Czy M2M to dochodowy i szybko rozwijający się biznes?

Rys. 11. Najbardziej rozpoznawalni na rynku dostawcy do modułów komunikacji bezprzewodowej

Na rysunku 8 pokazujemy zmiany w sprzedaży zanotowane przez dostawców produktów M2M w ostatnich czterech latach. Wykres pozwala ocenić, jak kształtowały się warunki biznesowe, jakie jest tempo rozwoju tego sektora i porównać osiągane wskaźniki z innymi grupami towarowymi. Jak widać, najgorszy dla biznesu było rok 2009, kiedy to sprzedaż niektórym firmą w skali rocznej spadała, a ogromna większość firm nie wyszła ze wzrostem sprzedaży poza umiarkowanie niski dla branży elektroniki przedział 0-15%.

W praktyce większość firm miała minimalny wzrost jednocyfrowy. W kolejnych dwóch latach sytuacja systematycznie się poprawiała. Coraz mniej firm notowało spadki sprzedaży, a liczba tych, którzy mieli wzrosty większe niż minimalne 15%, w skali roku zauważalnie rosła. W 2011 roku już jedna trzecia firm miała wzrost sprzedaży powyżej 15%.

Jeszcze lepszy był rok 2012, a więc okres, kiedy w kraju realizowanych było wiele projektów infrastrukturalnych i transportowych, trwały mistrzostwa Euro 2012. Zgodnie z kolejnym zestawieniem pokazanym na rysunku 9, gdzie pokazano zestawienie ocen na temat tego, co działo się na rynku w pierwszym kwartale 2013 roku, sytuacja na początku roku była nieco gorsza.

Co trzecia firma uznała ten okres za słaby i należy przypuszczać że taka ocena dotyczy też ostatnich miesięcy 2012 roku, a więc okresu, kiedy w kraju widoczne były symptomy osłabienia gospodarki. Aktualna sytuacja (maj) zilustrowana na wykresie z rysunku 10 wydaje się mieć wymiar uspokajający. Zdaniem dwóch trzecich specjalistów z firm dystrybucyjnych aktualna sytuacja jest dobra, 29% uznało ją nawet za bardzo dobrą.

Takie dane wskazują, że rynek M2M należy do grupy branż o wysokim poziomie innowacji oraz do technologii, które nierzadko przyczyniają się do oszczędności (np. energii elektrycznej). Stąd w czasach spowolnienia gospodarczego i redukcji wydatków, paradoksalnie inwestycje w M2M mogą rosnąć. Nawet jeśli ten trend nie ma charakteru dominującego, to na podstawie przedstawionych opinii specjalistów można po raz kolejny potwierdzić, że krajowa elektronika dobrze sobie radzi w kryzysie, znacznie lepiej niż wiele innych branż.

Dostawcy produktów M2M

Rys. 12. Chmurka najbardziej rozpoznawalnych marek zagranicznych. Warto zwrócić uwagę, że marka Cinterion została zastąpiona przez Gemalto. Niemniej nikt w ankietach nie posłużył się nową nazwą i aby nie wprowadzać zamieszania, pozostawiliśmy podaną wersję

Wśród firm zajmujących się sprzedażą tytułowych produktów można wyróżnić kilka kategorii przedsiębiorstw. Pierwszą tworzą dostawcy komponentów elektronicznych o szerokiej ofercie, dla których moduły komunikacyjne są jedną z wielu pozycji w katalogu. Należą do nich dostawcy katalogowi (Farnell, Elfa, RS Components, Conrad, TME) oraz duże hurtownie jak np. Micros i Maritex.

Zwykle oferują one popularne wersje tych urządzeń, GSM-owe plus często Bluetooth, ZigBee i zwykłe transceivery radiowe, pochodzące od kilku producentów, nierzadko znane i renomowane marki przeplatają się z tanimi, aby spełnić oczekiwania wszystkich klientów. Drugą grupę stanowią firmy dystrybucyjne o bardziej wyspecjalizowanej ofercie, dla których M2M jest jednym z ważniejszych obszarów aktywności, np. Elproma, Acte, Eltronika, Microdis, Elhurt, Masters, Gamma, JM Elektronik, Soyter i SE Spezial Electronic.

