Nowe technologie stają się coraz bardziej dostępne

Wzrost zainteresowania e-paperem i OLED widoczny w ostatnich czasach to proces wynikający z tego, że na rynku elektroniki większe znaczenie mają aplikacje zasilane z baterii, a więc zagadnienia niskiego poboru mocy wysuwają na pierwszy plan. Druga przyczyna jest taka, że ceny tych produktów spadły i wyświetlacze te przestały być luksusem. Obie te technologie są znane od dwóch dekad, co oznacza, że właściwości, technologia, maszyny do produkcji zostały dopracowane, a wady "wieku niemowlęcego", np. związane z małą trwałością, już nie istnieją.

Dzisiaj bez problemu można kupić wyświetlacze tego typu o małych przekątnych, a więc takie, które najczęściej są używane w elektronice, zarówno jako elementy graficzne, jak i zamienniki alfanumeryczne dla typowych wersji modułowych. Podobne zjawiska można zaobserwować w zakresie wyświetlaczy typu e-paper, a więc w jednostkach, które wykorzystywane są w książkach elektronicznych.

Maciek Kurek


Gamma

  • Czego oczekują klienci zaopatrujący się w wyświetlacze?

Klienci analizują zazwyczaj trzy główne aspekty: cenę, jakość oraz czas realizacji zamówienia. Ważne jest zaoferowanie klientowi takiego produktu, który korzystnie wypada stosunkiem jakości do ceny, a przy tym czas realizacji jest na akceptowalnym poziomie. Dodatkowym oczekiwaniem klientów jest współpraca z takim dystrybutorem, który umożliwia buforowanie towaru w polskich magazynach, co zapewnia im szybką dostępność wyświetlaczy w sytuacjach, gdy w nieplanowany sposób zwiększa się zapotrzebowanie na dany produkt końcowy.

  • Co się liczy w handlu wyświetlaczami, na co kładzie się nacisk w ofertach?

Istotnym aspektem jest dostęp dystrybutora do wielu modeli gotowych opracowań wyświetlaczy i technologii ich wykonania. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie wyświetlacza do kryteriów danego projektu i w celu zapewnienia klientowi produktu idealnie spełniającego wszystkie narzucone przez niego wymagania.

W dzisiejszych czasach niezwykle ważnym zjawiskiem w sprzedaży wyświetlaczy jest również ich dostępność. Ostatni rok pokazał, że wśród głównych parametrów branych pod uwagę podczas składania ofert, takich jak cena, jakość i czas realizacji, najistotniejszym i pierwszym branym aktualnie pod uwagę okazał się czas realizacji zamówień oraz dostępność towaru z magazynu.

Wersje przemysłowe i doskonalsze technologie

Na rynku jest coraz więcej typowych wyświetlaczy, np. TFT-LCD, ale w wersjach ukierunkowanych na aplikacje przemysłowe i profesjonalne. Mają one szerszy zakres dopuszczalnej temperatury pracy, większą jasność ekranu i trwałość, co pozwala używać ich przez wiele lat. W przypadku takich rozwiązań istotna jest też długoterminowa dostępność produktu (longevity), gwarantująca to, że produkt będzie dostępny w sprzedaży przez długi czas, np. 10 lat. Dla wersji konsumenckich czas ten jest znacznie krótszy, a często w ogóle niedefiniowany w specyfikacjach.

Jak można ocenić warunki biznesowe panujące na rynku wyświetlaczy w 2020 roku?
 
Warunki biznesowe panujące na rynku w 2020 roku, a więc w czasie pandemii, połowa ankietowanych uważa za dobre, a 38% za zadowalające. Jest to bardzo dobry rezultat, którym inne branże mogłyby się chwalić w czasach rynkowej "górki". Wyświetlacze zaliczają się do kluczowych komponentów aplikacyjnych, a poza tym branża elektroniki szybko rośnie, tak że dołki wynikające z wahań popytu i różnych zawirowań oznaczają nie spadek, ale po prostu mniejszy wzrost sprzedaży.
Aktualna koniunktura na rynku
 
Aktualna koniunktura na rynku wyświetlaczy oceniona została jako zadowalająca lub dobra. Dla 12% pytanych (tj. co 8. firmy) koniunktura jest teraz bardzo dobra. To prawdopodobnie jest skutek gwałtownego wzrostu popytu w ostatnich miesiącach wywołany otwarciem gospodarki, przygaszeniem pandemii oraz zapewne też wynik wzrostu cen. Skoro dzisiaj nie ma na rynku problemu z popytem, a zmagamy się z tym, aby kupić komponenty niezbędne do produkcji, to naturalne jest to, że część dystrybutorów, która ma towar w magazynie, w rywalizacji będzie wygrywać.

Przez wiele lat oferta rynku w zakresie wyświetlaczy przemysłowych była wyraźnie uboższa od tej dostępnej dla rynku konsumenckiego. Jednostek przemysłowych było w ofertach niewiele, zwłaszcza takich bardziej poszukiwanych: o większych rozdzielczościach, z matrycami IPS o szerokim zakresie temperatur pracy, o szerokim kącie obserwacji itd. Utrudniało to aplikację, degradowało tempo rozwoju rynku, a także tworzyło często patologie takie, że komponenty konsumenckie trafiały do urządzeń przemysłowych i aby działały poprawnie, były uzupełniane dodatkowymi systemami, np. chłodzenia i podgrzewania. Producenci wyświetlaczy w mniejszym stopniu angażowali się w rozwój takich jednostek dlatego, że wymagania rynku przemysłowego związane z koniecznością zapewnienia wieloletniej dostępności i niezmienności takich komponentów nie pasowały do strategii rozwoju opierającej się na rynku konsumenckim.

Znaczenie wsparcia technicznego w dystrybucji wyświetlaczy jest bardzo duże, bo są to produkty skomplikowane, w których jest wiele szczegółów, a wybór optymalnego rozwiązania staje się niełatwy i czasochłonny, a przecież codziennym kłopotem współczesnego projektanta jest chroniczny brak czasu. Firmy oczekują, że dostawca zanim sprzeda im produkt, skonsultuje wybór i przyspieszy pracę. W wyżyłowanych do granic projektach o powodzeniu decydują drobne szczegóły i mały pobór mocy jest dobrym przykładem obszaru, gdzie potrzeba konsultacji koncepcji i założeń z inżynierem wsparcia technicznego

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również