Na rysunku 1 pokazane zostało zestawienie wzrostów obrotów, jakie zanotowały firmy uczestniczące w tym zestawieniu w zakresie diod LED dużej mocy w ostatnich trzech latach. Wyniki tego badania rynku potwierdzają sygnalizowaną dobrą sytuację w tym sektorze oraz dużą odporność na zawirowania w gospodarce.
Uwagę zwraca to, że tempo wzrostu rynku jest raczej duże - mniej więcej co piąta firma miała roczny wzrost sprzedaży przekraczający 50%, a na dodatek różnice pomiędzy latami 2007-2008, a rokiem 2009, nie tylko nie wskazują na załamanie koniunktury, ale przeciwnie, liczba firm które mogą pochwalić się dobrymi wynikami wzrosła.
Tezę tę umacniają dane pokazane na rysunku 2, gdzie zobrazowane zostały wyniki głosowania przeprowadzonego towarzyszących raportowi ankietach na temat, jaki był 2009 rok. Aż 75% firm oceniło go pozytywnie, co przekonuje o wielkiej odmienności sektora diod LED dużej mocy i o ich wielkim potencjale rynkowym.
Jaka jest atrakcyjność LED-ów z punktu widzenia działalności dystrybucyjnej? Posiadanie LED-ów w ofercie pozwala dystrybutorom zaistnieć w jednym z najszybciej rozwijających się sektorów branży elektronicznej. Szacuje się, że wartość globalnego rynku wysokiej jasności LED-ów wzrośnie z 4,6 mld dolarów do 10 mld dolarów w ciągu najbliższych 5 lat, z czego sektor dystrybucji to 1,5% całego rynku, czyli około 450 milionów dolarów. To kwota, o którą warto się starać. Gdzie kieruje się rozwój tego biznesu? Największy obszar wzrostu pojawi się w aplikacjach oświetleniowych, które wykorzystują szybko rozwijającą się grupę białych diod LED. Rozwiązania bazujące na pojedynczym komponencie są tak wydajne, że mogą dzisiaj zastąpić 60W żarówkę tradycyjną, pobierając tylko 20% tej mocy. Ten imponujący skok jakościowy musi przełożyć się na rozwój rynku w tym obszarze. Dostępność różnorodnych odmian kolorowych diod oraz wersji RGB przełoży się z kolei na nowe pomysły w reklamie, wyświetlaczach wielkoformatowych oraz oświetleniu architektonicznym. Co jest ważne w handlu takimi produktami? Najważniejszym zadaniem dla dystrybutora jest posiadanie w ofercie najnowszych produktów na rynku, zanim udostępni je konkurencja. Farnell doskonale radzi sobie z tym zadaniem, dzięki doskonałej współpracy z wiodącymi na rynku producentami. Ważne jest również zapewnienie klientom odpowiedniego wsparcia technicznego w trakcie tworzenia projektów. |
Podsumowując oba zestawienia można stwierdzić, że sprzedaż diod wydaje się być oderwaną od innych trendów i zjawisk, co z pewnością dla firm dystrybucyjnych jest wystarczająco silnym magnesem, aby interesowały się one tą tematyką, rozbudowując oferty w tym obszarze, nawiązując kontakty z producentami i promując diody wśród swoich klientów. W ciągu ostatnich kilku lat na ten krok zdecydował się np. gdański Unisystem, Artronic, Maritex i kilka innych firm.
Duża liczba dostawców produktów związanych z nowoczesnymi systemami oświetleniowymi przekłada się na sporą konkurencję w tym obszarze. Powodów jest kilka, z czego na czoło wysuwa się chyba to, że część dostawców inwestuje czas i zaangażowanie pod przyszłe zyski licząc na szybki rozwój rynku. Z pewnością takie rozumowanie wydaje się prawidłowe. Szybki rozwój technologii diod i nieustanne bicie rekordów wydajności świetlnej, też zmusza rynek dystrybucji do aktywności, która musi być pochodną zmagań producentów. Dlatego czołówka krajowych dostawców pokazana na rysunku 3 prezentuje firmy, które albo zajmują się LED-ami od dawna, albo intensywnie promują się w tym obszarze.
Prezentowany ranking ma charakter orientacyjny i odzwierciedla postrzeganie poszczególnych marek dystrybucyjnych w tematyce LED, a nie rzeczywistą sprzedaż. Obojętnie, na którą pozycję spojrzymy, widać same znane firmy, z TME, Future, Mariteksem na czele. Podobne dane w zakresie firm postrzeganych, jako najbardziej znani dostawcy systemów zasilania do diod, pokazane zostało na rysunku 4. Nie ma tam rozgraniczenia na dostawców półprzewodników i gotowych zasilaczy i tym samym ma ono charakter ogólny i przeglądowy.
Pierwsze trzy miejsca zajęły firmy takie jak MPL (dystrybutor zasilaczy Meanwell), TME i toruńska firma EMC specjalizująca się w produkcji elektronicznego sprzętu instalacyjnego i oświetleniowego. Wysokie postrzeganie EMC, jako dostawcy zasilaczy dla diod na rynku krajowych, przy dominacji produktów importowanych w strukturze sprzedaży, z pewnością jest tutaj pozytywnym zaskoczeniem.
Obroty dystrybutorów ze sprzedaży omawianych produktów wahają się w zależności od stopnia zaangażowania w tej tematyce. Dla firm, które zajmują się nimi od niedawna lub tych, dla których jest to tylko jedna z wielu pozycji, sięgają one około 100 tys. zł rocznie.
Sprzedaż liderów rynku sięga 8 mln złotych, sporo wyników oscylowało w okolicach 1-2 mln, co można próbować przyjąć jako średnią. Kolejne zestawienie z rysunku 5 jest próbą oceny, które marki zagraniczne w zakresie diod świecących dużej mocy są najbardziej popularne i rozpoznawane w Polsce. Wyniki, z czołówką firm takich jak Cree, Lumileds i Osram, przekonują, że liderami są bez wyjątku znane marki światowe i technologiczni innowatorzy, kojarzący się z nowościami i tworzący dla klientów punkt odniesienia dla licznej reszty producentów.