Szeroki asortyment sprawia trudności z optymalnym wyborem produktu

Charakterystyczną cechą rynku złączy jest bardzo mała standaryzacja tych produktów, co jest skutkiem istnienia dużej liczby producentów, ogromnego portfolio produktów i szybkiej ewolucji technologicznej (złączy i produktów je wykorzystujących). Ujednolicenie dotyczy niewielkiego obszaru produktów do zastosowań wojskowych, a w pozostałych obszarach aplikacyjnych standard to faktycznie popularne złącze mające wiele odpowiedników. Z roku na rok na rynku funkcjonuje coraz więcej typów elementów o specjalizowanej konstrukcji pod kątem zastosowań i standardów branżowych. Rynek kieruje się ku specjalizacji, a ona wymusza tworzenie konstrukcji dopasowanych do wymagań aplikacyjnych, np. do nowej wersji interfejsu komunikacyjnego, do specyficznego czujnika itd. Poszerza to asortyment i pozwala producentom na ucieczkę technologiczną do przodu, w kierunku zaawansowania technicznego elementów połączeniowych, unikatowych rozwiązań styku, z drugiej strony niestety skraca czas życia produktów. Przykładem może być interfejs USB, gdzie nowa wersja "C" szybko wypycha obecnie na margines wersje "B".

Struktura wielkości sprzedaży złączy dla dostawców w 2019 roku
 
W zestawieniu obrotów osiąganych przez dostawców złączy trudno znaleźć dominującą grupę lub charakterystyczną wartość. Oczywiście najwięcej jest firm o małym poziomie sprzedaży, do 250 tys. zł, a więc takich, które sprzedają te elementy przy okazji, razem z innymi częściami lub też nie specjalizują się w tej tematyce oraz nie są powiązane ze znanym producentem. Takich firm jest w tym zestawieniu 27%, czyli mniej więcej co czwarta. Struktura sprzedaży wskazuje, że obroty sprzedawców na rynku krajowym ze złączy zwykle nie przekraczają 1 mln zł rocznie. Nie jest to ani dużo, ani mało, raczej w porównywalnie do zbliżonych produktów.

Takie działania powodują, że liczba typów, wykonań, marek jest ogromna i sprawia klientom problemy z zaopatrzeniem. W przypadku popularnych i często używanych typów dostaw, czasy ich dostaw są krótkie, bo dystrybutorzy mają często je w lokalnych magazynach buforowych. W przeciwnej sytuacji trzeba czekać o wiele dłużej. Sytuacja ta sprzyja niestety dostawcom zamienników i wyrabia w klientach konserwatywne zachowania, bo nowe produkty kojarzą się z kłopotami.

Piotr Kacperczyk


 HARTING Polska

  • Jakie nowości i trendy w technologii są warte zauważenia na rynku złączy?

Rozwój technologii sprawił, że złącza elektroniczne stają się coraz mniejsze, a klienci nieustannie poszukują coraz bardziej kompaktowych rozwiązań połączeniowych. Jedną z szybciej rozwijających się technologii w tym obszarze jest Ethernet jednoparowy – SPE. W firmie HARTING już dawno rozpoczęliśmy opracowywanie obszernego portfolio komponentów dla SPE, a od kwietnia 2020 r. dostępne są już pierwsze interfejsy tego typu. Do współpracy w tym temacie zaprosiliśmy wielu partnerów przemysłowych. Duże zainteresowanie i chęć aktywnej współpracy w ramach sieci szerokiej gamy dostawców rozwiązań nad SPE pokazuje, jakie znaczenie ma jednoparowy Ethernet dla przyszłości automatyki przemysłowej.

Inną dynamicznie rozwijającą się gałęzią jest rynek robotów przemysłowych. Automatyzacja i innowacje w robotyce napędzają wzrost w obszarze złączy. Roboty są dzisiaj szeroko stosowane w produkcji przemysłowej, szczególnie w przemyślę motoryzacyjnym, elektrotechnice i inżynierii mechanicznej. Małe urządzenia, zajmujące niewiele miejsca, są popularne, a ich liczba stale rośnie. Spowodowało to zapotrzebowanie na bardziej kompaktowe złącza. Ten trend miniaturyzacji jest uzupełniany przez wymóg przesyłania możliwie największych ilości danych. Oba cele wzajemnie się ograniczają. Oferując szeroką gamę produktów z serii Push- Pull (z wtyczkami danych RJ45 lub zasilania/sygnałowymi) i złączami ix Industrial, a także T1 dla jednoparowego Ethernetu, HARTING dostarcza idealne produkty do małych robotów.

Duży asortyment powoduje, że dokładna orientacja w ofercie ze znajomością szczegółów i niuansów staje się rzadkością, zwłaszcza w przekrojowym aspekcie obejmującym wielu producentów. Prowadzi to do wielu nietrafnych wyborów, preferowania tego, co się zna i wcześniej kupowało. Jednocześnie jest to znak, że wymagania klientów w zakresie wsparcia technicznego są duże, a firmy kompetentne mogą budować długofalowe relacje z klientami. Bo klienci zawsze wracają do tych, którzy się znają i pomagają w decyzjach i problemach.

Epidemia koronawirusa a nasz biznes
 
To, jak pandemia wpływa na sprzedaż złączy, zależy oczywiście od konkretnego przypadku, a więc pozycji rynkowej dostawcy, tego, do jakich zastosowań produkty sprzedaje, kim są jego klienci itd. Ale średnio prawie w 2/3 przypadków obroty ze sprzedaży się zmniejszyły w niewielkim stopniu, 15% pytanych zasygnalizowało spadki "znaczące". W ocenie tej uwzględniono okres mniej więcej do końca wakacji i należy mieć nadzieję, że ostatni kwartał nieco złagodzi negatywny wpływ wirusa na gospodarkę.

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również

Dostępne nowe wydanie
Pobierz bezpłatnie