Mimo że w wielu przypadkach użycie specjalizowanego komputera jednopłytkowego wydaje się rozwiązaniem najprostszym i optymalnym, zapewniającym krótki czas realizacji projektu i jego funkcjonalność techniczną, wiele firm wykorzystuje rozwiązania alternatywne. Zjawisko to szczególnie jest widoczne w cyfrowej reklamie bazującej na wielkoformatowych wyświetlaczach, której sterowniki budowane są w oparciu o klasyczne pecety z rynku konsumenckiego lub też z użyciem własnych kontrolerów opartych na wydajnych mikrokontrolerach. Poza reklamą korzystanie z rozwiązań własnych lub konsumenckich jest widoczne także w systemach sprzedażowych (POS) lub informacyjnych (POI).
Powodem są oczywiście różnice w cenach, gdyż produkty konsumenckie są kilkakrotnie tańsze. Własny sterownik jest też dobrym rozwiązaniem do zastosowań mniej skomplikowanych rozwiązań lub takich, które prezentują treści o ograniczonej ilości grafik i animacji. W takich przypadkach rozwiązanie firmowe, poza ceną, zyskuje dodatkowe atuty w zakresie niskiego poboru mocy, umiarkowanej wielkości i podobnej funkcjonalności.
Wydajność i zasoby sprzętowe współczesnych mikrokontrolerów są na tyle duże, że nie jest to działanie pozbawione sensu, gdyż umożliwia głębszą integrację projektu. W miejsce centralnego komputera embedded bazującego na pececie, obudowanego dodatkowym sprzętem, na przykład specjalizowanym sterownikiem, driverami, przetwornikami, daje się wykorzystać jeden rozbudowany układ scalony zapewniający większość potrzebnych zasobów sprzętowych.
Przykładem takiego podejścia może być profil rynkowy krajowego producenta automatów do gier Game System, który swoje wyroby opiera na własnych komputerach. Poza aspektem ekonomicznym, który przy dużej skali produkcji z pewnością ma znaczenie, firma podkreśla, że własny sterownik komputerowy zapewnia wielokrotnie większe bezpieczeństwo przejęcia przez konkurencję kodu programu. Zabezpieczenia uniemożliwiające manipulację oraz skopiowanie oprogramowania systemowego w tym przypadku są najważniejszym argumentem, dla którego Game System rozwija własne komputery jednopłytkowe.
Podobne funkcje pełni tani sprzęt z Dalekiego Wschodu, dostarczany poza oficjalnymi kanałami dystrybucji, co przy ciągle niewielkiej wielkości projektów powoduje brak opłacalności stosowania rozwiązań typu SOM/COM. Taki równoległy nurt koncepcyjny świadczy też, że w wielu przypadkach zalety komputerów profesjonalnych kosztują zbyt dużo, jak na możliwości rynku.
Kolejnym czynnikiem sprzyjającym takiemu podejściu jest to, że wiele z produktów kierowanych do opisanych zastosowań instalowanych jest w obiektach biurowych i budynkach publicznych, a więc nie pracują one w trudnych warunkach środowiskowych. Systemy Digital Signage, czyli reklamy i informacji prezentowanej na dużych wyświetlaczach, buduje się w takich lokalizacjach w oparciu o zwykłe telewizory LCD o dużych przekątnych, gdyż są one relatywnie tanie i mogą pełnić funkcję cyfrowego monitora dla systemu komputerowego.
Ich producenci ułatwiają wykorzystanie w takich zastosowaniach, przykładem może być automatyczne wyświetlanie slajdów z pendrive'a pozwalające na wykonanie prezentacji z PowerPointa bez żadnego sterownika.
Ostatnim czynnikiem jest to, że platforma pecetowa w pewnym obszarze przenika między aplikacjami komercyjnymi, przemysłowymi i profesjonalnymi. Przykładem mogą być płyty główne w formacie miniITX z intelowskimi procesorami Atom. Są one dostępne dla aplikacji przemysłowych, ale także i domowych komputerów osobistych.
Do budowy wersji profesjonalnych wykorzystuje się komponenty elektroniczne selekcjonowane do pracy w szerszym zakresie temperatur. Dotyczy to głównie półprzewodników i złączy, a nawet laminatu. Ważne są też powłoki zabezpieczające, wzmocnienia mechaniczne, elementy odprowadzania ciepła itp.