, doskonalszych technologii, w tym parametrów oraz standardów. Poza typowymi oczekiwaniami, które powtarzają się zawsze w takich zestawieniach, warto zwrócić uwagę na duże znaczenie długoterminowej dostępności, uregulowanych aspektów prawnych (w tym opłaconych przez producenta licencji na oprogramowanie firmware/za obsługę standardu), a także krótkiego terminu dostawy.

Efektów tych procesów jest wiele, ale najbardziej widoczne to zaostrzenie konkurencji wynikające z rosnącej liczby miejsc, gdzie można dany towar kupić, większego znaczenia kryterium niskiej ceny oraz polaryzacji rynku na firmy o profilu handlowym oraz dostawców z wartością dodaną w postaci wsparcia technicznego, usług, z oprogramowaniem i ogólnie postrzeganą wiedzą wykraczającą daleko poza to, co jest napisane w specyfikacji produktu.

Podobny proces, ale niejako z drugiej strony, widać u producentów mikrokontrolerów, którzy do wybranych jednostek wbudowują transceivery komunikacyjne. Dawniej był to zwykle prosty moduł radiowy na pasma ISM z niewyszukaną modulacją i parametrami, obecnie nie tylko część komunikacyjna może być na wysokim poziomie (np. Bluetooth, LoRA), ale na dodatek są też rozwiązania wielosystemowe, gdzie obsługę stosu protokołu można wgrać.

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również