Napędy silników, czyli falowniki
Silny impuls rozwojowy dla półprzewodników mocy tworzą także napędy silników. Od kilku lat w maszynach przemysłowych, na kolei, w sprzęcie AGD, systemach klimatyzacji, w motoryzacji i podobnych obszarach wykorzystuje się elektroniczne sterowniki umożliwiające płynną regulację obrotów, zmianę kierunku wirowania i zapewniające miękki rozruch. Oprócz takich funkcji użytkowych falowniki umożliwiają osiągnięcie wysokiej sprawności energetycznej, która jest wymagana obecnie przez przepisy unijne. Urządzenia te współpracują z silnikami indukcyjnymi, a więc tymi, które są powszechnie stosowane w maszynach i urządzeniach przemysłowych, dla których do niedawna nie było dobrych pod względem sprawności pracy i skuteczności działania regulatorów obrotów. Duże jednostki musiały mieć w tym celu przełączane uzwojenia, co było niewygodne i ograniczało liczbę biegów silnika do co najwyżej kilku. Obie te metody obarczone są poważnymi wadami, dlatego rynek napędów, które elektronicznie kształtują moc i szybkość wirowania pola magnetycznego w silniku, rozwija się dzisiaj bardzo dynamicznie.