Złącza przemysłowe
Z pewnością elementy przeznaczone do pracy w przemyśle stanowią atrakcyjny i dochodowy obszar rynku związany ze złączami sygnałowymi. Podobnie jest w przypadku innych grup elementów do takich zastosowań, co przekonuje, że wymagania klientów przemysłowych odnośnie do parametrów użytkowych są wysokie i warto się starać je spełnić.
O ile złącza sygnałowe dla elektroniki determinowane są przez dużą liczbę wyprowadzeń, małe rozmiary i raster oraz przeznaczenie do montażu na płytkach drukowanych, o tyle elementy przemysłowe służą do łączenia kabli, są montowane w obudowie np. szafy sterowniczej i charakteryzowane są przez klasę IP, trwałość mechaniczną styków i udogodnienia w montażu kabla.
Złącza przemysłowe znaleźć można w ofertach producentów wyspecjalizowanych właśnie w takich obszarach rynku, jak na przykład Harting, ale mają je także firmy o szerszej ofercie: Molex, TE, Phoenix Contact. Wydaje się, że z czasem coraz więcej producentów jest zainteresowanych tym obszarem rynku. Podobne spostrzeżenia można mieć co do dystrybutorów podzespołów elektronicznych.
W miarę upływu lat coraz więcej firm "wchodzi" w automatykę i przemysł, a komponenty z pogranicza elektroniki i automatyki często stanowią początek lub nawet oś oferty tworzonej pod tym kątem.
Złącza przemysłowe i inne elementy elektromechaniczne (przełączniki, przekaźniki), komputery modułowe, sterowniki, zasilacze, sygnalizatory, moduły pomiarowe i wyświetlacze to przykłady najpopularniejszych produktów, w których krajowi dostawcy podzespołów elektronicznych się rozwijają.
Konkurencja na rynku złączy

Rys. 8. Zestawienie czynników oferty handlowej, które są w największym stopniu brane pod uwagę przez klientów przy wyborze dostawcy
Aż dwie trzecie ankietowanych firm oceniło, że konkurencja pomiędzy firmami na rynku złączy jest silna, a dodatkowo co piąty pytany specjalista uznał ją za bardzo silną (rys. 1). Podobnie zdecydowana większość, bo aż 64% jest zdania, że liczba dostawców tych elementów w ostatnich latach wzrasta (rys. 2). Trudno o bardziej przekonywający dowód na to, że złącza są postrzegane jako atrakcyjny dla rynku dystrybucji i stale rozwijający się temat.
Skoro sprzedaż na przestrzeni lat rośnie, średnia liczba złączy przypadających na jedno urządzenie także, to wielu dystrybutorów chce mieć te produkty w ofertach. Poza tym złącza w praktyce są rynkiem bardzo rozproszonym. Nie ma na nim jednego lub co najwyżej kilku dominujących producentów przesądzających o rynkowych relacjach, wyznaczających standardy jakości i typów.
W praktyce każda firma handlowa będzie w stanie nawiązać współpracę z jakimś producentem, mimo że kilkanaście najpopularniejszych marek jest już oczywiście obsadzonych. A skoro są takie możliwości to rynek z nich korzysta, co oczywiście znacznie zaostrza konkurencję.
|