Dostawcy produktów i usług

Grono firm, które nadesłały wypełnione ankiety, można podzielić na kilka części. Pierwszą tworzą firmy dystrybucyjne takie jak Farnell, TME i Digi-Key, Mouser lub RS, które sprzedają narzędzia ręczne, stacje lutownicze itp. Drugą częścią dystrybucji są dostawcy oprogramowania projektowego i narzędzi do prototypowania, jak FlowCAD, Cadrex.

Druga grupa to dostawcy urządzeń do produkcji elektroniki i materiałów, tacy jak PB Technik, Renex, SMT-TECH, Loktech. Firmy te mają szerokie oferty sprzętu różnej klasy i o różnym przeznaczeniu, w tym często rozwiązania specjalnie ukierunkowane na produkcję małoseryjną, jak np. urządzenia all-in-one oraz takie, które wspomagają proces montażu ręcznego (półautomatyczne).

Klienci oczekują że dostawca zapewni im przede wszystkim
 
Oczekiwania klientów w stosunku do dostawców sprzętu do prototypowania nie wyróżniają się niczym szczególnym ani też nie odbiegają od tych, jakie można zaobserwować w innych grupach produktowych. Klienci zawsze są zainteresowani wysoką jakością, krótkim czasem realizacji usług, a w dalszej kolejności niską ceną i wysokimi kompetencjami dostawcy i usługodawcy. To niewielkie znaczenie ceny w przedstawionym rankingu oczekiwań jest nieco iluzoryczne, bo gdy przychodzi do kupna (do widać na drugim wykresie), cena staje się najważniejsza.
Najważniejsze cechy oferty brane pod uwagę przy wyborze dostawcy/usługodawcy
 
Najważniejszym kryterium selekcji produktu i dostawcy w obszarze prototypowania elektroniki jest cena, która zdecydowanie wyprzedziła znaczenie jakości i niezawodności tych urządzeń. Jest to skutek tego, że z założenia sprzęt do prototypowania jest wykorzystywany okazyjnie (dorywczo) i nie musi charakteryzować się taką samą trwałością jak działający ciągle w linii. Tezę tę uwiarygodniają kolejne kryteria na wykresie, jak długość gwarancji i dostępność serwisu, ergonomiczność lub posiadanie certyfikatów, które znalazły się w dolnej części tego zestawienia.

Trzecia grupa firm powiązana z projektowaniem elektroniki to usługowe placówki badawcze i firmy zajmujące się badaniami urządzeń elektronicznych. W największej części dotyczy to badań pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej, ale wraz z coraz większymi wymaganiami stawianymi urządzeniom, specjalistycznym aplikacjom, dochodzą do tego badania klimatyczne, mechaniczne oraz spełnianie norm branżowych: medycznych, górniczych, wojskowych itd.

Najważniejsze zjawiska pozytywne
 
Za najbardziej istotne czynniki sprzyjające rozwojowi rynku produktów i usług niezbędnych do prowadzenia prac prototypowych uznano nowe aplikacje i zastosowania elektroniki, a w drugiej kolejności wzrost nacisku na jakość. Ten drugi czynnik wymusza na producentach elektroniki większą dbałość o dopracowanie techniczne projektów, np. badania przedcertyfi kacyjne, testy bezpieczeństwa i w naturalny sposób powoduje, że prototypów wykonuje się znacznie więcej niż jeden. Nowe aplikacje często wymuszają inwestycje w rozwój parku maszynowego i technologii produkcji, bo niosą ze sobą miniaturyzację, nietypowe wymagania, zastosowania lub też konieczność spełnienia norm branżowych. W takiej rzeczywistości sprzętu potrzeba coraz więcej.

Czwarta to firmy kontraktowe produkujące elektronikę na zlecenie. Dla nich wytwarzanie prototypów jest naturalną częścią pracy i wiele firm ma do tego celu wydzieloną infrastrukturę. W realiach krajowych firmy tego typu produkują najczęściej średnie i krótkie serie, wielowariantowe rozwiązania produktowe, a część z tych angażuje się w usługi projektowe i ma niezłe zaplecze przygotowane pod tym kątem, np. Bornico lub EAE Elektronik, 3P EMS i inne. Ostatnia grupa to firmy projektowe, a więc placówki, dla których projektowanie i prototypowanie urządzeń są główną działalnością, jak Lamides, Fastlogic, Eleproject.

Ogólnie firm związanych z taką tematyką jest dość dużo, a rynek produktów usług jest bardzo szeroki.

Piotr Andrzejewski

Phoenix Contact

 

Jakie zjawiska na rynku narzędzi projektowych i usług są warte zauważenia?

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie wszelkimi metodami wsparcia projektantów, które może zapewnić bezpośrednio producent komponentów. Często projektanci wolą przekazać swoją potrzebę ekspertom w danej dziedzinie, aby opracowali dla nich konkretny produkt. Zgłaszają się do nas klienci poszukujący niestandardowych obudów oraz złączy. Czasem jest to tylko odpowiadający im kolor standardowych wersji lub specjalne nadruki, a czasem są to prośby o opracowanie kompletnego rozwiązania, który zapewni nie tylko odpowiedni kształt, ale także zintegrowaną technikę przyłączy. Finalnie otrzymują gotowy produkt, nad którym wcześniej nie dość, że musieliby spędzić wiele godzin pracy, to jeszcze wymagałby on skomplikowanego procesu logistycznego i modyfikacji, zanim byłby gotowy do użycia. Warty podkreślenia jest fakt opracowania go przez ekspertów z danej dziedziny, co pozwala uniknąć błędnych (kosztownych) decyzji na etapie projektowania. Kolejnym zauważalnym trendem jest udostępnianie online narzędzi wspomagania projektowania. Widać tutaj zwrot w kierunku omawianego od kilku lat Industry 4.0, gdzie klient może szybko zamówić produkt dostosowany do jego indywidualnych potrzeb. Dodatkowo dziś MOQ na tego typu usługi uległo drastycznemu zmniejszeniu – to już nie kilkadziesiąt czy kilkanaście tysięcy sztuk, a liczby realnie osiągalne dla średniego wolumenu produkcyjnego.

 

Jaka jest rola wsparcia technicznego w sprzedaży?

Z punktu widzenia właściciela firmy, zatrudniającej projektantów elektroniki, inżynierowie powinni mieć odpowiednią wiedzę na temat komponentów dostępnych na rynku. Niestety dzisiejsza oferta producentów znacząco wykracza poza standardowo rozpoznawane rozwiązania. Producenci dwoją się i troją, aby regularnie wprowadzać innowacyjne rozwiązania. Odpowiadają one wymaganiom rynku – w przypadku złączy umożliwiają np. łatwiejszy/mniej kosztowny montaż, szybsze podłączanie przewodów (i to w sposób zabezpieczający przed ich niewłaściwym zamocowaniem) lub dodatkowe innowacyjne funkcjonalności. Bazowanie na wcześniejszej wiedzy inżynierów zamyka drogę do skorzystania z tych nowości. Dlatego warto kontaktować się ze wsparciem technicznym producenta. Zwięzłe opisanie aplikacji oraz oczekiwanych parametrów elektrycznych często wystarcza, aby podczas krótkiej rozmowy eksperci z danej branży szybko podali najkorzystniejsze rozwiązanie. Czas to pieniądz, a przewaga technologiczna to dodatkowo dziesiątki kroków przed własną konkurencją.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Przejdź do kompendium

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również