Reprezentują najbardziej znane marki jak Gemalto (Cinterion), SimCom, Sierra-Wireless, Motorola i uBlox i wkładają sporo wysiłku w to, aby poza handlem zapewnić klientom nowości, narzędzia i pełną pomoc techniczną. Dostawcy modułów komunikacyjnych zwracają uwagę na to, że osiągnięcie sukcesu w sprzedaży wymaga także sporych kompetencji technicznych.

W ogromnej części są to produkty skomplikowane technicznie i wymagające wparcia po stronie oprogramowania projektowego. Dotyczy to zwłaszcza najbardziej złożonych wersji, takich, które mają wbudowany procesor aplikacyjny, a także modeli obsługujących coś więcej ponad podstawową transmisję danych. Specjalizacja niewątpliwie daje lepszy dostęp do doradztwa technicznego i postrzeganie dostawcy jako partnera w projekcie.

Trzecia grupa dostawców to firmy z obszaru automatyki przemysłowej sprzedające gotowe modułowe urządzenia komunikacyjne w obudowach i osprzęt, umożliwiające wymianę danych w sieciach przemysłowych, łączenie rozproszonych instalacji, obiektów i zakładów - to np. Antaira, Automatech, Elmark Automatyka, Inventia, Murrelektronik i Tekniska. Dla niektórych firm M2M w przemyśle jest nierzadko podstawą biznesu, co w świetle przedstawionych wcześniej analiz na temat znaczenia branży przemysłowej w omawianej tematyce nie jest w ogóle zaskoczeniem.

Wiodące marki na rynku M2M i czołowi dostawcy

W ramach towarzyszącego raportowi badania ankietowego za każdym razem pytamy specjalistów o to, które firmy krajowe ich zdaniem zasługują na miano liderów rynku, które marki najlepiej kojarzą się im z omawianą tematyką. Na podstawie tych wskazań przygotowujemy wykresy chmurkowe (takie, w których często powtarzające się nazwy są pisane proporcjonalnie większą czcionką) pokazane na rysunkach 11 i 12 ilustrujące odpowiednio wiodące marki krajowe i zagraniczne. Zestawienia te można traktować jako subiektywny ranking i wypadkową odczuć wielu osób.

Niemniej trzeba uczciwie powiedzieć, że taki ranking nie ma związku z potencjałem biznesowym firm, obrotami i liczbą klientów. Oczywiście lepiej byłoby podać takie dane liczbowe, a nie opierać się na statystyce, niemniej zasadniczą przeszkodą jest to, że dla część firm obroty, liczba klientów, a czasem nawet liczba zatrudnionych osób to dane tajne.

Zgodnie z opiniami pokazanymi w ankietach za czołowych dostawców rynku M2M w Polsce uznano Acte, Elpromę, Maritex i TME, niemniej sporo wskazań dotyczyło też firm Masters, Gamma, Microdis, JM elektronik.

Tabele z przeglądem ofert

Tabela 3. Plan raportów "Elektronika" na najbliższe miesiące

Przegląd ofert dostawców modułów do zastosowań w komunikacji M2M zamieszczony został w tabeli 1. Składa się ona z sześciu poziomych części poświęconych poszczególnym grupom produktów: GSM, WLAN, Bluetooth, ZigBee oraz modułom RF.

Ostatnia pozycja obejmuje usługi wspierające sprzedaż i dodatki powiązane tematycznie. W tabeli 2 podajemy dane kontaktowe do firm, które nadesłały wypełnione ankiety, wraz ze wskazaniem głównych marek produktów znajdujących się w ich ofertach.

Robert Magdziak

Źródłem wszystkich danych przedstawionych w tabelach oraz na wykresach są wyniki uzyskane w badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród dostawców modułów M2M w Polsce.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również