Sony i Toshiba przeznaczą większe nakłady na półprzewodniki

W ciągu najbliższych dwóch lat Sony i Toshiba, nękani kłopotami japońscy giganci elektroniki konsumenckiej, w ramach planu rewitalizacji prowadzonej działalności biznesowej najprawdopodobniej zwiększą wydatki na półprzewodniki, poinformowała firma IHS iSuppli. Firmy te zamierzają wprowadzić na rynek szereg nowych produktów.

Posłuchaj
00:00

W 2012 r. Sony zakupiło półprzewodniki za 8,4 mld dolarów, o 5% więcej w ujęciu rocznym, natomiast w roku bieżącym kwota ta jeszcze wzrośnie. Z kolei wydatki Toshiby na półprzewodniki w obecnym roku zwiększą się o 2% do 6,1 mld dolarów, podczas gdy w 2014 r. nakłady na ten cel zwiększą się o kolejne 6,3%. Jednocześnie konkurenci z Kraju Kwitnącej Wiśni, Panasonic i Sharp, w bieżącym roku obniżą wydatki na półprzewodniki. Dopiero w 2014 r. Panasonic podwyższy nakłady przeznaczone na ten cel o 2,4%.

Wszyscy japońscy dostawcy urządzeń konsumenckich typu OEM przeżywają kłopoty, co skłania ich do cięcia kosztów, aby móc wypracować większe zyski. Pomimo odczuwanych trudności i problemów z prowadzeniem dochodowej działalności gospodarczej Sony i Toshiba nie zniechęcają się i mają nadzieję, że dzięki inwestycjom w innowacyjne rozwiązania i produkty uda im się przezwyciężyć złą passę.

Wydatki netto Sony i Toshiby na półprzewodniki (źródło: IHS iSuppli)

Wydatki netto Sony i Toshiby na półprzewodniki (źródło: IHS iSuppli)

W roku ubiegłym na wielu rynkach świata, w tym w Europie, USA i właśnie w Japonii, dało się odczuć spowolnienie gospodarcze. Poza obniżonym popytem w różnych segmentach produktów, japońscy producenci elektroniki konsumenckiej musieli stawiać czoło zażartej konkurencji ze strony dostawców z Korei Południowej, innych firm japońskich oraz takich jak Apple, którym udało się wyznaczyć nowe trendy. Według szacunków IHS w 2012 r. Panasonic, Sony, Toshiba i Sharp łącznie osiągnęły obroty o 7% niższe w stosunku do roku poprzedniego.

Poza malejącymi obrotami dużym problemem wszystkich japońskich dostawców urządzeń konsumenckich od lat jest ogromne zadłużenie. Ostra konkurencja i straty firm na rynku ekranów LCD spowodowały, że z jednej strony Sony, Toshiba i Hitachi zawarły umowę wspólnego przedsięwzięcia,
zakładając Japan Display, aby wspólnie wytwarzać konkurencyjne ekrany do telefonów komórkowych, z drugiej strony japońscy dostawcy zmuszeni zostali do wycofania się lub znacznego ograniczenia produkcji dużych telewizorów LCD.

Jak widać, mimo trudności jednak obie omawiane firmy stawiają na innowacje, widząc w nich właśnie nadzieję na przyszłość. Sony i Panasonic zademonstrowały takie podejście podczas ostatniej wystawy elektroniki konsumenckiej CEATEC w Japonii. Zdaniem IHS w 2013 roku Sony odbije się od dna i zanotuje wzrost obrotów o 3,7%, nie uda się to natomiast Toshibie, która tylko zminimalizuje spadek sprzedaży do 1%.

Marcin Tronowicz

Powiązane treści
Toshiba zapowiada 50% redukcję zatrudnienia w fabrykach telewizorów
Toshiba nie zamknie podwrocławskiej fabryki
Toshiba rozbudowuje zakład produkcji półprzewodników Fab 5 Yokkaichi Operations
Czy zakończy się zła passa firmy Sony?
Sony przygotowuje flagowy model smartfona opartego na Androidzie
Grupowe zwolnienia w japońskich zakładach Sony
Sony wpompuje miliard dolarów w produkcję czujników CMOS
Sony i Panasonic rozpoczną produkcję OLED-ów
Panasonic, Samsung, SanDisk, Sony i Toshiba stworzą nowy system zabezpieczeń DRM
Na rynku NAND Flash Toshiba wciąż za Samsungiem
Hynix i Toshiba zawiązali współpracę przy rozwoju MRAM
Toshiba stawia na twarde dyski: ma 2 nowe ośrodki R&D
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Mikrokontrolery i IoT
Mouser Electronics rozszerza ofertę IoT – globalna umowa dystrybucyjna z Telit Cinterion
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
PCB
EUROCIRCUITS wspiera MAD Formula Team - niezawodna elektronika w ekstremalnych warunkach Formula Student
Produkcja elektroniki
Rochester Electronics wesprze przedłużanie cyklu życia procesorów NXP
Mikrokontrolery i IoT
Advantech i Axelera AI rozszerzają partnerstwo w obszarze akceleratorów AI dla systemów embedded
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Grudzień 2025
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów